Centraal Beheer adviseert om elektrische auto's alleen buiten op te laden

  • 29 May 2022
  • 8 reacties
  • 263 Bekeken

Reputatie 2
  • Actieve deelnemer
  • 67 reacties

De verzekeraar Centraal Beheer adviseert om elektrische auto’s altijd in de buitenlucht op te laden, vanwege het gevaar van brand. Want een autobrand in een parkeergarage kan uit de hand lopen. (Bert Dikker, risico expert verzekeraar Centraal Beheer). Ook wordt aangeraden om alleen een goedgekeurde laadpaal te gebruiken en die te laten installeren door een erkend installateur. En alleen de laadkabels te gebruiken die bij die laadpaal horen.

Dat is al vaker aangekaart. Met de groei van elektrische auto's hebben we een groot en nog onopgelost probleem gekregen. Namelijk dat zulke auto's bij branden niet te blussen zijn en dan een groot gevaar opleveren. En een brand is niet denkbeeldig: als er elektrisch iets misgaat in de accu of de auto, dan krijg je door het grote vermogen direct oververhitting (vergelijk een elektrische lasser). De brandweer blust zo een auto niet, maar dompelt de auto lange tijd in een waterbak.
Dus een elektrische auto kun je beter voor de deur laten staan en niet in een inpandige garage zetten.

Met de groei van de elektrische auto’s gaat dit een steeds groter probleem worden en de veiligheid vereist dan een strikte regelgeving. Wat zijn de maatregelen:

  1. Laad elektrische auto’s zoveel mogelijk op in de buitenlucht op een redelijke afstand van woningen.
  2. In parkeergarages zonder woningen mag je elektrische auto’s opladen, mits er brandwerende voorzieningen en een blusinstallatie zijn.
  3. Het moet strikt verboden worden om elektrische auto’s op te laden in parkeergarages onder woningen. Immers bij een brand kun je hier de structuur van het gebouw verzwakken.
  4. Het opladen van elektrische auto’s in inpandige garages moet je ook verbieden.

Ja dit is ingrijpend, maar het gevolgen van autobranden kunnen heel groot zijn. Het gebeurt niet vaak, maar omdat het aantal elektrische auto’s zo hard groeit, is het risico heel groot en onbeheersbaar.


8 reacties

Reputatie 2

De discussie over oplaadplaatsen in parkeergarages onder woningen is ook financieel heel moeilijk. Het is niet alleen een laadpaal aanleggen bij parkeerplaatsen. Je krijgt ook dure gebouwaanpassingen, brandwerende afdekkingen, sprinklers, laadplaatsen moeten bij de uitgang liggen, enzovoort. Maar ook moet  nogal eens de elektriciteitsaansluiting verzwaard worden. Het gaat steeds meer naar zwaardere 3-fase aansluitingen toe die sneller opladen.
Ja, de eigenaar van een parkeerplaats betaalt zijn eigen laadpaal, maar wie betaalt de (grote) rest?

Eigenaren zonder elektrische auto's willen niet meebetalen. Die parkeergarages onder woningen liggen meestal in de stad en dan zegt men "Als je milieuvriendelijk wilt zijn, dan kun je ook de fiets en OV nemen”. Kortom een eindeloze discussie.

Zelf ontwijk ik die discussie door een hybride elektrische auto aan te schaffen.😏

Reputatie 7
Badge +1

Tja - de VVE's - de overgangsperiodes zijn meestal een bron van (leed)vermaak. Een is al over en de andere twijfelt nog en weer een ander zegt nee. De reden zijn vaak niet helemaal duidelijk en soms  ook niet rationaal. Ik hoef deze discussie met mezelf gelukkig niet aan te gaan en adviseer in deze dan ook - niets! - Mijn bijdrage was dan ook puur technisch bedoeld.

