Skip to main content

Het probleem van de netcongestie ligt anders dan door de politiek en energie bedrijven  voorgesteld wordt. Het is namelijk niet zo dat de leidingen door teruggeleverde zonne-energie overbelast worden maar  dat de netbeheerders de terug geleverde stroom niet in zijn geheel verder kunnen verkopen. En omdat die energie niet aan andere gebruikers doorgeleverd kan worden loopt de spanning op het netwerk op.

Dat zou kunnen worden opgelost door de elektriciteit centrales op dat moment minder energie te laten leveren. Dat levert echter twee problemen op. Ten eerst zijn waarschijnlijk met de elektriciteitscentrales langdurige levercontracten overeengekomen waarbij een minimale afname van die centrales wordt gegarandeerd. Terug leveren van zonnestroom levert dus een contractueel probleem op. Daarnaast zorgen de electriciteits centrales ook voor de frequentie (50 Hz) op het net. Als er te veel terug geleverd wordt kan dat een probleem opleveren met de stabiliteit van de frequentie.

Helaas hoor je hier maar heel weinig over in de politiek en bij de vertegenwoordigers van de elektriciteit maatschappijen. Die roepen alleen maar dat de burger met zonnepanelen zich moet aanpassen, overdag de opgewekte electriciteit gebruiken, accu opslag moeten inrichten en betalen voor teruglevering. 

Ik hoor graag de mening van andere experts op dit gebied.

 

 

Vooropgesteld, ik ben geen expert. Heb je ergens een bron waar dit wat uitgebreider uitgelegd staat? Ik vind het wel een interessante situatie.

Volgens mij hebben de energieleveranciers niks te maken met netbelasting, dat is het werkgebied van de kabelaars. De energieleveranciers kopen en verkopen kWh's, dat moeten ze dagelijks per kwartier inschatten. En aangezien de zon zich niet zo goed laat voorspellen, wil die kWh voorspelling nog wel eens misgaan, en dan moet de betreffende leverancier duur inkopen of duur verkopen. Dat is het enige risico waar een energieleverancier mee te maken heeft: onbalans. Heeft niks te maken met te dunne kabels.

En volgens mij wordt er nooit teveel teruggeleverd, want zodra de spanning bovenm de 253 V uitkomt (max capaciteit), schakelen de veroorzakers (zonnepanelen) van potentieel teveel energie, zichzelf uit en komt het dus nooit tot overbelasting


Ook ik ben niet een echte expert, maar deze uitleg lijkt me niet helemaal correct.

Congestie is niet een politieke of een commerciële kreet, maar een technische toestand. Productie en afname zijn met de huidige distributiecapaciteit niet met elkaar in balans te brengen. Flexibiliteit in op- en afschalen van productiemiddelen is technisch onvoldoende en leidt tot tekorten en overschotten (= verlaging resp, verhoging van spanning. verhoging/verlaging van frequentie en uitval van  omvormers)


 Het is net andersom wat topicstarter beweert. Elektriciteitscentrales schalen bij zeer lage prijzen wel af. Want bij een kWh-prijs lager dan €0,09 per kWh zijn er meer kosten aan aardgas en CO2-rechten dan dat het opbrengt. Alleen de kerncentrale Borssele draait continu door aangezien minder hard draaien daar alleen maar meer (slijtage) kosten oplevert maar dat betreft dan ook slechts 480 MW. Terwijl onze zonnepanelen bij zeer lage prijzen juist door blijven produceren. Het gaat dan over soms wel 15.000 MW.

 Een ander punt zijn de Warmte Kracht Koppelingen. Ook bij negatieve prijzen leveren die bij elkaar 1000 MW. Volgens mij is er bij die fabrieken een tekort aan personeel waardoor er daarvoor geen prioriteit is.

 

 


Ik ben het wel eens met bovenstaande stelling, hoewel ik mezelf zeker geen expert wil noemen.
De electriciteitscentrales moeten inderdaad voor de stabiel 50 Hz net zorgen.  Maar als het gaat om het opwekken van niet stabiele energie (windmolens, zonnepanelen, etc.) is er ergens iemand die beslist welke bron gebruikt wordt.  Er kan namelijk ook gekozen worden om windmolenparken of commerciele zonneweiden uit te schakelen. Dan kunnen mijn panelen weer gewoon voluit leveren. Maar dat zal ongetwijfeld commercieel niet aantrekkelijk zijn.


Maar het is wel heel apart dat bij mij in de wijk de zonnepanelen nu regelmatig uitvallen op overspanning, terwijl nog geen kilometer verderop een weiland volgelegd wordt met honderden zonnepanelen.  Als die in bedrijf gaan kan ik dan nog minder terugleveren ?


de reden waarom zonnepanelen uitschakelen komt omdat de spanning op de huisaansluitingen 253V is, dan schakelt de boel uit en herstelt het lokale netwerk zich.

zonnepaneelweides worden nooit aangesloten op dat lokale netwerk, die zitten op de hogere netwerken en hebben geen invloed op de spanning op het lokale netwerk.

