Vraag

Waterhardheid op nul, een goed idee?

  • 29 October 2019
  • 12 reacties
  • 3421 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Beste lezer,

Onze waterontharder werd onlangs weer onderhouden en de hardheid van het water staat nu weer op 3. Tijdens het bezoek van de technicus kwam het gesprek op een advertentie van een bedrijf, dat zegt dat er geen kalk meer in het water aanwezig zal zijn als hun machine zou worden aangeschaft.

De technicus beweerde dat een hardheid van nul van het water zeer kwalijke gevolgen zou kunnen hebben voor de leidingen. Alleen de nieuwste leidingen zijn volgens hem bestand tegen deze nul waarde.

Mijn kennis is niet toereikend op dit terrein; wie kan aangeven of deze bewering klopt of niet.

P.S. In het magazine van de VEH adverteert de nul kalk leverancier met enige regelmaat.

 

Geert Nap

 


12 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Geachte lezer,

Ik heb een beetje rondgevraagd over waterhardheid en onderstaand de reacties van een drietal deskundigen.

Afzetting en aantasting door hard en zacht water.

door Drs. B. de Groot, biochemicus.

“Bekend is dat (zeer) hard water afzetting veroorzaakt, vooral als het boven de 80°C wordt verwarmd. Er ontstaat ketelsteen of zoals u wilt in scheikundige termen: het slecht oplosbare calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat. Dat gaat in allerlei apparaten zitten en daardoor gaan die apparaten eerder kapot, verbruiken meer stroom en werken minder efficiënt. Hard water bevat relatief veel calciumionen en ook magnesiumionen. Door het water te ontharden zit er minder calcium- en magnesiumionen in het water, waardoor je minder afzetting van dat ketelsteen krijgt. Goed dus voor het rendement en de levensduur van apparaten.

Maar is het wel goed het water helemaal te ontharden, zodat er geen calcium- en magnesiumionen meer in het water zitten? Daar is nauwelijks onderzoek naar gedaan. Een TNO-onderzoek geeft aan dat het best kan. Maar er zijn vraagtekens. Zo is er de gedachte dat bij geheel onthard water er aantasting plaatsvindt van de (koperen) waterleidingen. Persoonlijk denk ik dat het beter is niet te ontharden tot hardheid nul. Vanwege mogelijke aantasting van de leidingen, maar daar kan ik alleen maar over filosoferen, want er moet gewoon meer onderzoek naar gedaan worden. Is de zuurgraad of pH van (bijna) volledig onthard water sneller (te) zuur of laag, wat ongunstig is voor beschermende, dunne afzetting? Of ontstaat er in volledig onthard water minder van die beschermende afzetting?”

Harold Steigerwalt van Lubron, leverancier waterontharder.

“Algemeen stellen wij (Lubron) dat bij een hardheid van minimaal 3 °dH je geen problemen met corrosiviteit krijgt. Op basis van de LSI zou je per situatie en toepassing kunnen berekenen hoever je kunt ontharden zonder dat het water corrosief wordt.”

Marten Dijkhuizen, installateur.

Onze installateur, dus de man uit de  praktijk, stelt dat waterontharding tot 0° dH tijdelijk, bijvoorbeeld gedurende een jaar geen kwaad kan, maar een langere periode brengt volgens hem schade toe aan met name koperen leidingen.

Reputatie 6
Badge

@GeertN. Beste Geert ik begrijp de discussie over de mogelijke effecten van “hard water” op allerlei materialen die normaliter in de drinkwater installaties wordt ingezet .

Ontharding maximaal doorzetten betekent een volledig demineraliseren van water, dus weghalen van alle mineralen en andere ionen uit het water totdat puur water ontstaat. Dit type water wordt gebruikt in laboratoria voor het zuiver uitvoeren van chemische reacties, maar bijvoorbeeld ook in de industrie als ketelvoedingswater (voor de productie van stoom).

Ons drinkwater heeft een nog heel andere toepassing, wij drinken het, het is het meest belangrijke vocht voor ons eigen lichaam. De mineralen die in ons drinkwater zitten zijn ook wezenlijke bestanddelen voor de mineralen huishouding in ons lichaam. Ons lichaam wisselt door osmose (diffusie processen) mineralen uit met het water dat wij direct of via voedsel binnen krijgen. Door water volledig te ontharden kunnen er in het menselijk lichaam tekorten aan mineralen ontstaan, niet alleen omdat er geen aanvoer meer is, maar ook omdat de osmose de verkeerde kant uit werkt en mineralen door het drinkwater aan de lichaamsvloeistoffen kan worden onttrokken.

