New

Besparen op kosten VVE bankrekening

  • 30 August 2022
  • 30 reacties
  • 3585 Bekeken

Reputatie 1

Ik zie dat de kosten van het aanhouden van een bankrekening voor mijn VVE weer eens verhoogd worden. 100 Euro per jaar aan bankkosten is niks bijzonders. Daar staat in ons geval heel weinig tegenover. We storten 1x per jaar geld en betalen een paar rekeningen.

Vraag me af of hier via de Vereniging Eigen Huis iets mee gedaan kan worden.

Volgens mij zijn er heel veel kleine VvE's met een beperkt vermogen, waar weinig spannends gebeurd behalve sparen voor onderhoud en een keer een rekening betalen. Een betaalpas is veelal niet nodig en zo zijn er misschien wel meer diensten die niet nodig zijn voor een dergelijke rekening.

Ik dacht aan een collectieve inkoop actie of een rekening met speciale voorwaarden waardoor het goedkoper kan maar misschien zijn er andere mogelijkheden.

Ben benieuwd naar de ideeën.


30 reacties

Ik ben ook benieuwd naar concrete acties na zoveel maanden, alleen verzamelen en doorgeven leidt niet tot verandering (en niets doen is geen optie). Ook grotere VVE’s hebben hiermee te maken, als de gelden (reserve onderhoud) gespreid moet worden over meerdere banken (i.v.m. depositogarantiestelsel). De meeste banken vereisen een betaalrekening (met kosten) voordat je een spaarrekening kunt openen. De weinige banken die dit niet doen stellen weer allerlei beperkende en kostenverhogende voorwaarden: geen VVE’s, alleen rechtspersonen met maar 1 bestuurder, hoogste tarief voor klantonderzoekskosten bij VVE’s, geen deposito’s, minimale inleg, verplicht beleggen etc. Kortom: als VVE wordt het je bijna onmogelijk gemaakt om een redelijk rendement te behalen op je spaargelden, veel banken lijken VVE’s liever kwijt dan rijk te zijn. Willekeurig citaat: ‘bij VVE’s vinden veel bestuurswisselingen plaats, dat kost ons teveel tijd en daarom accepteren we geen VVE’s’.

Reputatie 2

@PNT Welkom op de Eigen Huis Community. De Community dient als dialoog tussen leden. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Uiteraard staan we open voor constructieve feedback. Zoals ook in de Community richtlijnen aangegeven, de Eigen Huis Community is niet het kanaal om direct vragen aan onze Ledenservice te stellen. Signalen zijn doorgegeven aan de betreffende afdeling. Vragen over ons beleid of statussen van actiepunten worden niet beantwoord via de Community. Uitsluitend via onze mediakanalen zoals Eigen Huis Magazine, nieuwsbrieven, social media en reguliere media publiceren we onze belangenbehartiging. Groet, Stephanie

Hier idem. Onze VvE (2 appartementen) is per maand €19,90 kwijt voor een zakelijke rekening bij de ING. Daarbovenop komen nog transactiekosten.

Kiezen voor een andere (goedkopere) bank kan niet, want er is haast geen bank waarbij je een VvE rekening kan openen. De kosten staan in geen verhouding tot aantal transacties (enkele per jaar) en geleverde diensten.

We zien onze reserves voor onderhoud elke maand met zo'n €20 slinken…..en we krijgen er eigenlijk niets voor  :-(

 

Via VvE belang kom ik uit https://ten31.com/nl welke geen kosten in rekening voor een rekening. Heeft iemand hier ervaring mee?

VvE van 3 eigenaren hier: zelfde issues. Jaarlijks +/- €250 kwijt alleen aan kosten aan de bank. Als VvE’s worden we verplicht ingeschreven te staan en ook een rekening te hebben. Echter komt een kleine VvE er niet aan toe om een buffer op te bouwen als de banken geen normale rekeningen aanbieden en de regering ook niet extra kosten “bedenkt” zoals onderzoekskosten, die een flinke hap uit het budget van de VvE’s halen. Waarom dient er überhaupt maandelijks een “onderzoek” plaats te vinden?

In een aantal antwoorden staat er dat dit is “doorgezet”, maar gebeurd er daarnaast nog iets? 

Reageer