Skip to main content

Goedendag,

Ik ben momenteel mijn huis aan het verkopen zelf, dus zonder makelaar.

Nu heb ik een bod ontvangen van iemand uit Polen zonder dat hij de woning bezocht heeft.

Hij heeft wel eerder hier in de straat een huis gehuurd, dus is wel bekend met de woning.

Zijn er extra zaken die in de koopovereenkomst opgenomen dienen te worden en/of zijn er andere zaken waar ik rekening mee dien te houden?

Alvast dank voor je reactie.

Ik heb geen ervaring in het verkopen aan buitenlanders.
Wel aan het zelf verkopen van een appartement en aan het kopen van een huis (in NL) van buitenlanders.

In principe maakt het voor jou niet uit waar de koper vandaan komt.
Als je het standaard koop contract gebruikt zoals dat oa op de VEH site staat dan ben je goed op weg. Let er op dat er niets mag worden verwijderd uit de originele tekst, alleen doorgestreept wat niet van toepassing. Aanvullingen moeten met een duidelijk andere kleur worden gedaan.

Zorg er voor dat duidelijk is dat het Nederlands recht van toepassing is (dat staat overigens ook al in dat standaard koopcontract).
Dat wordt vermeld dat het contract en alle andere alle relevante documenten in het Nederlands zullen worden opgesteld. En dat vertalingen geheel voor kosten en risico van de koper zijn.

Ik zou ook de keuze van de notaris niet aan de verkoper overlaten maar er zelf 1 kiezen.

En de zekerheidstelling/borg of in cash of een bankgarantie van een gerenommeerde Nederlandse bank. En die niet al te lang na het tekenen van het koopcontract te laten voldoen.

En ook het koopcontract bij het Kadaster laten registreren.

Dat is wat me zo te binnen schiet.

Anne.

Reageer