Beantwoord

Voordeur vervangen

  • 22 August 2023
  • 6 reacties
  • 251 Bekeken

Ik zie helaas dat er houtrot zit in mijn voordeur , vanwege slecht onderhoud vorige bewoner.

Wie heeft zijn voordeur al een keer moeten vervangen, en kan mij adviseren wat de meest budget vriendelijke, maar goede oplossing is.

icon

Beste antwoord door Erve 22 August 2023, 11:39

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3

Voordeuren zitten met vier pinnen in het scharnier. Die kun je er zo uittikken. Bij de bouwmarkt kan je nieuwe voordeuren halen. Je moet een lat met mallen hebben om de scharnieren op dezelfde plek erin te frazen. Bij de bouwmarkt kun je een frase machientje huren.

U bedoelt toch niet het kozijn?

Nee alleen de voordeur 

Reputatie 6
Badge +1

Uitgaande van doe-het-zelf werk is natuurlijk zoeken op Marktplaats wel de goedkoopste optie. Of in ieder geval tweede hands. Als je ziet wat er aan zwaar massieve deuren vervangen wordt door iets wat mooier is of kunststof, dan schrik je daar van. Voor een paar tientjes soms te verkrijgen.

Als het gemonteerd moet worden zul je toch een timmerman moeten zoeken of een heel handige kennis. Niet iedereen hangt netjes een deur op. Hoeft echt niet met mallen en een bovenfrees.

En anders een aantal zaken bezoeken en daardoor ook laten monteren. Deuren ophangen kan ik ook wel, maar toch vorig jaar een mooie geïsoleerde deur laten monteren. Durfde het toch niet zelf aan. Een voordeur moet gewoon 100 % goed afgehangen worden naar mijn idee.

Reputatie 3

Als je een 2ehands deur koopt zitten de paumellen niet op dezelfde plek als die in het kozijn zitten. Die moet je dan opnieuw infrasen en de oude plekken dichtplakken met houtopvulsel. Dat maakt de deur dan lelijk.

Nieuwe deuren hebben nog geen frase-plekken voor de paumelles in de deur omdat het vooraf onbekend is waar die precies zitten in het kozijn. (Het slotgat zit meestal wel op goede plek). Die worden altijd pas in het werk ingefrased. Daarvoor is een speciale lat met mallen waarmee je eerst de positie van de bestaande paumellen in het kozijn overneemt op tienden van een millimeter nauwkeurig om ze daarna op de juiste plek in de deur te frasen. Zonder die lat met mallen kan je nooit de positie van de scharnieren precies goed krijgen en hangt de deur dan niet goed.

Voor de goede orde, het gaat hier om houten deuren in houten kozijnen.

Reputatie 3

Dit is zo'n lat met mallen om paumelles te frasen. De mallen zijn verstelbaar. Voor elke type paumelle is er een mal. Probeer die ergens te lenen. 

Zo frees je de plaats van de paumelle in het kozijn. De lat onthoudt de positie en kan je dezelde positie spiegelbeeldig overnemen op raam of deur. 

Het frasen is klaar. Het gaat allemaal op tienden van millimeters.

Zo zit de paumelle netjes verzonken in het kozijn, raam of deur. Als de plek niet goed is kan je nooit een raam of deur goed afhangen. 

Bij een tweedehands deur is misschien éé'n paumelle op de goede plek maar de andere niet. Dan moet je daar met houtlijm een plaatje hout inplakken en opnieuw frasen. Na het schilderen blijf je het toch zien. 

Hier de middelste paumelle.

Hier de onderste paumellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je een kunststof voordeur zou kiezen, kies dan nooit een ‘uitmuntend isolerende’ voordeur van Belisol. Bij een temperatuursverschil van 9 graden in de winter loopt het condens er af. Als ik 's avonds de deur tussen hal en huiskamer met open keuken open laat staan is de buitenkeukendeur van een ander merk (die ook veel dikker is) gewoon droog.

Reageer