Vraag

Knallende en krakende dakplaten

  • 13 July 2023
  • 3 reacties
  • 985 Bekeken

Wie heeft ervaring met het kraken van het dak? Ik heb een vrijstaand huis gekocht dat is gebouwd in ‘93 met een schuine kap, gordingen en sandwich dakelementen. Aan de andere kant van het huis hetzelfde alleen is hier gebruik gemaakt van gipsplaten aan de binnenkant. Aan beide kanten knalt en kraakt het dak regelmatig. Zowel overdag als in de nacht. Met warm weer is het wel erger. Aan de kant met de sandwich elementen zijn het ook hoge tikken af en toe alsof je er met je vinger tegenaan tikt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en hoe is dit op te lossen?


This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 3

Bij de bouw van mijn huis zijn tussen de dakplaten profielen gelegd die in doorsnede T-vormig zijn. Daardoor is er een spleet van 2mm tussen de dakplaten. Misschien is dat niet bij uw dak gedaan? Ik heb niet zoveel gekraak in mijn dak, hooguit af en toe een tikje door krimp en rek in de lengterichting. Bij mij vangen de dakpannen alle zonnewarmte op, onder de dakpannen is een flinke luchtlaag die goed ventileert waardoor het er koel is. De dakplaten worden niet heet.

Reputatie 3

Ik heb geen sandwich dakelementen maar geïsoleerde dakplaten die van de dakgoot tot de nok lopen. Daarop ligt een standaard pannendak. Dit is niet vergelijkbaar met sandwich dakelementen. Die zijn anders. Ik wou slechts melden dat dakplaten ook wel krimp- en rekgeluidjes geven maar niet zoveel. Ik slaap onder het schuine dak, ik word er niet wakker van.

Hoi Anne, ik lees dit forum zojuist. Ik ben benieuwd wat het probleem uiteindelijk was. Hadden de vorige bewoners er niets over gezegd? Door de hitte kunnen de balken uitzetten waardoor het tegen elkaar gaat drukken en de geluiden ontstaan. Ik had hier ook last van, maar ons huis komt uit 87’, ietsje ouder dus. Kraken waren er maar ook niet om wakker van te worden. We hebben een partij langs laten komen om het te bekijken en zeiden dat er niets raar te zien was en niet gevaarlijk was. De partij was https://betrouwbaardakwerk.nl/