Skip to main content

Het verhaal

Ik ben eens goed in de materie gedoken en geprobeerd een paar antwoorden te vinden.
De vraag hoe nuttig is een thuisbatterij als centraal onderwerp, vooral i.s.m. zonnepanelen en de terug lever boete in het achterhoofd.
Daarbij heb ik gekeken naar de situatie met saldering en zonder saldering zoals de plannen er nu liggen.

Een thuisbatterij kun je eigenlijk maar op 2 manieren gebruiken, met een dynamisch contract handelen op de stroommarkt of zoveel mogelijk je eigen zonnestroom gebruiken met een vast contract.
Een combinatie van die twee is eigenlijk niet mogelijk, dat wordt een mislukt huwelijk.

Het dynamisch contract laat ik dus maar voor wat het is, ik zal niet snel een dynamisch contract nemen i.s.m. een batterij.
De energie maatschappij heeft dan de regie en er moet een grotere batterij komen om genoeg voor eigen gebruik over te houden.

Ik ken de lyrische geluiden over gratis stroom in de zomer (betaalt door de zonnepaneel houders) maar nu de winter er aankomt loopt de gasprijs al weer op en merk je dat direct in de portemonnee.
Nog afgezien van het feit dat er nu niet alleen een halve zool in het oosten zit, maar er nu ook een in het westen zit.
Nieuwe brandhaarden kunnen zomaar ontstaan met prijs explosies als gevolg.
We zijn kennelijk al weer vergeten dat half Nederland onder een prijs explosie bezweek en de andere helft de dans ontsprong dankzij vaste contracten.

Daarom kies ik voor vast en gaat mijn verhaal over vaste contracten met zonnepanelen en thuisbatterij, met en zonder saldering.

De vergelijking met een hypotheek gaat niet echt op. Een verhoging van 1,5 naar 5 %  zou velen meer dan €10.000 per jaar kosten. Dat zal bij een energierekening niet in verhouding staan. Zeker niet met gebruik van een accu.

@Rakker 
Dat gebeurde weldegelijk, mensen die op 200 euro per maand zaten en daarna ineens op 700 tot 1000 euro of soms nog meer, lees de oude krantenberichten nog maar eens na.
Dat is als gauw richting 10.000 euro
Ik had een vast contract en kreeg netto een paar honderd euro terug, zonder vast contract was ik op 5500 euro uitgekomen, of te wel een verschil van 500 euro per maand.
Prima als je denkt dat dit niet weer zal gebeuren, maar zo zeker zijn de tijden niet meer.
Mijn dochter liep het vaste contract eerder af en betaalde van een op andere maand ruim 700 euro.

In hoeverre een accu dat kan dempen bij een dynamisch contract weet ik niet, met dynamische tarieven is dat ook niet uit te rekenen, hooguit achteraf constateren.

In hoeverre een accu dat kan dempen bij een dynamisch contract weet ik niet, met dynamische tarieven is dat ook niet uit te rekenen, hooguit achteraf constateren.

Je op achteraf basis prima uit kunnen rekenen wat een dynamisch contract gekost zou hebben. Alle dynamische tarieven van de afgelopen jaren zijn per uur te donwloaden. En als je bij je energie leverancier ook je verbruik en teruglever hoeveelheden kunt downloaden, dan is het simpel te berekenen, en inderdaad alleen op achterafbasis.

Ik laat dat in mijn systeem gewoon meelopen en dan kun je de kosten per maand vergelijken:

@EmielS Wat is de groene en wat de gele balk?

groen is de kosten per maand van mij actuele verbruik als ik dynamisch zou hebben (tibber als voorbeeld gebruikt) en de gele zijn de maandelijkse kosten van mijn huiidge vaste contract.

ter aanvulling, ik vraag ruim 7MWh per jaar van mijn leverancier en lever een kleine 4MWh terug

Wat ik om mij heen zie is dat mensen met een accu een dynamisch contract hebben en een hoog aantal panelen op het dak. Zelf kies ik niet voor de thuisaccu. In de winter compleet niet nodig met dynamisch contract, Zeker als handelen wegvalt na 2026. Alle overtollige opbrengst brengt namelijk veel geld op. In de zomer hoef je niets in te kopen.

