Vraag

Is het verstandig de kruipruimte te ventileren als je vloerverwarming hebt en de vloer niet geïsoleerd is

  • 16 June 2023
  • 1 reactie
  • 94 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik ruik nabij de watermeter put een schimmellucht.  Ik begrijp dat het dan verstandig is om de kruipruimte te ventileren. 

De kruipruimte is niet voor mensen toegankelijk, dus isoleren wordt heel lastig. Mijn woning is voorzien van vloerverwarming. Ik heb altijd begrepen dat de stilstaande luchtlaag werkt als een isolatie deken.  

Een schimmellucht in huis is ook niet prettig.  

Kan iemand mij adviseren wat hoe het probleem op te pakken?

 

 


1 reactie

Reputatie 3

De kruipruimte wordt geventileerd. In de gevel zitten dan kleine ventilatieroosters een paar steenlagen boven maaiveld. In de spouw zit een z-rooster. Het aantal roosters is 2 of 3 in de voorgevel en achtergevel.

Z-rooster voor in de spouw.

Voorbeeld van een ventilatierooster voor de kruipruimte in de gevel.

Dat het bij de watermeter en kruipruimte ruikt naar schimmel kan ook gewoon komen door de grondwaterstand, dat de bodem in de winter nat en vochtig is en in de zomer droog. 

Vloerverwarming wordt op een geïsoleerde vloer gedaan. Als het een stenen vloer is dan wordt de beton warm, daarvan wordt de lucht warm, en warme lucht stijgt omhoog en niet naar de kruipruimte. Maar er is ook warmtestraling en die gaat wel naar de kruipruimte. Door de ventilatie is de lucht in de kruipruimte ongeveer net zo koud als de buitenlucht.

Voor huidige nieuwbouw moet de isolatie van een beganegrondvloet Rc>=3,2mwK/W zijn of meer. Voor bestaande bouw als je die weizigt is het Rc>=2,5. Bij houten vloer kun je isolatiedekens van 10cm dik of meer onder de vloer hangen tussen de balken. Bij betonnen vloer spuiten ze speciale PUR schuim onder tegen de vloer van 12cm dik. De dikte is belangrijk want dubbele dikte is dubbele isolatie.

De bodem afsluiten met ps-parels bedekt slechts de bodem en geeft de boel een schoner uiterlijk maar is geen isolatie voor de beganegrondvloer. Want tussen de parels en de vloer is er die ventilerende lucht die zo koud is als de buitenlucht.

Reageer