Skip to main content

Op welk moment kun je aan de koper van je huis vragen om een waarborgsom te storten dan wel een bankgarantie af te geven? Dat moet, zeker als de koper eigen geld inbrengt, toch binnen een week na tekenen voorlopig koopcontract?  Ik hoorde ook de stelling dat de kopende partij dat pas zou moeten doen na het verkrijgen van een hypotheek.

Ik heb afgelopen jaar het huis van mijn avder verkocht, zonder verkoopmakelaar en gebruik makend van het concept verkoop contract zoals oa de VEH heeft.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/koopovereenkomst-tekenen/model-koopovereenkomst-eigen-huis#/

Je kunt in principe afspreken wat je wilt. En dus ook afwijken van de standaard(*).

De verkoop van een huis/appartementsrecht (of enig ander goed) heeft meerdere stappen:

De overeenkomst om te kopen, de feitelijke koop, de betaling en de levering.

Het is je goed te realiseren dat er op elk moment in het proces nog iets mis kan gaan.

Bijvoorbeeld dat de kopers niet komen opdagen bij de overdracht bij de notaris.

Als je overeen bent gekomen om het huis te verkopen moet er een contract worden opgesteld.

Nadat dit contract door beide partijen is ondertekend gaat er nog een wacht periode in van ca 3 dagen voor de kopers. In die tijd mogen ze er zonder opgaaf van redenen nog van af zien.

Na die ca 3 dagen is het contract geldig.

Als er geen ontbindende voorwaarden zijn dan hebben ze het dan dus gekocht.

In Artikel 5 van het standaard contract staat dat ter zekerheid stelling er binnen een bepaalde tijd een waarborg som te worden gestort. Wat die periode percies is mag je zelf bepalen. 
Omdat mensen vaak een bankgarantie moeten regelen kan dat tegenwoordig wat langer duren. Als de koper voldoende eigen geld heeft dan kan dat idd ook 2 weken zijn of zo.

Wij hebben een maand na ondertekening van het contract de tijd gegeven om aan de zekerheidstelling te voldoen.

In Artikel 18 van het standaard contract staan de mogelijk ontbindende voorwaarden en de bijbehorende periode(s).
Wij hadden enkel een financierings beding. Als de koper na 2 maanden geen funcnciering had kunnen regelen volgens de in het contract genoemde voorwaarden en met overlegging van alle documentatie die bij de aanvragen waren gebruikt, zouden ze zonder boetebeding nog kunnen afzien van de koop.

Het ksot tegenwoordig wat meer tijd om bij banken een hypotheek aanvraag te doen. OOk als dat een overbruggings hypotheek is. Daarom is een periode van 10 weken daarvoor tegenwoordig vrij normaal naar ik heb begrepen.

Artikel 5. en 18. staan helemaal los van elkaar.
Artikel 5. is vooral bedoeld om enige zekerheid te hebben dat de koper het huis echt gaat kopen.

Als ze aan een ontbindende voorwaarde uit Artikel 18. voldoen krijgen ze ook de waarborg weer terug/komt de bankgarantie te vervallen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

(*) Als je iets veranderd aan het standaard contract moet je niets weghalen, alleen doorstrepen.

Reageer