Vraag

Hoe kan ik kabels en draden in de vloer en muur wegwerken?

  • 16 February 2024
  • 3 reacties
  • 88 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties

Wij gaan de woonkamer / keuken (laten) verbouwen. Er komt ook vloerverwarming. Dit lijkt mij een goede gelegenheid om ook buizen in te frezen oid om kabels en draden van wifi, tv, en andere apparatuur weg te werken. Wie heeft tips hoe dat te doen? Waar op te letten? Alvast bedankt.


3 reacties

Reputatie 4

dat doe je met een sleuven frees, kun je huren. En waar je voor uit moet kijken? Dat je niet in de vloerverwarming freest ;-) Maar dat lijkt me erg voor de hand liggen. 

Reputatie 3

WiFi heeft geen kabel nodig want die gaat door de lucht. Of je bedoelt een kabel naar een wifi-pod op de verdieping. Dat is een UTP-kabel vanaf modem in de meterkast via het plafond naar de verdieping. Die zou je kunnen wegwerken in kunststof kabelgoot. Kabel naar de tv gaat van cai-punt in de muur naar achterkant tv of box, die laten ze los liggen. 

Ik weet niet wat je bedoelt met vloerverwarming. Is dat iets elektrisch op de vloer of zijn het buizen met verwarmd water in de cementdekvloer? Als het in de cementdekvloer is, kan je er ook klakkebuis in leggen naar alle hoeken van de kamer. Dan kan je daar altijd draad doorheen trekken naargelang je apparatuur in de kamer plaatst. Maar eigenlijk is dat ouderwets, zoveel gaat al door de lucht. Wie heeft nog hifi met speakerboxen stereo of quadro? 

Bij ons lag al vloerverwarming, maar we hebben wel sleuven in de muren gevreesd voor UTP, audio (de ouderwetse stereo 😉) en elektra, ook de kabel van tv naar de tv box zit in de wand.

Bedrade (internet) aansluitingen zijn veel stabieler dan de wifi, zeker in een woning met betonnen vloeren.

Wij hebben een Samsung tv en de stekker van het kabeltje paste niet door standaard pijp, dus wanneer je dit wil, check dan even de afmeting. 

Reageer