Beantwoord

Spaar in Bomen een Tiny House voor je kind


  • Actieve deelnemer
  • 9 reacties

Hallo leden van Eigenhuis,

Pionier je mee? Samen lossen we het starters probleem voor onze kinderen op.

Ik heb er een aantal video’s over op genomen waar je het proces van dit idee kan volgen.

  1. Het ontstaan
  2. Land en en bank
  3. AFM Beleggingsfonds?
  4. Meaningful forrest

Op instagram kan je dit idee ook volgen @spaarinbomen. 

Als dit je ook aanspreekt, laten we ons openen voor mogelijkheden en samen stap voor stap kijken hoe we dit kunnen organiseren. Ik kijk uit naar je bericht hieronder.

Warme groet, Meike

 

 

Maandelijks sparen wij een bedrag voor onze kinderen. In de basis bestemd voor opleiding. Vorige zomer vroeg ik mezelf af waarvoor we eigenlijk sparen? Ik geloof dat in 10-15 jaar het opleidingsland er zo anders uit ziet, dat wij voor nu geen idee hebben waar we voor sparen en hoeveel geld er t.z.t. nodig is. 

Wat ik wel weet is dat ik onze kinderen graag een veilige plek mee geef van waaruit ze de wereld in kunnen trekken. In de huidige tijd is er een probleem met starterswoningen. Ik geloof ook dat onze kinderen heel anders willen wonen (minimalistischer,, rustiger, dichter bij de natuur) daardoor kwam het idee om voor een Tiny House te gaan sparen. En na de aflevering Houtbouw van Tegenlicht, begreep ik dat hout als grondstof een goede reden is om bomen te gaan planten.  De aarde heeft meer bomen nodig.

icon

Beste antwoord door RonvanderS 3 July 2021, 11:13

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat je kinderen helemaal niet minimalister willen wonen, maar de kans is groot dat ze dat wel zullen moeten omdat dat het enige is dat ze straks kunnen betalen.

De reden dat de huizen prijzen stijgen is omdat mensen toch een huis kopen dat op de top van hun budget ligt met maximale hypotheek zodat ze de minste consessies hoeven doen t.a.v. hun droomhuis.

Rente omlaag, overdrachts belasting afgeschaft voor starters, belastingvrije gift van de bank van paps en mams → huizen prijzen stijgen extra hard.

Ik zou maar lekker doorsparen voor hun opleiding, ook als je niet weet hoeveel dat straks gaat kosten, elke euro die je gespaard hebt, hoeven ze straks niet te lenen voor hun studie en is extra ruimte om hun 1ste (tiny) huis te financieren.

Hallo PC,

Dank voor je reactie. 

De vraag die bij mij op komt na het lezen van je reactie is of je zelf (jonge)kinderen hebt, omdat je schrijft dat jij denkt dat ‘onze’ kinderen helemaal niet minimalistische willen wonen…

Persoonlijk vind ik redenen waarom het nu gaat zoals het gaat minder interessant. Ik kies er voor om mijn aandacht op de toekomst te richten en mensen te ontmoeten die het interessant vinden om samen naar herstel van de aarde en woningen voor onze kinderen te kijken. Ik geloof dat we samen het verschil kunnen maken door dingen anders te doen. 

Vriendelijke groet, Meike

 

Reputatie 6
Badge

Hallo PC,

Dank voor je reactie. 

De vraag die bij mij op komt na het lezen van je reactie is of je zelf (jonge)kinderen hebt, omdat je schrijft dat jij denkt dat ‘onze’ kinderen helemaal niet minimalistische willen wonen…

Persoonlijk vind ik redenen waarom het nu gaat zoals het gaat minder interessant. Ik kies er voor om mijn aandacht op de toekomst te richten en mensen te ontmoeten die het interessant vinden om samen naar herstel van de aarde en woningen voor onze kinderen te kijken. Ik geloof dat we samen het verschil kunnen maken door dingen anders te doen. 

