Ons huis is een loghome, massief hout, met op de begane grond vloerverwarming en boven radiatoren die op lage temperatuur meer dan voldoende warmte opleveren. op het dak een twaalftal zonnepanelen. Een energiezuinig huis dat via het ademende hout op natuurlijke wijze de luchtvochtigheid regelt.
Enkele jaren geleden las ik een boeiend artikel over de test met een zandbatterij, waarbij warmte wordt opgeslagen en gedurende een lange periode wordt afgegeven (bronnen:
Polar Night Energy ontwerpt een op zand gebaseerd warmteopslagsysteem (comsol.com)
https://polarnightenergy.fi/sand-battery)
Dit idee spreekt me veel meer aan dan een accuvorm met een zeer beperkte overbruggingsduur. Temeer omdat ik beschik over een grote veranda (± 50 m2) op het oosten met een bitumen dakbedekking, die al bij matige zonneschijn een enorme ongebruikte warmtebron blijkt te zijn. Ons huis is geheel onderkelderd en daar zou volgens mij de ideale plek zijn om een warmteopslag te realiseren. Voor zover ik begrepen heb is de zandbatterij een low-tech oplossing, die naar mijn idee ook per huis uitgevoerd zou moeten kunnen worden. Ik ben op zoek naar mensen om van gedachten te wisselen over de reële mogelijkheden van energieonafhankelijkheid.