Vraag

Huis 1992 met heteluchtverwarming aanpakken/verduurzamen/etc.

  • 2 December 2023
  • 4 reacties
  • 100 Bekeken

Hallo,

 

Wij hebben een woning gekocht met heteluchtverwarming. Woning en installaties zijn van 1992. Voor het warm water is er een losse geiser. We willen goed aan de slag met de woning. Wij neigen naar een nieuwe vloer beneden met vloerverwarming (vloer is al geïsoleerd). Dan zijn er heel veel vragen:

-werkt dat met de heteluchtverwarming als bij verwarming?

-of juist de vloerverwarming als bij verwarming?

-is de heteluchtverwarming van 30 jaar oud nog up to date (nee natuurlijk niet, maar wat is hier te verwachten aan winst/onderhoud)?

-kan je 2 systemen met elkaar combineren (ja natuurlijk, maar is dat wenselijk, haalbaar, efficiënt)?

-wat doe je met de geiser voor warm water?

-zou een zonneboiler daarvoor wat zijn?

-zou een warmtepomp wat zijn?

-op de garage (zit aan het huis vast en er zit nu wel 1 rooster van de hete luchtverwarming daar) zit een gastenverblijf waar je aparte klimaatregeling wilt, hoe ga je dat verwarmen?

 

Veel vragen en daarnaast willen we ook kijken of we nog beter kunnen isoleren (nu label C). Mijn vraag:

-inhoudelijk: tips zijn welkom, hoe zouden jullie het aanpakken, waar op letten

-organisatorisch: hoe vind je een bureau / bedrijf wat hier nu een goed advies over kan geven. Integraal kan kijken en praktisch kan meedenken. Op de forums en internet word ik daar ook niet veel wijzer van.

 

Alvast bedankt,

Stefan


4 reacties

Reputatie 6
Badge

Op het eerste gezicht zou ik overwegen de heteluchtverwarming om te bouwen naar een balansventilatie met WTW. Ook vloerverwarming is gebaat bij een goede ventilatie en hoe mooi is het als je al de nodige luchtkanalen hebt liggen.

Dus niet meer verwarmen maar slim gebruiken om de warmte vast te houden.

Verdere adviezen zijn lastig zonder inzicht in de bestaande bouwkundige situatie en de bestaande energiekosten

Reputatie 1

Hoi @Steffie, welkom op de Eigen Huis Community. Misschien zijn er andere community leden die hier ervaring mee hebben of je tips kunnen geven. Je kunt als lid ook contact opnemen met onze Bouwkundige Ledenservice. Ze zijn te bereiken via 033 450 77 50 van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Willem

Hoi Steffie,

 je hebt een een hetelucht verwarming, maar is diens warmtebron electrisch gevoed, of dmv  een cv met warmwater?
ik vermoed electrisch om dat je daarnaast slechts een geiser voor tapwater vermeld.
hoe kom je dan aan warm douche of bad water? 

aannemend dat je hetelucht verwarming met electriek wordt gevoed, dan ben je vrijwel gasloos of niet? 

Had zelf in mijn vorig houtskeletbouw huis een cv gevoede hetelucht verwarming met warmteterugwinning.
ongekend gerieflijk m.i. Nadeel Bij deze niche installatie (uit eind jaren 80) wordt  onderhoud moeilijk door niet meer leverbare onderdelen.

Inmiddels in mijn nieuwe woning met conventioneel CV tbv vloerverwarming en  warmwaterradiatoren en tapwater. Met zonneboiler, als warmwaterbron tbv verwarming en tapwater, met cv bijstook. Een hybride installatie in feite.

Het nadeel van zon gevoede systemen (zonneboiler, zonnepanelen) is dat deze swinters onvoldoende zonlicht/energie krijgen om alle warmte behoeften van de woning jaarrond te dekken. (onvoldoende om als enige bron van energie te gebruiken).  Dus ook hier zit je vast aan een hybride oplossing (dmv na- of bijverwarmen). 
Kanttekeningen: een zonneboiler installatie heeft veelal de mogelijkheid om het watervat ook electrisch na- of bij te verwarmen. 
Ook zou een gasgestookte CV hier dan primair in het winterseizoen gas verstoken.

Advies kijk naar je behoefte van energie/warmte en zoek een partij (energie coach/adviseur) die voor jou situatie een aantal aanpakken aanreikt.  Installateurs neigen handel voor hun zaak te promoten/slijten en dekken niet altijd de door jou gezochte oplossing.    

Overigens nog 2 overwegingen om rekening mee te houden:
1.  Met een mindere isolatie stook je deels voor de kraaien; dus de 1e stap is isolatie in optimale staat brengen.
2.  We moeten niet  van het gas af, maar eerder veel minder gas gaan gebruiken (bezuiningen ipv afsluiten).  Bij veranderingen (stoppen met gas) zijn de laatste loodjes veelal de minst efficiente en tevens de duurste.

Groetjes
Ibodi

Je kunt ook een kanaalunit van een airco op de oude luchtkanalen aansluiten, dan kun je zomers koelen en in de winter verwarmen, als aanvulling op je vloerverwarming. Zeker voor de ruimtes waar geen vloerverwarming ligt heb je daar dan toch verwarming. Wel goed kijken naar de capaciteit. Je zult wel een behoorlijk vermogen nodig hebben omdat de kanalen door je hele huis liggen. Maar de investering lijkt mij te overzien

Reageer