VVE voor- en nadelen?

  • 26 January 2020
  • 1 reactie
  • 1361 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 862 reacties

Ik haar blog over de zoektocht naar een huis heeft Dewi het over de voor- en nadelen van een VVE.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/starters/blogs/dewi/voordelen-vve#/

Kort gezegd heeft een VVE als voordeel dat veel zorg uit handen wortd genomen en dat je gedwongen wordt om voor onderhoud te reserveren.

Dat laatste willen huiseigenaren blijkbaar nog wel eens achterwege laten.

Nadeel is dat je minder invloed hebt over waar precies geld aan besteed wordt.

En ook bij verduurzaming kan een VVE een lastige horde zijn die moet worden genomen.

In haar stukje geeft Dewi aan dat als haar bijdrage niet direct voor onderhoud nodig is, ze bij verkoop dat dan min of meer kwijt zou zijn.

Dat is echter niet zondermeer het geval.
De waarde van jouw aandeel in de reserve van de VVE komt jou toe.
Daarom moet je die bij de inkomstenbelasting ook opgeven.

Je kunt bij verkoop echter afspreken dat de koper je compenseert voor dat deel.
Of je kunt natuurlijk de verkoopprijs van je appartement met hetzelfde bedrag verhogen.

Het voordeel om het apart te houden is dat de koper over het aandeel in de reserve dan geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen. 
Bij de verkoop van mijn vader’s apaprtement werd daar door de notaris ook van uit gegaan: dat in de verkoopprijs de reserve apart was opgenomen en er dus iets minder overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden.

Om een idee te geven: bij mijn vader’s huis was dat een reserve van ca € 3.200,= bij een maandelijkse VVE bijdrage van € 160,= en een verkoopprijs van rond de 375k, dus nog geen 1% van de verkoopprijs.
 


1 reactie

Reputatie 4
Badge +3

@Femke Kun jij je ook vinden in de tips van @Anne? Heb jij nog dingen toe te voegen of opmerkingen hierover? Ik ben benieuwd! 

Reageer