Reputatie 7
Badge +2

Ah ja, die Singel brand.
Dat was 1 van die rapporten waar ik aan moest denken.
Komt er in het kort op neer dat het niet is begonnen met de EV die er stond en dat die geen significant meer schade heeft toegebracht aan de garage?
Brand Singelgarage Alkmaar

Ik denk dat er te weinig objectieve kennis is om VVE’s ladende EV’s in parkeergarages te kunnen weren? Er wordt veel herhaald wat andere zeggen, maar er is gewoon nog niet voldoende informatie om te kunnen stellen dat EV’s gevaarlijker zijn?

Ja, EV’s branden anders, maar dat hoeft niet perse onveiliger te zijn.
Dan bv andere auto’s, of gasleidingen.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

Een technische kanttekening: Het gaat om de gebruikelijke Li-accu's met vloeibare, organische elektrolyt.
Andere typen Li-accu's zijn minder “brandgevaarlijk”, zoals bijvoorbeeld de LiFePO4-uitvoeringen.
Uiteraard moet er nog meer gebeuren m.b.t. inherente (brand)veiligheid, maar een restrisico zal er vermoedelijk altijd blijven.
De vraag is of de conservatieve verzekeringsbranche de verschillen snapt en adequaat kan verzekeren. Hier heb ik mijn twijfels.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij heeft onderzoek uitgewezen dat elektrische auto’s niet gevaarlijker zijn?
En zelfs een veel kleinere kans hebben om ueberhaupt te gaan branden.
Meestal is het een probleem met de auto die er naast stond waardoor het begint?

Ook is uit onderzoek volgens mij niet gebleken dat EV’s meer schade toebrengen aan de structuur van een gebouw?

Als je gaat verbieden, waar komt dan de grens te liggen?
Bij 1 accu? Mogen Hybrides nog wel een parkeergrage in?

Kortom, volgens mij wordt er veel over gediscussieerd, maar vaak niet echt op basis van feiten en onderzoek.

Ik zal eens kijken of ik nog weer wat linkjes kan terug vinden.
Is al weer even geleden dat ik hierover wat artikelen heb zitten lezen.

Anne.

Reputatie 2

Het gebeurt niet vaak, maar er komen steeds meer elektrische auto's.
Omdat er steeds meer komen en de gevolgen groot kunnen zijn, dan is het risico groot. Bijvoorbeeld: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/269525/brand-in-ondergrondse-parkeergarage-alkmaar-na-vijf-uur-onder-controle
We moeten niet direct zenuwachtig worden, maar goede regelgeving (brandwerende voorzieningen en een blusinstallatie) is nodig. En als ook professionals van Centraal Beheer zich zorgen maken, dan moeten we dat serieus nemen.
Maar het belangrijkste punt is geen opladen toestaan in garages onder woningen. Veel verenigingen van eigenaren hebben dat al in discussie.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Aart  Een conventionele Li-ion polymeer accu kan ook doorgaan en ontbranden zonder dat opgeladen wordt, hoe onwaarschijnlijk ook! Dus je zou dan alle EV’s uit garages moeten weren.

De professionals van Centraal Beheer hebben primair verstand van verzekeren, maar niet van accu's.

Reputatie 2

@Aart  Een conventionele Li-ion polymeer accu kan ook doorgaan en ontbranden zonder dat opgeladen wordt, hoe onwaarschijnlijk ook! Dus je zou dan alle EV’s uit garages moeten weren.

De professionals van Centraal Beheer hebben primair verstand van verzekeren, maar niet van accu's.

Dit argument spreekt mij niet aan en is (voor mij!) nauwelijks een bijdrage in de discussie. Daarom kunnen we beter naar de experts luisteren. Die experts van Centraal Beheer werken samen met collega experts van ander verzekeringen en beroepsgroepen als de brandweer. Ter toelichting twee relevante discussies.

De brandweer houdt dit nauwlettend in de gaten en proberen regelgeving te adviseren:
https://www.brandweer.nl/onderwerpen/laadpaal-elektrische-autos/

 Maar meer relevant in deze discussie is de grote onrust bij de VVE-besturen (Verenigingen Van Eigenaren):
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alarm-vve-besturen-geen-verplichte-laadpunten-e-auto-in-ondergrondse-garage

Reageer