Vraag

Brandgang versperd

  • 1 December 2023
  • 3 reacties
  • 94 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Sinds kort heb ik nieuwe buren. Deze hebben een deel van de brandgang bij hun eigen tuin getrokken. Voor de brandveiligheid hebben ze, op aandringen, de poort zodanig verlaagd dat een vluchtroute gegarandeerd zou zijn. Inmiddels is de poort versperd door fietsen en rotzooi.

Welke acties kan ik ondernemen (behalve elke week als een ouwe zeur aan de deur staan) om af te dwingen dat de boel begaanbaar blijft?

 


3 reacties

Reputatie 3

Als de woning gebouwd is vóór 2012 dan heeft het bouwbesluit geen eisen voor brandgang of achterom. Ook de brandweer niet. Als je erop Googelt kom je het allemaal tegen. Dan zie je ook uitzendingen van Kassa en/of Radar die er aandacht aan hebben besteed. 

Voor die woningen is een bepaling opgenomen in de koopakte en kun je daar kijken wat er staat. Dat je er b.v. geen spullen mag neerzetten. Dat kun je dan voorleggen aan die bewoners. 

Voor nieuwbouw gelden dacht ik vanaf 2002 in het bouwbesluit eisen voor tweede vluchtweg bij brand, maar die zijn niet voor bestaande bouw. Pas als je bij bestaande bouw iets verbouwt moet het deel dat wijzigt voldoen aan bouwbesluit 2012.

Reputatie 2

Met grote zekerheid is in de koopakte van de notaris hier ieen artikel aan gewijd en dat de eigenaar recht van overpad moet verlenen of een erfdienstbaarheid heeft. Dit betekent dus dat je het niet mag afsluiten voor je buren of doorgang mag belemmeren.

Reputatie 7
Badge +3

Wie is de eigenaar van de brandgang? Het gaat trouwens ook niet alleen voor een vluchtweg maar de brandweer moet bij brand ook snel aan de achterzijde van de woning(en) moeten komen.

Reageer