Wel of geen aankoopmakelaar?

  • 6 June 2019
  • 4 reacties
  • 1781 Bekeken

De huizenmarkt is in veel gebieden oververhit. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met een aankoopmakelaar. Heeft deze er voor gezorgd dat je wel een huis hebt kunnen kopen. Of heb je alles alleen gedaan en is het je toch gelukt

4 reacties

Wij woonden naast een makelaarskantoor. Een van de makelaars vertelde ons dat de woningen op het moment zo snel gaan, dat je als kopers kunt kiezen voor wie je gaat, want er wordt ontzettend snel en enorm overboden.

Wij wilden graag een appartement in Zoetermeer. Deze stonden in 2017/2018 nog geen week op Funda en dan waren ze al verkocht.

Deze makelaar zei ook, dat doordat de markt nu zo snel gaat, je als makelaar andere makelaars ondersteund in de verkoop, door alleen te verkopen aan mensen met ook een makelaar.
Je hebt als koper " direct een stapje voor". Ze gaan bij elkaar "op de koffie" en brengen wat lekkers mee. Wij waren toen in verwachting van ons eerste kindje en zijn door de tijdsdruk hier toen in mee gegaan.

Maar je ziet ook dat het vooral hele mooie praatjes zijn. Wij hadden wel het eerste appartement waar we op boden. Maar als je iets meer geduld hebt, kan het zonder makelaar. Maar een financieel adviseur is dan wel echt heel erg nodig. Zodat je wel alle documenten bij elkaar hebt verzameld en er al een professionele berekening gedaan is. Die van het internet schatten de situatie vaak iets rooskleuriger in dan het eigenlijk is en dan ga je bieden terwijl je geen echte zekerheid hebt over je mogelijkheden.

Mijn zusje heeft het zonder kunnen doen, maar zelfs met meer dan 20 duizend over de vraagprijs, liep ze gelijk op met een ander. Zonder over de vraagprijs heen bieden, kom je op het moment helemaal niet ver.
Zou een makelaar dan echt iets kunnen betekenen? Of.. is het toevoegen van een vers gebakken appeltaart genoeg? (dat gaf uiteindelijk bij mijn zusjes koop de doorslag)
Ha Laura. Dank voor het delen van deze informatie. Leuk dat het jullie beiden is gelukt een huis te kopen. Zowel met als zonder makelaar. Dit is ook echt per persoon en situatie afhankelijk. Zelf geloof ik (ook) heel erg in het zetten van een extra stap als het de aankoop van je huis betreft. De verkoper heeft maar één persoon nodig. Zorg dan ook dat het je gegund wordt en jij uiteindelijk die persoon bent.
Wij hebben ervoor gekozen om geen aankoopmakelaar in te schakelen, wat wij natuurlijk erg spannend vonden aangezien wij voor het eerst een huis gingen kopen. Moet er ook eerlijk bij zeggen dat wij enorm veel geluk hebben gehad met de verkopers van het huis. Zij plaatsten op Facebook een melding dat zij het huis gingen verkopen en met toeval ben ik die melding tegengekomen. Mijn man en ik hebben een afspraak gemaakt met de verkopers en werden gelijk verliefd. De verkopers hadden zelf ook geen verkoopmakelaar. Bij de verkopers was er ook nog een gunfactor, waardoor zij niet wilden afwachten op meerdere biedingen, toen wij de vraagprijs boden.

Ik denk dat ook al zou de koop moeizaam verlopen of dat de situatie anders zou zijn, dat wij niet zo snel een aankoopmakelaar zouden inschakelen. Dit ook om kosten te besparen en dat je het prima zelf kan, als je je goed inleest.
Reputatie 1

Wij hebben een aankoopmakelaar genomen op advies van de bank. Bij de eerste woning die wij heel graag hadden willen kopen bleek de aankoopmakelaar en de makelaar van de verkopende partij elkaar niet te mogen. Door een ruzie,  haantjes gedrag, zaten wij met een slepende juridische kwestie over wel of niet juist ontbinden die bijna 2 jaar duurde. De huidige woning moest het hoognodige gebeuren. Inmiddels 35000 verder om het achterstallige onderhoud weg te werken. Wii hadden juist begrepen dat de aankoopmakelaar ons hier op zou wijzen. Eind conclusie, voor ons nooit geen aankoopmakelaar weer.

Reageer