Beantwoord

Elektronisch slot

  • 23 October 2023
  • 4 reacties
  • 71 Bekeken

Wie heeft er antwoorden op mijn vragen over een elektrisch slot?

1. Is een elektronisch slot veilig?

2. Waarom zakt de.SKG*** naar SKG** bij een slot met pincode?

3. Wat is het beste model van het beste merk?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

icon

Beste antwoord door Anne 25 October 2023, 05:08

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge

“Een keten is net zo sterk als z'n zwakste schakel.”

“Hoe meer schakels in de keten des te meer kans dat er een zwakke tussen zit.”

Voor een goed antwoord is het belangrijk om te weten waarom je een elektronisch slot zou willen toepassen en wat je precies bedoelt met een elektronisch slot.  Wil je bijvoorbeeld op afstand een slot open en dicht kunnen maken, of wil je op afstand kunnen zien dat een slot werkelijk open of dicht is.  Dat laatste wordt nogal eens vergeten.

Pas als je precies weet welke functionaliteit je echt nodig hebt kun je goed op specificaties de juiste keus maken.

Reputatie 7
Badge +2

Zoals @jvdleeuw ook al aangeeft is de vraag nog wat te algemeen om een goed antwoord op te geven.

Afhankelijk van hoe de bediening is hoeft een elektronisch slot niet minder veilig te zijn.

Maar als het bijvoorbeeld een slot is met een sluitplaat die wegklapt (de klassieke deuropener) dan heeft zo’n sluitplaat een grote maar wel beperkte houdkracht.
Een slot waarbij de schoot in een vaste sluitplaat valt zal dan altijd steviger zijn.

Een slot met een pincode heeft een maximaal aantal pincodes dat je moet proberen om het te openen. Daarnaast zijn er goedkope oplossingen die als je ze openmaakt toegang geven tot het deel dat het openen van het slot aanstuurt.
En natuurlijk kan iemand vaak gewoon zien welke code je intoetst.

Een slot met een tag heeft vaak bovengenoemde deuropener.
Daarnaast zijn veel tags/kaarten erg eenvoudig te kopiëren. In ideale situatie zelfs op (een kleine) afstand.

Een veilig elektronisch slot is wat mij betreft een slot waarbij een stalen pin (of meerdere) in een vaste sluitplaat/kozijn en de deur schuift. Welke bediend wordt door een relais dat enkel aan de veilige zijde benaderd kan worden, welke liefst door 2 verschillende signalen - bijvoorbeeld een tag gecombineerd met geofencing van een mobiel - wordt getriggerd/kan worden geopend.

Anne.

Dank voor de reacties. In mijn specifieke situatie heb ik toch gekozen voor een mechanisch slot van W&C.

Mijn overwegingen zijn:

1. Een pincode, die je aan buren/vrienden/hulp geeft, kan eenvoudiger gekopieerd worden dan een sleutel met certificaat.

2. Het elektronische slot van Bold, dat er goed uitziet, kan van binnenjit opengedraaid worden. In mijn situatie maakt het glas in de deur dit onveilig.

Wat mij betreft kan,de discussie gesloten 😉 wordem.

 

 

Reputatie 3

Voor buitendeuren wordt SKG*** voorgeschreven.

Er was een tijd nog het politie keurmerk totdat op een dag heel Nederland in een deuk lag. Want met elke vreemde sleutel die in dat cilinderslot past kan je met de klop- of slagmethode met een hamer een lichte tik op de sleutel geven. Dan springen alle pallen omhoog en kan je het slot opendraaien. Sindsdien is het politie keurmerk afgeschaft. 

Als je een nieuw slot koopt moet je dus kijken of die slagmethode er niet op werkt. Voor voordeuren hebben ze zwaardere sluitplaten zodat je het inbrekers en slag moeilijker maakt. De vakhandel spreekt niet over inbraakvrij, maar over inbraakwerend. 

Reageer