En die 50Hz kan prima tegen zon/windenergie, waar het mis gaat is als de weersvoorspelling niet uitkomt en er ineens meer/minder opgewekt/verbruikt wordt. Dan moet bijgeregeld worden en dat is onbalans(kosten).


Ik ben het wel eens met bovenstaande stelling, hoewel ik mezelf zeker geen expert wil noemen.
De electriciteitscentrales moeten inderdaad voor de stabiel 50 Hz net zorgen.  Maar als het gaat om het opwekken van niet stabiele energie (windmolens, zonnepanelen, etc.) is er ergens iemand die beslist welke bron gebruikt wordt.  Er kan namelijk ook gekozen worden om windmolenparken of commerciele zonneweiden uit te schakelen. Dan kunnen mijn panelen weer gewoon voluit leveren. Maar dat zal ongetwijfeld commercieel niet aantrekkelijk zijn.


Maar het is wel heel apart dat bij mij in de wijk de zonnepanelen nu regelmatig uitvallen op overspanning, terwijl nog geen kilometer verderop een weiland volgelegd wordt met honderden zonnepanelen.  Als die in bedrijf gaan kan ik dan nog minder terugleveren ?

Wees blij dat  die zonnepanelen op dat weiland gelegd worden. Die worden dan aangesloten op de middensegment spanning. Grote kans dat daar ook aan gewerkt moet worden. Daar zou jouw netwerk in de wijk wel eens in mee genomen kunnen worden.

Zo zit ik heel dicht bij middenspanning (grote energieverbruikende bedrijven) en hoogspanning. Alles binnen enkele 100 den meters. Nog nooit is er bij mij een omvormer uitgeschakeld. Strak 230 V +/- 3 V


Omvormers voor zonnepanelen en de omvormers in windturbines leveren ook 50 Hrz (het heet dan ook niet voor niets een omvormer). Daar hebben we geen gascentrales voor nodig. Een eventuele minimumafname voor gascentrales betreft alleen het minimum vermogen waarbij een gascentrale moet blijven draaien om bij een latere hogere stroomvraag ('s avonds) weer snel een hoger vermogen te kunnen leveren.


@A.A.C.T Los van de commerciële en regulatorische zaken:

Voor de goede orde (bij particuliere pv-installaties): Het gaat om de spanning van 253 V bij de omvormer. De spanning in de meterkast ligt bij het uitschakelen van de omvormer natuurlijk enkele volt lager, zeker als de bedrading te “dun” is.

Voorbeeld: 5060 W = 20A over 10m 2,5 mm² (te dun) = 3,6 V  drop

→ bij uitschakelen van de omvormer is de spanning in de meterkast “maar” 249,4 V

Nieuwere omvormers schakelen niet meer keihard uit maar reduceren het vermogen.

 

Websites voor de berekeningen aan de kabelverliezen en “voltage drops”:

https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 (relatief simpel)

https://photovoltaic-software.com/solar-tools/voltage-drop-calculator-dc-ac

https://elek.com/resources/free-electrical-calculators/voltage-drop-as3008/

 

Monitoren van de netfrequentie: https://www.netzfrequenzmessung.de/

inclusief het regelvermogen om het net en m.n. de netfrequentie te stabiliseren.

Verder berichten over diverse “System Splits” (Netztrennungen) in het verleden en de oorzaken.

Ander website: https://www.netzfrequenz.info/aktuelle-netzfrequenz-full

O.a. op Europees niveau: https://gridradar.net/de/netzfrequenz


Ook ik ben zeker geen expert, maar wel een ding wat zou kunnen spelen vrees ik.

Ik heb namelijk wel eens gelezen dat een centrale minderen/uitzetten niet zo 123 kan?

Met gas misschien nog sneller, maar er zijn ook nog kolen gestookte toch?

Lijkt me dat het opstarten en stoppen van de kolen niet a la minuut kan?

En inderdaad kerncentrales ook niet, maar die hebben we nauwelijks...


@JWBokx Voorlopig is het beschikbare regelvermogen flexibel en snel genoeg om een plotselinge kortstondige “Dunkelflaute” of duurzame productiepiek op te vangen. Maar idd. er zijn meer en vooral snelle (lokale) reserves gewenst, welke centraal aangestuurd worden.

Hierbij valt te denken aan grote “powerbanks” en “reusachtige” vliegwielen - Is natuurlijk niet gratis.

P.S.: Nog een website met achtergrondinfo over netfrequentie en zonnepanelen etc.


Reageer