Persoonlijk geen huisaccu, (wel een mobiele) wegens klein huis en eerder genoemde redenen.

@Rakker 
Waarom valt handelen na 2026 weg?

Met zonnepanelen een accu opladen en op dure momenten verkopen is de mismatch waar ik in het eerste verhaal al op doelde.
Je wilt de opgeslagen energie in eerste instantie zelf gebruiken. 
In mijn geval zou ik met een 10kWh batterij mijn gebruik van 5 tot 8 kWh per dag in de aangegeven 8 maanden prima op kunnen vangen met zonne energie.
Maar dan blijft er verdraait weinig over om mee te handelen.
Wil je substantiële hoeveelheid energie verkopen dan heb je al een veel zwaardere accu nodig om nog genoeg voor je zelf over te houden en waarvan je de extra kosten niet voor 2027 terug kunt verdienen.

Ik zag op tweakers ook veel vragen voorbij komen in die strekking, maar dan  op dynamische contracten gericht.
Maar iedereen gaat aan bovenstaande voorbij.

Met vaste contracten valt er niks te verdienen, bij een paar van de 8 genoemde energie maatschappijen is het verschil tussen dag en nachtstroom maximaal 3 cent.
Bij een paar is dag/nachtstroom even duur en bij Greenchoice is nachtstroom zelfs duurder dan dag stroom.
Als ik 8 kWh verhandel op een dag levert dat maximaal 25 cent op, niet de moeite waard.

Dus is handelen alleen interessant bij een dynamisch contract.
Het liefst wil je zonne energie duur verkopen, maar in de winter heb je daar te weinig van.
Dan moet je dus op een goedkoop moment inkopen en vervolgens gaat de zon toch mooi schijnen op een winterdag, of je wacht op de zon en hij komt niet, dan zit je met een lege accu.
Ik zag een vraag: kan die app ook naar de weerberichten kijken?
Tja, lijkt mij een dilemma en nagenoeg niet te automatiseren.
Je zult op voorhand keuzes moeten maken, je wilt er zelf niet de hele dag mee bezig zijn toch?

@Rakker 
Waarom valt handelen na 2026 weg?

Het ligt er aan wat je onder handelen verstaat. Met de huidige salderingsregeling saldeer je niet alleen de stroomprijs maar ook de energiebelasting. Dus handelen op onbalans zoals bijvoorbeeld bij Frank energie (en anderen) mogelijk is, is nu prima mogelijk. Je laadt je accu niet met zonnestroom maar ook vanuit het net. Momenteel is dat voor de EB kostenneutraal.

Met zonnepanelen een accu opladen en op dure momenten verkopen is de mismatch waar ik in het eerste verhaal al op doelde.
Je wilt de opgeslagen energie in eerste instantie zelf gebruiken. 
In mijn geval zou ik met een 10kWh batterij mijn gebruik van 5 tot 8 kWh per dag in de aangegeven 8 maanden prima op kunnen vangen met zonne energie.
Maar dan blijft er verdraait weinig over om mee te handelen.
Wil je substantiële hoeveelheid energie verkopen dan heb je al een veel zwaardere accu nodig om nog genoeg voor je zelf over te houden en waarvan je de extra kosten niet voor 2027 terug kunt verdienen.

Dat handelen kan ook zonder de huidige salderingsregeling. Je laadt geen stroom van het net, maar is veel minder profijtelijk. Alleen met grote installaties kan dat beter uit. En gezien jouw huis en installaties gaat dat bij jou wel lukken.

Ik zag op tweakers ook veel vragen voorbij komen in die strekking, maar dan  op dynamische contracten gericht.
Maar iedereen gaat aan bovenstaande voorbij.