Ik vermoed dat de onthardingscapaciteit van de apparaten waarover we hier praten redelijk beperkt is en we niet echt gevaar zullen lopen.

Wel is het zo dat we niet moeten proberen met ontharding tot het uiterste te gaan. Puur zuiver water kan voor het menselijk lichaam gevaarlijk zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou voor de kwaliteit drinkwater gaan en niet voor de kwaliteit demi-water, puur om gezondheidsredenen zoals @jvdleeuw schreef:wink:.

Reputatie 5
Badge +1

Beste heren v.d.Leeuw en Darkfiber,

 

Dank voor jullie reacties, die ik kan begrijpen.

Echter…..., ik bracht dit item op de site van de VEH vanwege de agressieve reclame, die de nul kalk firma maakt op o.a. tv en in het VEH magazine voor het zachte water voor allerlei apparatuur in onze woningen. “Uw vaatwasser houdt van zacht, uw koffieapparaat houdt van zacht, etc. etc”

Dat er naast de kans op kwalijke gevolgen voor het koperen leidingwerk in onze woningen, ook nog gezondheidsrisico's bestaan, zou m.i. moeten pleiten voor een grote mate van terughoudendheid met betrekking tot het totaal ontharden van het leidingwater.

Daarnaast zal de zout consumptie van de waterontharder groter zijn door het nul kalk streven en dat betekent dus meer omzet van zouttabletten voor het beoogde bedrijf.

 

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +3

Zie gedeminaliseerd water als het tegenovergestelde van isotone sportdrank. Demiwater is prima om de ramen mee te wassen (geen kalkstrepen) maar niet om te drinken.

  • Een bijzondere discussie die zich lijkt toe te spitsen in theoretische verhandelingen. 

    Nu , meer dan een jaar geleden, hebben wij een waterontharder laten installeren, net als een familielid dit tien jaar geleden al heeft laten doen. Noch wij noch zij ervaren de vreselijke nadelen zoals genoemd in voorgaande stukken.
  • Of zouden wij het niet merken en gaan we straks het hoekje om vanwege het “slechte” water wat we drinken en gebruiken en springen onze koperen leidingen onder het huis en gaat de bijgevulde vloerverwarming en onze CV stuk vanwege de voorspelde corrosie van leidingen…

    Vooralsnog hebben wij, noch onze familie last van de genoemde zaken en tellen we de voordelen;  
    - We gebruiken geen agressieve ontkalker meer  in strijd tegen bekalkt sanitair, ramen
       en andere oppervlakken die vaak moeten worden aangevallen vanwege kalkafzetting. 
    - De waterkoker blijft schoon en hoeft niet ontkalkt te worden.  
    - De koffiezetmachine klaagt minder snel om een speciaal daarvoor aan te schaffen
       en duur ontkalksysteem toe te passen. Het volstaat met een fake behandeling, 1x per
       kwartaal. (We draaien het programma maar voegen geen spullen toe.
       Kennelijk een softwarematige instelling om naast aanschaf van de machine geld
       te verdienen aan merktabletten en flesjes van dezelfde koffiemachinefabrikant.  
    - We kunnen met veel minder wasmiddel toe en de was is zachter en droogt beter. 
    - Schoonmaken van vloeren en deuren doen we met alleen een beetje afwasmiddel in
       het water en niet meer met speciaal daarvoor in de handel gebrachte zaken. 
    - We drinken meer water dan ooit omdat het beter smaakt. 

    Kortom, zoals wij het zien, zijn de voordelen vooralsnog groter dan genoemde risico's en genieten we volop van de door ons aangeschafte waterontharder.
    Zo nu en dan een testje om te zien of de machine nog dat doet waarvoor het is aangeschaft, leven we rustig verder, vooralsnog...  of zou door een teveel gebruik van ontkalkt water aderverkalking toch zijn toegeslagen en hebben we alles niet meer door….
     
Reputatie 6
Badge
  • Een bijzondere discussie die zich lijkt toe te spitsen in theoretische verhandelingen.
  • Of zouden wij het niet merken en gaan we straks het hoekje om vanwege het “slechte” water wat we drinken en gebruiken en springen onze koperen leidingen onder het huis en gaat de bijgevulde vloerverwarming en onze CV stuk vanwege de voorspelde corrosie van leidingen

@ThT . Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Mijn reactie wilde voornamelijk inhaken op de opmerking

Onze installateur, dus de man uit de  praktijk, stelt dat waterontharding tot 0° dH tijdelijk, bijvoorbeeld gedurende een jaar geen kwaad kan, maar een langere periode brengt volgens hem schade toe aan met name koperen leidingen.

