Vraag

Eerste keer samenwonen: huren of kopen?

  • 6 October 2019
  • 7 reacties
  • 1383 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Hallo,

Het leuke nieuws is: mijn vriend (32) en ik (26) willen graag gaan samenwonen. We hebben nu een jaar een relatie en nog niet eerder samengewoond.
De vraag waar we niet uitkomen is: huren of kopen?
Ik zal even kort uitleggen wat de situatie is, en ben erg benieuwd naar jullie advies.

-We willen graag samenwonen op een plek in de buurt van Rotterdam (is handigst voor beiden qua werk)
-Ik heb een koopappartement (omgeving Bussum)
- Hij huurt een appartement (omgeving Rotterdam)
- Ik mag mijn appartement niet verhuren (zelfs niet tijdelijk, heb ik nagevraagd) van mijn hypotheek.

Ik twijfel vooral hierover:
1. Welke gevolgen heeft het als je je appartement verkoopt, zonder een andere woning daarvoor in de plaats te kopen?
2. Ik vind het erg spannend om, als we nog maar een jaar samen zijn, direct iets samen te kopen.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groetjes, Lieke

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Gefeliciteerd. Kan erg spannend zijn, zeker als je iets achter moet laten.

Begin dus eerst maar eens met 3 maanden samenwonen om te kijken of dat een goed idee is.
Dat je van elkaar houdt wil niet zeggen dat je goed met elkaar kunt samen wonen.
Zo kan ik prima met mijn broer opschieten zolang we maar niet meer dan 3 dagen in eenzelfde huis wonen ;P

Je lijkt aan te geven dat je het liefst je huis in Bussum zou willen verhuren, maar dat de hypotheekverstrekker daar niet aan mee wil werken.
Dan zou dus een optie kunnen zijn om de hypotheek over te sluiten bij een andere hypotheekverstrekker. Of dat interessant is, wat het je zou kosten en ook wat het je waard is, is natuurlijk heel persoonlijk.

Samen een huis kopen kan natuurlijk ook.
Je zit dan idd wel wat vaster aan elkaar. Daarnaast maak je ook kosten. Bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting, notariskosten, afsluitkosten van een nieuwe hypotheek, kosten van samenleefcontract en testamenten en dan ook de inrichting, hoewel je die laatste wrs ook ebt bij huren.

Het is sowieso goed om regelmatig verschillende scenario's door te nemen om te checken of je financieel gezien toekomst bestendig bent.
Samen gaan wonen is een duidelijk punt om dat te doen.

Wat gebeurt er als 1 van jullie twee de relatie wil beëindigen? Wat als je dan niet meer samen door 1 deur kunt? Kan 1 van de 2 de andere uitkopen? Reken je dan nog meer dan alleen de waarde van het huis?
Maar ook als blijkt dat de relatie prima is kunnen er nog andere factoren zijn die van invloed zijn.
Wat bijvoorbeeld als 1 van jullie 2, of mss zelfs alle 2 voor 40% arbeidsongeschikt worden?
Idem voor werkeloos worden. Of als 1 van de 2 komt te overlijden.

Door bijvoorbeeld elke 5 jaar, of bij grote veranderingen, zoals bijvoorbeeld als je kinderen krijgt,
deze scenarios doorlopen kun je een goed inzicht krijgen in het 'risico' en dan bepalen wat je daarmee wilt en kunt doen.

Persoonlijk zou ik denk ik eerder een huis kopen, liefst met een hypotheek die je kunt meenemen naar een volgend huis en ook versneld kunt aflossen. Maar dat is heel persoonlijk.

Dat was een wat uitgebreider antwoord op vraag 2.

Wat vraag 1 betreft:
Als je overwaarde hebt, dus het huis bij verkoop meer oplevert dan je aan hypotheek hebt, dan krijg je met de vermogensbelasting van inkomsten belasting te maken. Als je ook zogenaamd fiscaal partner wordt is ca 60k vrij gesteld. Daarboven betaal je een bepaald percentage aan inkomstenbelasting.
Daarnaast wordt je geacht om als je ooit weer een huis koopt, de overwaarde uit het vorige huis te gebruiken voor de aankoop en krijg je over dat deel dus geen hypotheekrenteaftrek.

Wat ik zou doen?
Wat ik heb gedaan: eerst een paar maanden gaan samenwonen, aan het eind van de 'proeftijd' mijn huis verkocht en ca 1 jaar nadat we waren gaan 'proefsamenwonen' haar huis verkocht en samen een ander (groter) huis gekocht.

Maar zoals gezegd: dat is heel erg persoonlijk en van heel veel factoren afhankelijk.

Anne.
Reputatie 7
Badge +2

en bij deze mijn excuses. 


No worries, is niet de 1e keer en zal ook niet de laatste keer zijn dat het me overkomt :)

Reputatie 4
Badge +1

Ik zou eerst wat huren, als er iets te huur is.
En je kunt ook het zoekgebied vergroten

Als je je huis in Bussum verkoopt, kun je gaan spelen met dat geld, zelf huisjesmelker worden.
Maar het idee om en andere hypotheek verstrekker zoeken, of de huidige onder druk zetten, is ook een optie.
Wat is het probleem met verhuren eigenlijk?
 

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis@Liqu. Ten eerste is het natuurlijk heel leuk om te horen dat je gaat samenwonen met je vriend! Mijn vriendin en ik zijn op dit moment aan het kijken naar een huurwoning in Arnhem en ik begrijp je vraag heel goed. Wat dit betreft kan ik ook alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken, maar ik ben het wel enigszins eens met@Anne zijn oplossing.

 


Wat ik zou doen?
Wat ik heb gedaan: eerst een paar maanden gaan samenwonen, aan het eind van de 'proeftijd' mijn huis verkocht en ca 1 jaar nadat we waren gaan 'proefsamenwonen' haar huis verkocht en samen een ander (groter) huis gekocht.

Maar zoals gezegd: dat is heel erg persoonlijk en van heel veel factoren 

 

 

Zoals hij zelf echter ook al zegt: dit is natuurlijk erg persoonlijk. 

Heel erg veel succes in ieder geval met de huizenjacht! Houd je ons op de hoogte van de vorderingen? 

Reputatie 4
Badge +3

@HenkDaalder, het is vast niet écht je advies aan anderen om een huisjesmelker te worden neem ik aan? :cold_sweat:

Reputatie 7
Badge +2

[…] eens met@Anne haar oplossing. [..]

[..] Zoals zij 


Ik heb mijn profiel maar eens aangevuld. Deze Anne is nl een zijn/hij ;P

Reputatie 4
Badge +3

@Anne wat enorm binair gedacht weer van mij! :sweat: Ik heb mijn bericht direct aangepast en bij deze mijn excuses. 

Reageer