Op Tweakers komt zoveel voorbij. Ook laden (met dynamisch contract) als prijs laag is en zelf gebruiken. Verkopen van overschot zonnestroom op de hoogste prijs en dan ook nog geautomatiseerd.

Met vaste contracten valt er niks te verdienen,

Mooi dat je dat ook doorkrijgt.

Dus is handelen alleen interessant bij een dynamisch contract.
Het liefst wil je zonne energie duur verkopen, maar in de winter heb je daar te weinig van.
Dan moet je dus op een goedkoop moment inkopen en vervolgens gaat de zon toch mooi schijnen op een winterdag, of je wacht op de zon en hij komt niet, dan zit je met een lege accu.
Ik zag een vraag: kan die app ook naar de weerberichten kijken?
Tja, lijkt mij een dilemma en nagenoeg niet te automatiseren.
Je zult op voorhand keuzes moeten maken, je wilt er zelf niet de hele dag mee bezig zijn toch?

In de winter heb je mijns inziens niets aan een accu. Een dynamisch contract verkoopt je overtollige stroom al voor een redelijk hoge prijs. Alleen alles in de accu opslaan en niets terug leveren en zelf gebruiken bespaard je de EB (na afloop salderingsregeling)

Dat automatiseren etc. van apps ben ik niet zo in thuis. Dat is nog een leuke groeimarkt. Daarvoor lees je op Tweakers.

Met vaste contracten valt er niks te verdienen,

Mooi dat je dat ook doorkrijgt.
​​​​​​Met die nuance dat dit alleen voor handelen in stroom geldt.

In de winter heb je mijns inziens niets aan een accu. Een dynamisch contract verkoopt je overtollige stroom al voor een redelijk hoge prijs. Alleen alles in de accu opslaan en niets terug leveren en zelf gebruiken bespaard je de EB (na afloop salderingsregeling)

Dat automatiseren etc. van apps ben ik niet zo in thuis. Dat is nog een leuke groeimarkt. Daarvoor lees je op Tweakers.

Daar heb ik inmiddels wat meer over gelezen, het is inderdaad een keuze, of je voor kiest eigengebruik van zonnestroom of je kiest voor handel op de stroommarkt.
Een derde mogelijkheid is alles per dag met de hand regelen, maar dat is niet praktisch.

Je zou dus van maart t/m oktober voor je eigen zonnestroom kunnen kiezen en van nov t/m feb voor laden in goedkope tijd en gebruik in dure tijd kunnen kiezen.
Dure tijd is van 17.00 uur tot 20.00 uur.
Maar daar is dan wel een dynamisch contract voor nodig.
Met een vast contract verdien je daar zoals gezegd niks mee.

Dat betekend dat de accu dan zo goed als 4 maanden op non actief staat.

@Polvo55 Ik heb op een aantal punten is deze discussie toch wel mijn bedenkingen.

Voor meer inhoudelijke details zie ook mijn reactie op de topic over  de VEH zonnepanelen petitie.

https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/teken-de-petitie-zodat-zonnepanelen-blijven-lonen-1841?postid=14288#post14288

@jvdleeuw Ik heb dat stuk gelezen en dan met name jou commentaar op wat ik geschreven heb.
Je trekt daarbij de tekst uit zijn verband en laat de omstandigheden achterwege.

@jvdleeuw Ik heb dat stuk gelezen en dan met name jou commentaar op wat ik geschreven heb.
Je trekt daarbij de tekst uit zijn verband en laat de omstandigheden achterwege.

Mijn punt is juist dat omstandigheden heel verschillend en allesbepalend kunnen zijn. Elk voorbeeld is maar een voorbeeld en heeft nauwelijks echte generieke waarde

We zullen het gaan zien, ik heb een 5Kwh accu bestelt om te kijken hoe dat in de praktijk uitpakt.
Vorige jaren gebruikte ik in december 98% van de zonne energie sowieso al direct en leverde vrijwel niks terug.
Dus voegt een accu deze maand nog niks toe.
Maar als begin volgend jaar de zon weer langer gaat schijnen ben ik benieuwd of ik de terug levering de eerste maanden van 2025 op nul kan houden.
Veel zal het niet opleveren, maar ik zie het nu als kennis vergaring.

