New

mijn ervaring verduurzamen

  • 8 November 2020
  • 3 reacties
  • 158 Bekeken

We hebben sinds ongeveer 3 jaar ons dak vol liggen met zonnepanelen en 2 zonne collectoren. De zonneboiler is vervolgens gekoppeld aan de CV, zodat de cv al warm water ontvangt op het moment dat hij aanslaat. Daarnaast hebben we een elektrisch verwarmingselement in de zonneboiler zitten, zodat we ook bij zonloze dagen zinloze water in de boiler kunnen opwarmen. Het heeft 1 a 2 jaar geduurd om dit systeem weekend te krijgen, doordat geen van de betrokken bedrijven dit eerder had gedaan. Maar afgelopen jaar (mei 2019 tm mei 2020) hadden we een gasverbruik van rond de 250m3 tov meer dan 1100m3 jaren daarvoor!! Het verwarmingselement dat we nu hebben is groter dan de 1e (die was kapot gegaan door verkalking) en verbruikt ook met energie. We hebben afgelopen jaar dan ook meer energie verbruikt dan weer opwekken. Terwijl we in 1e 2 jaar van het systeem ruim meer opwekten dan weer verbruikten. Dit najaar/ komende winter zet ik het element vaker uit (als zon schijnt of kachel uit is). Daarnaast krijgen we gevel isolatie, vloer isolatie en vloerverwarming. Ben heel benieuwd wat dat met ons verbruik gaat doen!


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Mavka Twee zonnecollectoren en daardoor van 1100 m3 naar 250 m3 gas? Dat zou dan wel een enorme zonnecollector opbrengst zijn maar u heeft een elektrisch element in de ‘boiler’ (de cv ketel voor ruimteverwarming dus). Als dit zo is, is dit niet het systeem zoals het hoort te werken. U bent in dat geval gewoon elektrisch 1:1 (slaande op elektrisch verwarmen zonder warmtepomp) aan het verwarmen. Als dat inderdaad het geval is ga je dat ook financiëel merken als de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Vooral omdat u vloerverwarming neemt, zou ik een lucht/waterwarmtepomp overwegen.

Beste driepinter,

De zonneboiler wordt ofwel door de zon opgewarmd ofwel door electriek (via verw. Element). Door dat verwarmingselement hadden we afgelopen jaar idd flink hogere energie rekening. Maar uitgaand water in cv staat nu op 65 graden (met 60 kregen we t niet boven 17 graden en dat is bij echt koude dagen in avond net te fris). Door meer isolatie icm zltv(loerverwarming) hoop ik zowel electriek als gas te besparen (uitgaand water cv wordt dan 35 of 30 graden). 

Wanneer onze cv ketel af is (wrs binnen 5 jaar) gaan we wellicht idd over naar luncht warmte pomp. 

Reputatie 6
Badge +1

Ik weet niet of je het energieverbruik weet van dat verwarmingselement. Dat zou wel verstandig zijn om daar achter te komen. Probeer er eens een KWh meter voor te zetten, zodat je daar achter komt.

Het zou zo maar kunnen dat je dan schrikt van het verbruik en het verstandig is om een hybride warmtepomp te plaatsen, terwijl je de oude cv voor de koude winterdagen gebruikt.

Reageer