Vraag

Drainagesysteem

  • 3 July 2022
  • 6 reacties
  • 88 Bekeken

Binnenkort wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Nu ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met het volgende:

Er is een drainagesysteem aangelegd in de tuin. Nu zit er een grote put (zo'n bruine die je normaal altijd op gemeentegrond ziet liggen met afvalwater/regenwater) op ons terrein in de voortuin. In de beschrijving bij de koop staat vermeld dat er een drainagesysteem is en dat dit zelf onderhouden dient te worden. Er staat alleen nergens in de tekeningen en in de beschrijving dat er dan een enorme put zou komen te liggen. Nu heb ik de volgende vragen: is het gebruikelijk dat er dan een enorme put in je voortuin komt te liggen? Is het juist handig dat we deze laten liggen of moeten we aandringen op een andere oplossing? Ik vind het persoonlijk nogal een lelijk ding en niet echt fraai staan in je voortuin. We hebben het aan de bouwer gevraagd maar die wimpelt het af. We hebben bij de gemeente navraag gedaan of die put niet van de gemeente is maar krijgen maar geen antwoord.

Geen idee wat de rechten en plichten zijn. Er wordt genoemd dat we het zelf moeten onderhouden (maar aangezien het ding nogal een 'gemeentelijke look heeft’ heb ik hier mijn vraagtekens bij). Hopelijk heeft iemand hier ervaring en tips bij. 

Alvast bedankt, 

Anne


6 reacties

Reputatie 2

Hallo @Anne88 

Als eerst wil je te weten komen of het een drainagevat is of een klimaatadaptatie regeling. In bepaalde delen van Nederland en België is het verplicht het regenwater op het perceel op te vangen en te verwerken om zo het riool te ontzien tijdens zware regenbuien. 

Het feit dat er een grote tank geplaatst zou worden is dus eigenlijk een voordeel, afhankelijk van de gekoppelde leidingen. Zit er bijvoorbeeld naast de tuindrainage ook bijvoorbeeld de HWA, hemel water afvoer, er ook op aangesloten? Al dit water kan door de woning gebruikt worden. Eigenlijk houdt alleen je eigen fantasie je tegen. Zo kan je het te goedkope kraanwater besparen door gratis regenwater door uw wc te spoelen. Of de wasmachine. Dit alles na filtering natuurlijk. En ja eens in de zoveel tijd zal er een schoonmaakbeurt nodig zijn.

Online vind u vast een voorbeeld van mogelijkheden met regenwater. Ik zie het in ieder geval als een bonus van de woning. Bij mij in Rotterdam zou ik 37500 kwijt zijn om twee ketels van 20m³ in te laten graven. Hoge grondwaterstand en zachte bodem zorgde voor een berg bijkomende kosten.

Ik zou zeggen geniet van het schone water.

 

J.M.V

Bedankt, ik ga eens vragen bij de bouwer wat voor drainage het is. 

Reputatie 2

Ik lees het bericht nog eens en ik haal mijn putten door elkaar denk ik. 

Bedoeld u hier een putdeksel?

Bij uw "put" dacht ik nu even aan regenwaterputten. Waar het hoofd mee vol zit..🥴🥴🥴

Als ik u hiermee verwart heb, mijn excuses.

Btw..

Bij onze woning is deze drainage verbinding er ook. Gebouwd 2017. Alleen zit die buiten het perceel en deel ik hem met de buurman. Bij ons is dit de drainage van de kruipruimte. 

Sorry voor het eerdere bericht.

Geen probleem. Fijn dat u zo meedenkt. Het is een putdeksel. De bouwer heeft ons tot nu toe weinig info gegeven. Het is voor ons heel onduidelijk hoe het systeem loopt en wie erop aangesloten zijn. Alle tips en ervaringen zijn welkom :D

Wij hadden het ook logisch gevonden als de put buiten ons perceel had gelegen (mn omdat het eruit ziet als een gemeente put, hij is zelfs al aan het roesten). Maar geen enkele ervaring hiermee. 

Reputatie 2

Goedenavond, 

Uiteindelijk is het nu een onderdeel van uw perceel. Hoe groot de voortuin is weet ik natuurlijk niet maar u heeft iig een diepste punt van uw voortuin. 

Zoals ik eerder aangaf, men is nu zelf verantwoordelijk voor de verwerking van het regenwater op uw perceel. Dat u een drainage heeft naast uw normale "put" aansluiting, blijft toch een plus.

Maar ik snap uw kijk op de putdeksel. Sommige dingen maken ze nou eenmaal zo. Lelijk..

 

 

 

Reageer