Het verhaal
Ik ben eens goed in de materie gedoken en geprobeerd een paar antwoorden te vinden.
De vraag hoe nuttig is een thuisbatterij als centraal onderwerp, vooral i.s.m. zonnepanelen en de terug lever boete in het achterhoofd.
Daarbij heb ik gekeken naar de situatie met saldering en zonder saldering zoals de plannen er nu liggen.
Een thuisbatterij kun je eigenlijk maar op 2 manieren gebruiken, met een dynamisch contract handelen op de stroommarkt of zoveel mogelijk je eigen zonnestroom gebruiken met een vast contract.
Een combinatie van die twee is eigenlijk niet mogelijk, dat wordt een mislukt huwelijk.
Het dynamisch contract laat ik dus maar voor wat het is, ik zal niet snel een dynamisch contract nemen i.s.m. een batterij.
De energie maatschappij heeft dan de regie en er moet een grotere batterij komen om genoeg voor eigen gebruik over te houden.
Ik ken de lyrische geluiden over gratis stroom in de zomer (betaalt door de zonnepaneel houders) maar nu de winter er aankomt loopt de gasprijs al weer op en merk je dat direct in de portemonnee.
Nog afgezien van het feit dat er nu niet alleen een halve zool in het oosten zit, maar er nu ook een in het westen zit.
Nieuwe brandhaarden kunnen zomaar ontstaan met prijs explosies als gevolg.
We zijn kennelijk al weer vergeten dat half Nederland onder een prijs explosie bezweek en de andere helft de dans ontsprong dankzij vaste contracten.
Daarom kies ik voor vast en gaat mijn verhaal over vaste contracten met zonnepanelen en thuisbatterij, met en zonder saldering.
Ik zie hier alleen een totaal gebrek aan concurrentie, de een verhoogt de prijzen en de andere gaat braaf mee.
Dat is bij banken en supermarkten zo, maar nu ook duidelijk te zien bij de energie boeren.
In Duitsland zijn die veel goed koper omdat daar de concurrentie wel werkt.
Ik heb de andere energie boeren niet gecontroleerd, maar nu Power Peers na Budget energie ook veel meer vraagt dan geeft voor de kWh's is het een kwestie van een paar maanden dat de rest dat ook zal doen.
Of die toekomst hebben is ook koffiedik kijken, maar ik geloof daar minder in.
Het gros zit nog aan vaste contracten vast.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.