Vraag

btw klusser als het ook zonder kan

  • 31 March 2022
  • 5 reacties
  • 129 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

hoezo zou ik een klusser btw betalen als die het zelf ook zonder goed vindt? Ik heb er zelf een dakdekker die zegt betaal maar wat je wil.. het is toch geld..

Uit onderstaand artikel begrijp ik dat allen als er geen overeenkomst is, misschien geen garantie en verzekeringsproblemen kunnen zijn. Dat lijkt me toch beperkt, ik heb wel dingen op email staan.

https://www.eigenhuis.nl/wat-doet-vereniging-eigen-huis/asbest/201508162000-zwartwerken-getolereerd-maar-niet-zonder-risico%27s#/


5 reacties

@C.H Welkom op de Community van Vereniging Eigen Huis. Ik zie dat je nog geen reactie hebt gehad op je post. Ik stuur je een privébericht. Groet, Thea

Reputatie 6
Badge

hoezo zou ik een klusser btw betalen als die het zelf ook zonder goed vindt?

 

Eens kijken …

… omdat het wettelijk verplicht is om btw te betalen ?

… omdat het een misdrijf is om geen btw in rekening te brengen en het voorstellen aan een ondernemer om geen btw te rekenen een uitlokking tot een misdrijf is en dus ook strafbaar is ?

… omdat de btw die je niet betaald er voor zorgt dat anderen meer btw moeten betalen om de uitgaven van de overheid te bekostigen, dat dus erg egoistisch en asociaal is en je dus in feite van alle andere landgenoten steelt door bewust geen btw te betalen ?

...

 

die wettelijke plicht is dus van de klusser, en ik heb hem niks gevraagt.

Ik betaal contant en krijg een betaalbewijs. Verder mag ik ervan uitgaan dat de klusser de btw betaald.

Als de landgenoten er geen nadeel van willen hebben, zouden ze toch een wet kunnen opstellen die de opdrachtgever verplicht, om een factuur incl. btw te vragen. Of is dat er al?

Zelfs de vereniging zegt dat er alleen soms wat risico’s zijn, over asociaal of misdrijven door de opdrachtgever lees ik daar niks.

Ik zeg niet dat ik dit prima vindt (behalve dat het mij geld bespaart), want eigenlijk worden de klussers zo de criminaliteit in gestuurd lijkt me.

Reputatie 6
Badge

Jij mag als opdrachtgever er ter goedertrouw vanuit gaan dat de ondernemer netjes BTW afdraagt als jij een rekening krijgt en deze betaald. Of de betaling contant gaat of via de bank, maakt dan niets uit.

 

Je vraag was echter:

hoezo zou ik een klusser btw betalen als die het zelf ook zonder goed vindt?

 

De vraag impliceerd dat je vooraf op de hoogte bent van het feit dat er geen BTW wordt afgedragen en dan kan je niet achteraf roepen dat je het niet wist en geen onderzoeks plicht heb.

Ter goedertrouw handelen is namelijk niet bedoeld als excuus om je achter te verschuilen als je de belasting willens en wetens oplicht.

 

Reputatie 7
Badge +2

Je bent als particulier niet verplicht om te controleren of een leverancier wel of geen BTW afdraagt.
Een leverancier moet aan een particulier wel altijd prijzen inclusief BTW communiceren.

Op het moment dat een klusser aangeeft dat het ook zonder BTW kan geeft hij al aan de wet te willen overtreden. Als je daar in mee gaat ben je mee aan het werken van het overtreden van de wet.
In dat geval kunnen inderdaad zo goed al alle aanspraken die je normaal gezien kunt maken komen te vervallen.

Vaak is er, als het gaat om belasting, een omgekeerde bewijslast waarbij je dus zelf moet kunnen bewijzen dat je ter goeder trouw hebt gehandeld. Dat gaat het makkelijkst als je een factuur hebt waar de BTW apart op staat vermeld en je kunt aantonen dat je het bedrag incl BTW hebt overgemaakt.

Overigens is belasting ontduikding ook gewoon stelen van de de AOW van je oma O:)

Daarnaast moet je je afvragen of je iemand wilt inhuren die het niet zo nauw lijkt te nemen met de regels.Waarmee neemt die het allemaal nog meer niet zo nauw?
Het professioneel uitvoeren van de klus bij jou bijvoorbeeld?
Want zo’n latei bij een draag muur, is dat nu echt wel nodig?
Bespaart toch best lekker als je die weg laat en niemand die het ziet...

Anne.

Reageer