New

Zonnepanelen en hybride warmtepomp

  • 30 April 2019
  • 3 reacties
  • 683 Bekeken

Wij wonen in een huis gebouwd in 2001 wat goed geïsoleerd is en een A label heeft. Toch ben ik van mening dat het gasverbruik nog wat naar beneden moet kunnen, zonder in de kou te hoeven zitten. Omdat wij vorig jaar onze CV ketel hebben laten vervangen, is een volledige warmtepomp een (te) dure oplossing. Het idee was om een hybride warmtepomp aan te schaffen. Mede vanwege de subsidie is de aanschaf niet erg hoog en de verwachting is dat het gasverbruik met 50 tot 70% gereduceerd moet kunnen worden. Omdat de warmtepomp toch ook al zo rond de 2500 kWh op jaarbasis vraagt, was het idee om aanvullend op ons normale verbruik van 3200 kWh, zodat wij ongeveer 5700 kWh verbruiken, zonnepanelen op het dak te leggen. Ik vind het niet mooi, maar het blijven inzetten op fossiele brandstof is ook geen goed idee. Onze dakhelling is 68 gr. Dit is niet ideaal voor zonnepanelen. Bovendien moesten ze erg hoog worden gemonteerd, net onder de eerste rij dakpannen onder de nok. Dan zit je wel op ca. 10 mtr. hoogte. Omdat wij in het Friese buitengebied wonen hebben we regelmatig harde wind en zo nu en dan een flinke storm. Ook is de stand van het dak niet optimaal en hebben wij zeer hoge beukenbomen van ca. 150 jr. oud vlak bij huis.
Uiteindelijk zat de oplossing in de aanschaf van de warmtepomp en het kopen van 22 certificaten van zonnepanelen op ander mans dak via een lokale (postcoderoos) energiecoöperatie. Nog een paar getallen: aanschaf hybride warmtepomp €4500 voor een besparing van 1100 m3 gas à €0,70) en het kopen van 22 certificaten (leveren ca. 5600 kWh) voor €5700, waar een teruggave van de energiebelasting van €670 per jaar tegenover staat. Looptijd gegarandeerd 15 jaar. Terugverdientijd ca. 8,5 jr. en een rendement van ruim 11%, met ook nog eens de besparing van de Box 3 vermogensrendement heffing. Ik heb wel eens een slechtere investering gedaan. Natuurlijk is dit ook niet geheel zonder risico, maar ik zie de overheid niet direct de energiebelasting afschaffen. Bovendien kan ik ook nog wel wat inleveren, voordat ik op het niveau van de bank kom.
Een mooie combinatie van vergroening en rendement.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Terugverdientijd ca. 8,5 jr. en een rendement van ruim 11%, met ook nog eens de besparing van de Box 3 vermogensrendement heffing.

In tegenstelling tot de salderingsregeling heeft u met de postcoderoosregeling over de eerste 15 jaar wel de zekerheid dat het belastingvoordeel niet komt te vervallen. Zover ik info heb over de postcoderoosregeling geldt er géén vrijstelling van het geïnvesteerde bedrag in de certificaten. Belachelijk omdat er voor groen sparen wel die vrijstelling (en bovendien ook nog iets in box 1) terwijl de te belasten waarde van de certificaten elk jaar met 6,66 % (100 % afschrijven over 15 jaar).
Laat de eigenaar van het dak de panelen na die 15 jaar wel liggen ?
Reputatie 4
Badge
@Koopmans wat is nu je verbruik?

Dit kun je dat al verminderen door wat simpele aanpassingen in de instellen van de CV en waterzijdig inregelen van de radiatoren plus misschien wat speedcomfort radiator ventilatoren en radiatorfolie. Dan blijf je binnen de 1000 euro aan kosten als je alles zou laten doen, het is mogelijk alles zelf te doen kan eigenlijk niet eens klussen genoemd worden maar dan moet je er wat tijd instoppen om alles op te zoeken.
De eigenaar van het dak heeft de contractuele verplichting, inclusief de waarborg, om de zonnepanelen te laten liggen. Het onderhoud en verzekeringen zijn voor rekening van de coöperatie. De eigenaar van het dak ontvangt gedurende de contracttijd van 15 jaar geen vergoeding. Na afloop van het contract gaan de panelen over naar de eigenaar voor €1,00.
Volgens mij hoeft er ook geen vrijstelling voor groen sparen te komen, omdat wij in één keer het betreffende bedrag storten. Dus is de aankoopsom buiten de Box 3 VRH.
Mochten wij gaan verhuizen dan kunnen wij de certificaten meenemen, verkopen of overdragen aan de nieuwe eigenaar, aanbieden aan de leden van de coöperatie of als dat allemaal niet zou lukken, via een staffel terugleveren aan de coöperatie. Bovendien gaat het om een relatief bescheiden bedrag van €5700, zeker in verhouding met de (verkoop)waarde van onze woning.

De benadering van Dylan zie ik niet zo erg zitten, vanwege de vloerverwarming, door vrijwel het hele huis. Daar waar geen vloerverwarming ligt hebben wij al radiatorkranen. Mede omdat wij een uitstekend geïsoleerde woning Met 980 m3 inhoud, hebben en op gas koken verbruiken wij ca. 2100 m3 gas.. Dit lijkt mij best redelijk.

Reageer