Skip to main content

De onzin van het Eigenwoningforfait

  • 8 July 2024
  • 0 reacties
  • 4 Bekeken

Met enige regelmaat duiken er zogenaamde deskundigen op, veelal van linkse signatuur, die prediken dat een extreme verhoging van het Eigenwoningforfait een probaat middel zou zijn het woning tekort te bestrijden. Ik vind de reacties van de Vereniging hierop altijd slappe hap. De veronderstelling dat de eigenwoning een inkomen oplevert is onzin en pure diefstal. Wonen is een grondrecht, dat belast je niet. Het betalen van de OZB kan ik mij nog voorstellen als gemeentelijke belasting, maar Inkomsten belasting op de eigenwoning is idioot. Naar ik meen treft men dit gedrocht alleen in Noorwegen en Nederland aan. Er bestaat vanzelfsprekend geen Eigenbootforfait, geen Eigenvliegtuigforfait, geen Eigenautoforfait, geen Eigenwasmachineforfait, geen Eigenmeubilairforfait, geen Eigensieraden- en juwelenforfait, gaat u zomaar door. Kortom, de Eigenwoning zou voor de Inkomstenbelasting niet relevant moeten zijn, te vergelijken met het kopen van een pakje boter. Het resultaat uiteindelijk moet zijn: De hypotheekrente aftrek is de keerzijde van het Eigenwoning forfait. Schaft men die af, dan ook afschaffing, in het zelfde tempo, van het niet bestaande en volstrekt verzonnen inkomen uit de eigenwoning.

0 reacties

Geen reactie

Reageer