New

Zeer goedkope energiebesparing

  • 5 October 2019
  • 3 reacties
  • 427 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Nu het weer kouder wordt wil je de warmte zoveel mogelijk binnen houden en niet door de ramen verliezen. Bijzonder besparend hierbij is raambekleding in de vorm van Duettes, vooral als deze aan de binnenzijde bekleed zijn met aluminiumfolie. Ik heb HR++ glas in mijn kozijnen en toch staat nu 's morgens een laagje condens op de ruiten als ik de Duettes omhoog doe. Een teken dat de ruiten 's nachts behoorlijk zijn afgekoeld en dat er dus geen / veel minder warmte verloren is gegaan.
Dit is een relatief goedkope en snel verdiende besparing.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Nou ja - goedkoop: Ik heb op een website de maten 110 cm x 160 cm ingevuld en krijg er een prijs van € 221 voor terug.
En extra isolerend?
Ik vind er geen enkel onafhankelijk rapport die deze claim bevestigd.
Jouw observaties over condens zeggen eerder iets over
a) de kwaliteit van de HR++ beglazing en/of
b) de relatieve luchtvochtigheid in de woonruimte.

Normaal gesproken zou het dauwpunt bij HR++ beglazing bij normale r.v. (<=60%) nooit worden overschreden, misschien een montagefout?
Bij mij heb ik nooit condens op de HR++ beglazing (Ug=1,0 met "warme kante").
YMMV
Reputatie 7
Badge +3
Normaal gesproken zou het dauwpunt bij HR++ beglazing bij normale r.v. (<=60%) nooit worden overschreden, misschien een montagefout?
@LudoS heeft condensvorming op het HR++ glas na het aanbrengen van de Duettes. En geen condensvorming zonder de Duettes. Derhalve moet de temperatuur van het HR++ glas lager zijn met de Duettes en hebben de Duettes dus weldegelijk een isolerend effect.
Als er sprake is van isolatie moeten die gordijnen natuurlijk wel precies tot de vensterbank komen (ook als er een koude luchtstroming zou ontstaan), anders stroomt de koude lucht er alsnog onder door.
Reputatie 3
Dingen op maat laten maken door een een of ander duur gordijnbedrijf pakt nooit zo gunstig uit qua prijs. Maar: IKEA heeft iets dat er op lijkt. HOPPVALS heet het. Natuurlijk geen maatwerk en geen alu-laagje. Wel goedkoop. Volgens de reviews helpt het.

Reageer