Vraag

boiler of geiser

  • 6 December 2023
  • 5 reacties
  • 91 Bekeken

Beste mede forumleden. Sinds afgelopen juli is mijn moeder weduwe en behartig ik een aantal van haar zaken. Nu heeft haar energieleverancier, waarvan mijn ouders altijd een geiser huurden) te kennen gegeven dat haar geiser aan het einde van zijn levensduur is gekomen en dat deze vervangen moet worden. Volgens hen waarschijnlijk door een boiler. Ik heb over deze keuze echter zo mijn twijfels.

Het woonhuis is een vrijstaand jaren'60 huis, zonder vloer-, spouwmuur- en dakisolatie (hoewel een deel van de plafonds op de eerste verdieping wel is geïsoleerd). De begane grond , waaromder een serre met grote ramen, is voorzien van verouderd dubbelglas en de eerste verdieping is nog geheel voorzien van enkelglas. Enkel de benedenverdieping wordt verwarmd (kamer, keuken en serre), en wel met een drietal ouderwetse gaskachels. Zo verstoken ze ongeveer 1800 kuub per jaar. 

De geiser wordt dus alleen gebruikt voor warm tapwater (ze heeft ook geen vaatwasser...) en voor douchen. 

Mijn moeder is 81. Het huis is dus niet of nauwelijks geisoleerd en de te vervangen geiser verbruikt dus maar een klein deel van het totale gasverbruik, lijkt mij. Voor een eventuele nieuwe boiler moet er elektrisch waarschijnlijk ook weer eea worden aangebracht in en vanaf de meterkast. Dit is dan voor eigen kosten. Qua energieverbruik verbruikt een elektrische boiler volgens mij aanzienlijk meer en overstijgt dit de hogere kosten van het gas in de nabije toekomst. Ik heb de energieleverancier verzocht een schriftelijke inschatting van alle kosten te overleggen, maar ik heb het vermoeden dat zij koste wat kost willen sturen naar gasloos.

 

Heeft iemand goede raad wat te doen inzake deze kwestie?

 


5 reacties

Reputatie 6
Badge

De vraagstelling is wel helder, maar de omstandigheden maken een goede beantwoording toch wel wat complexer. Ik kan me voorstellen dat minimale kosten en zo min mogelijk grote veranderingen aan de woning voor de korte termijn op dit moment de voorkeur verdienen, maar dan nog zijn er een aantal belangrijke factoren die meespelen.

Er vanuit gaand dat er geen sprake is van een huurwoning, maar van eigendom, kun je ook rekening houden met effect op de waarde van de woning.  Als met een paar slimme maatregelen bijvoorbeeld het energielabel wat hoger uit kan komen zou investering in een meer duurzame warm watervoorziening zich ook in woningwaarde kunnen terugbetalen.

Is er ooit al eens een energielabel vastgesteld ( E?, F?)

Belangrijk is natuurlijk ook om te weten of de energieleverancier wel echt bereid is nog een geiser in de verhuur te  leveren.

Allereerst dank voor uw reactie. Het betreft hier een koophuis. Hier is nog nooit een energielabel opgesteld, E/F lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Het upgraden van de woning zou mi moeten zijn met het oog op duurzamer verwarmen. Voor zover ik kan inzien moet je dan verwarmen met een warmtepomp en dus met een lage temperatuur. Om dat te kunnen doen is mijn indruk dat dan minimaal een dak-, vloer- en spouwmuur isolatie moet worden uitgevoerd, alsmede nieuw hr++ glas. Omdat het hier een kleinere woning betreft durf ik met grote zekerheid te stellen dat een volgende eigenaar de serre gaat platgooien en gewoon een substantieel deel aan de woning aanbouwt, waarschijnlijk ook met een aantal dakkapellen. Een grote verbouwing dus, waarbij een verduurzaming nu niet echt zijn geld gaat opbrengen bij de verkoop. Bovendien is het huis net hypotheek vrij en wil ik mijn moeder niet opzadelen met een grote lening…

 

Maar goed, het gaat nu even over de optie van een nieuwe boiler of een geiser. Of een nieuwe boiler waardevol is voor een volgende eigenaar vraag ik me af. Wil een volgende eigenaar waarschijnlijk niet de warmwatervoorziening als mede de verwarming in één (warmtepomp) systeem? Overigens; wanneer de energielverancier, Eneco in dit geval, geen nieuwe geiser zou willen plaatsen dan laten we dit zelf door een installateur doen lijkt mij...

Reputatie 6
Badge +1

Zo'n vraag roept eigenlijk om een ander advies, maar dat is niet de vraag.

Gewoon niet meer huren. Dat is onnodig duur en je zadelt een volgende bewoner op met een huurcontract.

Boiler of geiser: een nieuwe geiser moet voldoen aan allerlei eisen van afvoer en toevoer lucht. Dat kan behoorlijk in de papieren gaan lopen. Een boiler van 60 a 80 liter heeft wel een elektra-aansluiting nodig, maar dat behoeft vaak niet eens een aparte groep te zijn. Aansluitwaarde is vaak 1,5 kW.

Ik zou dus bij voorkeur voor de aankoop van een kleine boiler gaan. Die zijn er met een groot prijsverschil.

Reputatie 6
Badge

@W.F.vanV Ik ben het eens met @Rakker wat betref die huur. De kosten van een kleine boiler zitten niet echt in de aanschaf maar meer in het verbruik. Ik zou in ieder geval voor de vergelijking ook nog even kijken naar een zonneboiler oplossing.

Reputatie 3

Alle woningen kregen vanaf 2015 een voorlopig energielabel gebaseerd op het bouwjaarr dat vanaf 2021 definitief werd. Het energielabel van je huis kan je met postcode en huisnummer opzoeken op energielabel.nl .

Elke 10 jaar vanaf 1972 werden de eisen voor isolatie verhoogd, eerst in de gemeenteverordening, vanaf 1992 in het bouwbesluit. De energielabels volgen deze 10-jaar periode. Een ongeisoleerde jaren 60 woning is label G.

Op Google staan 80 liter elektrische boilers vanaf 1250W voor €485. Je kan die zelf plaatsen, op Youtube staan een paar filmpjes, het is niet moeilijk. Het stroomverbruik zal wel meer kosten dan het gasverbruik van een gasgeiser omdat het de hele dag die 80 liter op temperatuur houdt, en bij gas alleen als je de kraan open zet.

Als er zonnepanelen waren zou de elektrische boiler deels of geheel op de stroom van de zonnepanelen kunnen. Met een tijdschakelklok laat je die alleen opwarmen op het midden van de dag. Misschien is er een mogelijkheid dat alle kinderen een duit in het zakje doen en zonnepanelen laten plaatsen op het huis van uw moeder. Bij de erfenis komt het wel weer terug. Het verbouwen van de meterkast naar 3-fase is niet noodzakelijk maar kost ook maar €285. Ook kan ze elektrisch gaan koken met inductiekookplaat en een elektrische close-in boiler van 500W onder het aanrecht met tijdschakelklok op overdag. Door de salderingsregeling is het opwarmen van het water dan gratis, ook als er dan toch nog stroom van het net wordt gepakt, tot die regeling is afgebouwd.

Maar anders is een gasgeiser voordeliger in het verbruik. Ik zou die niet huren, maar zelf een kopen.

Reageer