Ik kan het gekochte type zo in het stopcontact drukken, maar om alles goed te kunnen monitoren moet ik nog wel wat metertjes instaleren, maar in januari zal het wel draaien.
Er is een app bij die het ook al registreert, maar die sluit niet aan bij wat ik al heb.

Voor de zomer periode heb ik nog een 2e accu nodig, die schaf ik t.z.t. wel aan.
Terug leveren van accu stroom is voor mij niet zo interessant, 10kWh is net genoeg voor mijn eigen behoefte, 
Wil je gaan handelen met prijsverschillen, dan moet je of een veel grotere accu hebben of je eigen benodigde stroom weer inkopen als je de accustroom hebt verkocht.

Ik kan pas over een jaar zeggen of ik met mijn eigen gebruik op 55 tot 60% uit ga komen. 
De hoeveelheid zonne uren verschillen ook per jaar, dat wordt reken technisch nog een uitdaging.
Niet zo zeer om het percentage eigengebruik te berekenen, maar meer om er een algemene uitspraak over te kunnen doen hoe het in de praktijk uitpakt en niet alleen in mijn geval.

Ik kan pas over een jaar zeggen of ik met mijn eigen gebruik op 55 tot 60% uit ga komen. 
De hoeveelheid zonne uren verschillen ook per jaar, dat wordt reken technisch nog een uitdaging.
Niet zo zeer om het percentage eigengebruik te berekenen, maar meer om er een algemene uitspraak over te kunnen doen hoe het in de praktijk uitpakt en niet alleen in mijn geval.

Ga je dit doen op basis van een dynamische tarieven contract of een vast tarief contract ?

Dat is nog een wereld van verschil

@jvdleeuw 
Je bent appels en peren aan het vergelijken, het gaat om hoeveel % zonne stroom ik zelf kan gebruiken niet hoeveel ik kan verdienen met een dynamisch contract door stroom te verkopen.
Dat zijn totaal verschillende uitganspunten.

Ik heb nu een vast contract, dus al zou ik willen, ik kan op dit moment ook niet met een dynamisch contract aan de slag.
Afgezien daarvan, ik gebruik het gros al van die 10kWh accu's zelf, dus er valt met een dynamisch contract ook weinig te verdienen met wat er eventueel nog overblijft.
Een eventuele verdienste bij een dynamisch contract is ook onzeker, door de doorlopend variërende tarieven weet je ook nooit of er onder de streep wel een voordeel overblijft, zeker niet op lange termijn.

@Polvo55 Natuurlijk, het gaat me ook helemaal niet om de vergelijking van kosten. Het gaat om het EMS algoritme dat je wel of niet kunt gebruiken. Bij je vaste tarief heb je alleen maar de keus waar je momentane PV overschot naar toe gaat, accu of net. De beperkingen zijn dan hoofdzakelijk de laad- en ontlaad capaciteit van de accu ten opzichte van de belastingspieken achter je meter.

@jvdleeuw Het werkt vrij simpel, de accu kijkt met een dongle op de P1 poort van de slimme meter of er stroom uit het net wordt geleverd.
Hij zal dat direct gaan compenseren door zelf stroom te leveren zodat jou slimme meter weer op nul uit komt.
Er zit een kleine vertraging in afhankelijk van het type slimme meter wat je hebt.
Ik heb de nieuwste SMR 5 en de vertraging is 1 seconde bij de oudere SMR 4 of lager is dat 10 seconden.
Je kunt het ook meten met een CT (stroom meter) dat is direct zonder vertraging.

Er wordt op deze manier dus niks terug geleverd uit de accu en bespaart dus op twee manieren de terug lever kosten bij een vast contract.

Reageer