Vriendelijke groet, Meike

 

Hoi Meike,

 

Ik heb zelf geen kinderen, dat is een bewuste keuze van mij en mijn vriendin om dingen anders te doen en de toekomstige ecologische impact van kinderen, diens kinderen etc. etc. op de aarde te voorkomen door te zorgen dat ze er simpelweg niet zullen zijn.

Mijn opmerking over het niet minimalistischer willen wonen, maar wel moeten komt voort uit gesprekken over de woning markt die ik met kinderen(jong volwassenen) van familie en vrienden heb gehad de afgelopen jaren.

Snappen waarom dingen gaan zoals ze nu gaan, kan behulpzaam zijn in het begrijpen hoe dingen in de toekomst zullen gaan en ook wat er nodig is om dingen te veranderen.

 

Vriendelijke Groeten,

PC.

Reputatie 6
Badge

Wat ik wel weet is dat ik onze kinderen graag een veilige plek mee geef van waaruit ze de wereld in kunnen trekken … daardoor kwam het idee om voor een Tiny House te gaan sparen. En na de aflevering Houtbouw van Tegenlicht, begreep ik dat hout als grondstof een goede reden is om bomen te gaan planten.  De aarde heeft meer bomen nodig.

 

Voor een Tiny huis heb je ongeveer 24 m^3 hout nodig om het te bouwen, balken/planken etc. Dat kost ongeveer €10000,- aan hout.

Om bomen te verbouwen voor die 24^3 hout heb je ongveer 3 ha bosgrond nodig, bosgrond kost €10000,- tot €12500,-  per ha in Nederland, dus dan heb je €30000,- tot €37500,- nodig en 20 jaar en natuurlijk vervolgens de kosten om de bomen te rooien, te transporteren, te laten drogen, balken/planken/platen van de laten maken (ook een paar duizend euro bij elkaar) om dat zelfde te breiken.

Kan je niet beter gewoon sparen om het SFC hout voor het tiny house te kopen ?

Ik ben opa van bijna tien kleinkinderen september komt de tiende .

poot voor elk kleinkind een boom   Laat elke oma en opa , een boom planten bij een geboorte van een kleinkind   Kan ook bij Natuurmonumenten of een anderen organisatie 

mijn tuin is na september vol

 

Beste Meike, ik vind het idee interessant. Enerzijds omdat we zo kunnen bijdragen aan een gezonder en leefbaarder land, anderzijds omdat we zo stappen zetten om de woningmarkt anders te gaan bekijken. 
 Het zal niet de goedkoopste of snelste manier zijn om voor woningen te zogen. Duurzaam is nu eenmaal niet vaak kostenefficient. Toch vind ik het interessant om verder mee te denken.
Zouden we ook kunnen zoeken naar plekken waar bos kan komen en waar op termijn de Tiny house kan worden geplaatst? Ism de betreffende gemeente? 

 

Beste Meike,

wat een leuk plan! Ik wil wel meedenken, er zat al een tijdje een idee in mijn hoofd om bomen te planten. Of een nieuw project het beste is weet ik niet maar in ieder geval goed om er over na te denken. Hoe de landelijke bomenplantplannen zijn, wat Staatsbosbeheer en andere bomenorganisaties doen, bijvoorbeeld en wat er nog ontbreekt. Wist je trouwens dat bij een van de Engelse universiteiten (Oxford of Cambridge) er eiken zijn geplant voor renovatie honderden jaren later?

Groeten!

Beste Meike,

wat een leuk plan! Ik wil wel meedenken, er zat al een tijdje een idee in mijn hoofd om bomen te planten. Of een nieuw project het beste is weet ik niet maar in ieder geval goed om er over na te denken. Hoe de landelijke bomenplantplannen zijn, wat Staatsbosbeheer en andere bomenorganisaties doen, bijvoorbeeld en wat er nog ontbreekt. Wist je trouwens dat bij een van de Engelse universiteiten (Oxford of Cambridge) er eiken zijn geplant voor renovatie honderden jaren later?

Groeten!

