Indirecte schade door lekkage dak niet gedekt door garantie

  • 31 January 2024
  • 3 reacties
  • 83 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

In 2017 hebben we op ons nieuwe Passiefhuis een EPDM-dak laten leggen. Voor ons was van groot belang dat het dak lang meegaat, aangezien het huis geheel biobased is gebouwd. Dus houten draagconstructie, milieuvriendelijk verlijmde OSB, houtvezel en cellulose als isolatie. Op de Bouwbeurs kwamen we in contact met Hertalan. Die maakt goede EPDM en spreekt over een levensduur van 50 jaar. Precies wat we zoeken.

Helaas bleek eind 2023 dat de gebruikte kit uit elkaar valt en wegspoelt. Met als gevolg lekkage. De onderliggende OSB is opgezwollen, de cellulose nat en het leem van de binnenmuren ligt nu op de grond. Hertalan erkent de productiefout en laat op hun kosten de dakdekker herstel uitvoeren. Ze vergoeden echter niet de indirecte kosten aan cellulose, leem, enz. Ook moet ik zelf de kosten dragen voor het tijdelijk verwijderen van de zonne-installaties.

Heeft iemand ervaring of gedachten over het uitsluiten van indirecte schade in de garantievoorwaarden ook in dit duidelijke geval van een productiefout bij de leverancier. En zijn er meer mensen met gelijksoortige ervaringen?

Graag hoor ik van jullie!


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Dit zou (deels) door je opstal verzekering gedekt kunnen worden?

Ik had pasgeleden lekkage aan het dak.

De lekkage heb ik zelf moeten laten fixen, maar de (water) schade wordt door Interpolis geregeld.

Anne.

Dag Anne,

Daar zit precies mijn pijnpunt. De producent maakt een fout en vervolgens draait het collectief van verzekerden/consumenten voor de schade op. Dat voelt onrechtvaardig.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is tot op zeker hoogte wel zo.

Maar de producent is natuurlijk niet verantwoordelijk voor het feit dat iemand een Picasso direct onder zo’n dak heeft gehangen.

Ik denk dat je hen met veel moeite - en dus veel hogere kosten dan wat het wrs zal opbrengen - wel voor redelijke gevolgschade aansprakelijk zou kunnen stellen. Maar veel meer dan de kosten voor het huren van een droger en opnieuw stucen en witten van een muur zal dat wrs niet worden?

Anne.

Reageer