De verzekeraar Centraal Beheer adviseert om elektrische auto’s altijd in de buitenlucht op te laden, vanwege het gevaar van brand. Want een autobrand in een parkeergarage kan uit de hand lopen. (Bert Dikker, risico expert verzekeraar Centraal Beheer). Ook wordt aangeraden om alleen een goedgekeurde laadpaal te gebruiken en die te laten installeren door een erkend installateur. En alleen de laadkabels te gebruiken die bij die laadpaal horen.
Dat is al vaker aangekaart. Met de groei van elektrische auto's hebben we een groot en nog onopgelost probleem gekregen. Namelijk dat zulke auto's bij branden niet te blussen zijn en dan een groot gevaar opleveren. En een brand is niet denkbeeldig: als er elektrisch iets misgaat in de accu of de auto, dan krijg je door het grote vermogen direct oververhitting (vergelijk een elektrische lasser). De brandweer blust zo een auto niet, maar dompelt de auto lange tijd in een waterbak.
Dus een elektrische auto kun je beter voor de deur laten staan en niet in een inpandige garage zetten.
Met de groei van de elektrische auto’s gaat dit een steeds groter probleem worden en de veiligheid vereist dan een strikte regelgeving. Wat zijn de maatregelen:
- Laad elektrische auto’s zoveel mogelijk op in de buitenlucht op een redelijke afstand van woningen.
- In parkeergarages zonder woningen mag je elektrische auto’s opladen, mits er brandwerende voorzieningen en een blusinstallatie zijn.
- Het moet strikt verboden worden om elektrische auto’s op te laden in parkeergarages onder woningen. Immers bij een brand kun je hier de structuur van het gebouw verzwakken.
- Het opladen van elektrische auto’s in inpandige garages moet je ook verbieden.
Ja dit is ingrijpend, maar het gevolgen van autobranden kunnen heel groot zijn. Het gebeurt niet vaak, maar omdat het aantal elektrische auto’s zo hard groeit, is het risico heel groot en onbeheersbaar.