Beantwoord

Afstand laadpaal tot erfgrens

  • 30 September 2022
  • 6 reacties
  • 529 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar regelgeving over laadpalen op eigen oprit.

Mag een laadpaal op of vlakbij de erfgrens staan?

Is er sprake van eventueel brandgevaar als een laadpaal vlakbij afvalcontainers staat?

Ik ben benieuwd of iemand hier informatie over heeft.

icon

Beste antwoord door RobvanV 1 October 2022, 14:57

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Een kwestie van googlen.

“regels plaatsen laadpaal op eigen erf"

Je mag plaatsen wat en waar je wil, als het maar op eigen grond is.
Wat wel een puntje kan zijn, maar je lijkt een eigen oprit te hebben, de laadkabel mag niet zomaar over de stoep liggen.

Als ik met Googlelen een bevredigend antwoord had gevonden, dan had ik deze vraag natuurlijk niet via dit forum gesteld.

Wanneer je mijn vraag volledig had gelezen, dan zie je dat ik ook naar eventuele risico's vraag. Dit ivm eventueel brandgevaar etc.

Reputatie 4

Ik heb al 2 jaar een laadpaal bij mijn huis en er gaat nooit iets mis. Heb ik nooit gelezen dat een laadpaal in brand vliegt of zo.

Kortsluiting? Hij zit op een aparte groep en hij doet het tot volle tevredenheid. Wat ik wel doe, als ik niet laadt, dan zet ik de groep uit. Daardoor kan ook niemand zomaar zijn auto opladen als ik er niet ben.

Ik zie geen enkel probleem.

Succ6

 

Dank voor je reactie, dit neemt mijn twijfels weg. Fijn dat je het nog wilde toelichten 👍🏻

Reputatie 7
Badge +2

Een laadpaal is niet heel bijzonder tov andere elektrische installaties buiten.
En dus gelden de aandachtspunten die je in het algemeen in acht moet nemen als je buiten met stroom werkt.

Zo moet je altijd eerst goed onderzoeken of er op het traject waar je een kabel wilt leggen niet al andere dingen liggen. Let er wel op dat kabels vaak ergens anders liggen dan op tekening staat. Dus ook als je weet hoe het zou moeten zijn dan nog moet je voorzichtig te werk gaan.

Dan een plan maken en hier ook een tekening van maken die je in de meterkast hangt, zodat voor iedereen die iets aan de elektriciteit doet altijd duidelijk is dat er een kabel naar buiten loopt en waar die ligt.

Daarnaast moet je het juiste type grondkabel gebruiken en liefst ook een mantelbuis waar geen water in blijft staan.  Die moet je dan op de juiste diepte leggen - vaak 60 cm - en een doorvoer naar binnen maken (schuin naar beneden van binnen uit).

Een laadpaal zal sowieso altijd op een eigen groep moeten komen.
Handig is om er 1 te nemen die op basis van de belasting van het huisnetwerk de vraag van de laadpaal kan balanceren.
 
Dit geeft ongeveer aan welke stappen je zoal in acht moet nemen.

Mss dat @Dekker-Lochem nog wat aanvullingen heeft :)

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Wat aanvulling op de graag;

Allereerst, doe een KLIC-melding op het adres waar de laadpaal moet komen.

Ter aanvulling op de KLIC melding, het volgende;

  • De maatvoering van een KLIC melding is niet altijd correct. Zeker in wijken van voor 1998 zijn de maten vaak de ‘gedigitaliseerde’  gegevens van de oude analoge tekeningen. Aangezien in het verleden elke infra-leverancier zijn eigen ‘over-lay’  gebruikte, zijn deze niet altijd correct over elkaar geprojecteerd. Dus indien nodig, gewoon een proefsleufje maken !
  • Liggen er gasbuizen en/of wijkvoedingskabels? Blijf daar dan tenminste 50 cm uit de buurt. Niet alleen voor de veiligheid, maar omdat deze door de infrabeheerder ook onderhouden moeten kunnen worden.
  • Op een KLIC melding zijn (meestal) de huisaansluitingen NIET ingetekend. Dus op eigen erf zal je zelf moeten zoeken, waar deze invoerkabels en leidingen lopen !!! Bij huizen met een ‘standaard’ meterkast lopen alle kabels en leidingen meestal door één geul. Bij woningen van voor de 70er jaren kunnen de leidingen vaak per aansluiting over verschillende routes naar de woning lopen.
  • Lastig zijn de laatste toevoegingen aan de infra, de glasvezelkabels. Bij gebrek aan ruimte en om graven in kwetsbare tracés te voorkomen, liggen deze (kwetsbare !) kabelbundels vaak strak tegen, of zelfs iets binnen (!) de erfgrens. Maar ook de invoer van de huisaansluiting is vaak afwijkend van de ‘oudere’-invoeringen. 

In het NEN 1010 staan verder geen beperking omtrent de plaatsing op eigen terrein. 

Wel om voor laadpalen een aparte groep te gebruiken. Aan te bevelen is, om deze groep los te koppelen achter de aanwezige aardlek schakelaars. En voor de laadpaal een eigen 3+N aardlekautomaat te plaatsen. Verder (zo mogelijk) de voeding af GK naar de laadpaal met één doorlopende bedrading / kabel uit te voeren. 

Hangt van het gekozen vermogen van de laadpaal af, maar tot 3 x 16 Ampere kan er met  2,5 mm2 draad of kabel gewerkt worden. Bij een hogere aansluitwaarde tot 32 Amp. kan tot 15 meter een 4 mm2, bij meer als 15 meter 6 mm2 ader diameter gebruikt worden. Niemand kan in de toekomst kijken, daarom adviseer ik altijd meteen de 4 mm2 resp. 6 mm2 te gebruiken.

Gaat de kabel (deels) door de grond? Gebruik dan een geschikte grondkabel met metalen afscherming (en deze ook aarden !). Bijvoorbeeld YMVK-as. Deze heeft onder de ijzermantel een aarde draad, dus voor 3 fase een (YMVK-AS 4 x 2,5mm)  YMVK-AS 4 x 4 mm of YMVK-AS 4 x 6 mm. Laat YMVK-AS kabels altijd afmonteren door een vakman, dit ivm de aarding.

Leg de kabel op 50 á 60 cm onder het maaiveld. Legt de kabel door een aangelegde tuin waar regelmatig getuinierd wordt, dan een extra PVC mantelbuis overheen. Bijvoorbeeld een rode geribbelde flex buis.

Succes met de aanleg, Rob

Reageer