Hai Nienke, 

Grappig zo heet mijn zus ook. Ik weet inderdaad ook niet of een nieuw project/productiebos het beste is, dat is interssant om uit te vinden. Ik heb al wat docu verzameld over plannen en Europesche richtlijnen/investeringsfondsen voor bevordering van natuur. 

Wat mooi van die universiteit in Engeland, mooi voorbeeld van being a good ancestor. Wil je via instagram @spaarinbomen je email adres naar mij sturen? Dan verzamel ik de namen van mensen die mee willen doen en dan plannen we na de zomer vakantie een ontmoeting.

Gr Meike

Enerzijds omdat we zo kunnen bijdragen aan een gezonder en leefbaarder land, anderzijds omdat we zo stappen zetten om de woningmarkt anders te gaan bekijken. 
 

Duurzaam is nu eenmaal niet vaak kostenefficient. Toch vind ik het interessant om verder mee te denken. Zouden we ook kunnen zoeken naar plekken waar bos kan komen en waar op termijn de Tiny house kan worden geplaatst? Ism de betreffende gemeente? 

 

Hai Elisa,

Ja precies, zo zie ik het ook. Zelf organiseren van binnen uit.

Wat een mooi idee, eerst bos, daarna daadwerkelijk de woonplek voor de tiny houses. Interessant. 

Wil je mij een direct message op instagram @spaarinbomen je email adres sturen? ( of kan je hier ook een prive bericht naar mij sturen?) Dan verzamel ik de namen en plan ik graag na de zomervakantie een bijeenkomst om elkaar te ontmoeten. Leuk zeg!

Gr Meike

Ik ben opa van bijna tien kleinkinderen september komt de tiende .

poot voor elk kleinkind een boom   Laat elke oma en opa , een boom planten bij een geboorte van een kleinkind   Kan ook bij Natuurmonumenten of een anderen organisatie 

mijn tuin is na september vol

 

Mooi opa Theo, voor elk kleinkind een boom. En als de kinderen na een paar jaar dan ook nog lid van Oerrr gemaakt worden krijgen ze zelf ook nog een wilde appelboom om te planten. Veel geluk met zo’n mooie achterban.

 

Voor een Tiny huis heb je ongeveer 24 m^3 hout nodig om het te bouwen, balken/planken etc. Dat kost ongeveer €10000,- aan hout.

Om bomen te verbouwen voor die 24^3 hout heb je ongveer 3 ha bosgrond nodig, bosgrond kost €10000,- tot €12500,-  per ha in Nederland, dus dan heb je €30000,- tot €37500,- nodig en 20 jaar en natuurlijk vervolgens de kosten om de bomen te rooien, te transporteren, te laten drogen, balken/planken/platen van de laten maken (ook een paar duizend euro bij elkaar) om dat zelfde te breiken.

Kan je niet beter gewoon sparen om het SFC hout voor het tiny house te kopen ?

Wauw wat een mooi snel sommetje. Het kan inderdaad een goed idee zijn om voor SFC hout te sparen voor het Tiny House. Ik ga eens kijken hoe we daar actiever in kunnen investeren/bijdragen dan het ‘gewoon’ te kopen…

Dank je wel voor je reactie.

Gr Meike

Hoi Meike,

ik heb Signal en email, geen instagram.

Groeten!

Zouden we ook kunnen zoeken naar plekken waar bos kan komen en waar op termijn de Tiny house kan worden geplaatst? Ism de betreffende gemeente? 

 

Hai Ron, dat is ook een mooie gedachte.

Tof dat je mee wil meedenken. wil je mij een email sturen? Dan kan ik voor na de vakantie een datum voorstel doen om elkaar te ontmoeten. (meike@rypcommunitybuilding.nl)

Ik kijk er naar uit, fijne zomer! 

GR Meike

Hoi Meike,

ik heb Signal en email, geen instagram.

Groeten!

Er was iets mis gegaan met een prive bericht. Kan je mij een email sturen op meike@rypcommunitybuilding.nl? Dan stuur ik na de vakantie een paar data voorstellen om elkaar te ontmoeten.