Installeurs zijn natuurlijk wel praktijkmensen maar je moet wel goed weten uit vanuit welke praktijk zij opereren. Heel veel discussies op dit platform gaan over problemen die voortvloeien juist uit het “verschil in praktijk” (meestal verschil tussen leverancier en gebruiker)

 

Reputatie 5
Badge +1

Beste lezers en/of deelnemers aan de water hardheid discussie,

 

Beste ThT, je somt allerlei zegeningen van de waterontharder op en die zijn er ook.

Maar zou ik het onderstaande gezegde onder jouw aandacht en die van de  deelnemers aan dit forum willen brengen:

"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”

Met andere woorden: reageer  op de feitelijke vraag- of probleemstelling, die wordt opgeworpen en dien de lezers met ter zake doende informatie.

 

Geert Nap

 

De meeste (alle?) waterontharders die op de markt zijn maken geen gedemineraliseerd water, maar vervangen magnesium- and calciumionen door natriumionen (daarom moet er ook regelmatig zout worden aangevuld). Het lijkt me dat veel van de bezwaren die hierboven genoemd zijn daarmee niet aan de orde zijn. Het gemis aan mineralen voor het lichaam (en het extra natrium/zout) spelen bij consumptie van 1-2 liter drinkwater per dag geen grote rol. Als dat wel het geval zou zijn dan zouden mensen in gebieden met natuurlijk zacht water vaker een gebrek aan calcium/magnesium hebben en daar heb ik nog nooit van gehoord.

Dat dit “ionengewiseld” water geen strepen etc achterlaat komt omdat natriumzouten zo goed in water oplossen dat ze eenvoudig meegenomen worden.

Wat wel ingewikkeld is, is dat er minstens zes leveranciers op de markt zijn, waarvan er één flink adverteert. Welke te kiezen?

 

De meeste (alle?) waterontharders die op de markt zijn maken geen gedemineraliseerd water, maar vervangen magnesium- and calciumionen door natriumionen (daarom moet er ook regelmatig zout worden aangevuld). Het lijkt me dat veel van de bezwaren die hierboven genoemd zijn daarmee niet aan de orde zijn. Het gemis aan mineralen voor het lichaam (en het extra natrium/zout) spelen bij consumptie van 1-2 liter drinkwater per dag geen grote rol. Als dat wel het geval zou zijn dan zouden mensen in gebieden met natuurlijk zacht water vaker een gebrek aan calcium/magnesium hebben en daar heb ik nog nooit van gehoord.

Dat dit “ionengewiseld” water geen strepen etc achterlaat komt omdat natriumzouten zo goed in water oplossen dat ze eenvoudig meegenomen worden.

Wat wel ingewikkeld is, is dat er minstens zes leveranciers op de markt zijn, waarvan er één flink adverteert. Welke te kiezen?

 

Er is er inderdaad 1 leverancier die heel veel adverteert, en dat is er een die met zout-”blokken” werkt ipv universele geperste korrels in een zak. Qua werking doen ze allemaal hetzelfde maar de vierkante blokken zijn enkel bij die ene leverancier te verkrijgen. Of dat wenselijk is moet eenieder voor zich bepalen.

Verschillen in systemen zie ik alleen in ontwerp en aansturing van de kop op de harskolom; velen maken gebruik van de kop van Fleck. Ik heb zelf een systeem van BWT in gebruik nu zo'n 8 jaar. Resthardheid van 2 dH. Ik heb nauwelijks koperen leidingen in huis dus aantasting door onthard water is niet aan de orde. Wel 2 aandachtspuntspunten; zorg voor een Bypass zodat je bij het sproeien van de tuin de ontharder kunt omzeilen, en zorg voor een terugstroombeveiliging. Periodiek dient de zoutbak schoongemaakt te worden en periodiek een harsreiniger gebruiken. Ik heb zelf geen waterfilter ertussen maar zou dat aanbevelen. Zacht water biedt vele voordelen; geen huidirritatie na het douchen, alle waterapparatuur en sanitair en voegwerk blijft als nieuw. Uitzondering is de strijkbout, die geeft vlekken bij gebruik van onthard water is mijn ervaring. Geperste zoutblokjes zijn in gebruik zeer voordelig en makkelijk te verkrijgen in zakken van 10 of 25 kilo.

 

Wie heeft ervaring met AcquaCell ?

Of anders aanbieders waar hij tevreden over is?

 

Reputatie 4

Ik heb deze:
waterontharder Euro Twin 10 met klein zoutvat Fleck | Waterontharders, waterontharder, beste prijs en kwaliteit, Wateronthardershop

Er is ook een vraag over waterontharders en heb daarop gereageerd. Kijk maar even obij overige.

Ik ben hier meer dan tevreden over en zou niet meer zonder willen.

Reageer