Fijne zomer!

Gr Meike

Bomen planten voor een beter milieu is uiteraard een goed idee, maar het beginnen van een productiebos om de bouwstof te leveren voor tiny houses voor de eigen kinderen en daarmee hun woningprobleem denken te kunnen oplossen is niet erg realistisch. Om te beginnen is grond erg schaars in Nederland.  Er gaat tientallen jaren overheen voordat het hout geoogst kan worden als bruikbaar bouwmateriaal. Snel groeiend hout als populier of wilg is daarvoor niet geschikt. (Boompje groot, plantertje dood). Tiny houses worden nu vaak in een groter project gebouwd op basis van tijdelijke vergunningen. In dat geval  is het mogelijk na afloop daarvan de huizen naar elders te verplaatsen en opnieuw te beginnen. Dat is interessant voor projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen omdat de investering daarmee toch op langere termijn lonend kan zijn. Voor particuliere eigenaren is het echter niet zo eenvoudig om je huis op te pakken (het is geen koffer of caravan) en ergens anders weer neer te zetten. Dat kan in individuele gevallen een betrekkelijk dure grap zijn, bovendien kan en mag je niet zomaar overal een tiny house neerzetten. Je moet aansluitend op je vertrek wel een nieuwe geschikte plek hebben. Je hebt een vergunning nodig van de lokale overheid, die daar niet scheutig mee zal zijn, om ‘verrommeling’ van de omgeving te voorkomen. Er op gokken dat het onder druk van de urgentie t.z.t. wel zal meevallen is een groot risico nemen met je investering. 

Beste Meike, ik vind het idee interessant. Enerzijds omdat we zo kunnen bijdragen aan een gezonder en leefbaarder land, anderzijds omdat we zo stappen zetten om de woningmarkt anders te gaan bekijken. 
 Het zal niet de goedkoopste of snelste manier zijn om voor woningen te zogen. Duurzaam is nu eenmaal niet vaak kostenefficient. Toch vind ik het interessant om verder mee te denken.
Zouden we ook kunnen zoeken naar plekken waar bos kan komen en waar op termijn de Tiny house kan worden geplaatst? Ism de betreffende gemeente? 

 

Hai Ron, 

Ja precies, eerste het bos en later de Tiny Houses, dat lijkt mij ook een mooi idee.

Ik heb een Spaar in Bomen prikbord gemaakt waar je mee kan lezen en schrijven. Leuk om je daar te treffen of stuur me een email op meike@rypcommunitybuilding.nl dan stuur ik je een datumprikker om elkaar (en andere geïnteresseerden) te ontmoeten. 

Gr Meike

Enerzijds omdat we zo kunnen bijdragen aan een gezonder en leefbaarder land, anderzijds omdat we zo stappen zetten om de woningmarkt anders te gaan bekijken. 
 

Duurzaam is nu eenmaal niet vaak kostenefficient. Toch vind ik het interessant om verder mee te denken. Zouden we ook kunnen zoeken naar plekken waar bos kan komen en waar op termijn de Tiny house kan worden geplaatst? Ism de betreffende gemeente? 

 

Hai Elisa,

Ja precies, zo zie ik het ook. Zelf organiseren van binnen uit.

Wat een mooi idee, eerst bos, daarna daadwerkelijk de woonplek voor de tiny houses. Interessant. 

Wil je mij een direct message op instagram @spaarinbomen je email adres sturen? ( of kan je hier ook een prive bericht naar mij sturen?) Dan verzamel ik de namen en plan ik graag na de zomervakantie een bijeenkomst om elkaar te ontmoeten. Leuk zeg!

Gr Meike

Hai Elisa,

Ik heb een Spaar in Bomen prikbord gemaakt waar je mee kan lezen en schrijven. Leuk om je daar te treffen of stuur me een email op meike@rypcommunitybuilding.nl dan stuur ik je een datumprikker om elkaar (en andere geïnteresseerden) te ontmoeten. 

Gr Meike

Reageer