Ik ben Bart 58 jaar en woon in Roelofarendsveen.
Ik heb sins 3 jaar een vrijstaande nieuwbouw woning.
Ik heb geen gas dus alles via een lucht water warmtepomp 12kw en wtw.
Er ligt 12kw aan zonnepanelen op het dak dus het is een 0 op de meter woning.
Ik vind bijna nergens goed info voor verbruik van dit soort huizen. Ik zit gemiddeld op 35kw per dag aan verbruik. Dit is met de salderings regeling geen probleem want ik verbruik op jaarbasis 10000kw en lever 11000kw per jaar op. Dus 0 op de meter en dat was mooi.
Nu gaat de saldering weg en krijg je allerlij kosten voor terugleveren. Ik lever zomers makkelijk 70kw per dag op. Als je dit in tabellen gaat plaatsen van energie bedrijven dan krijg ik aardige teruglever kosten per maand.
Ook alles wat je leest over accu's gaat over kleine huizen met een paar zonnepanelen. Ik kan mijn stroom van de zomer nooit opslaan in een accu.
Als ik de gemiddelde stroom bereken over een jaar per dag dan zou ik aan een 16kw accu al genoeg hebben. Deze zou ik dan op zijn best benutten in de winter 20% gevuld in de zomer 100% gevuld.
Maar je bent bij als je een accu kan terugverdienen. De gene die zeggen dat je met een accu gaat verdienen snappen het niet helemaal.
Een dinamische energie contract is ook slecht voor mijn energie verbruik. Omdat ik veel zonnepanelen heb en dan teruglever als de prijzen misschien wel 0 worden of zelf negatief. Dan moet het systeem gewoon uit.
Ik denk dus dat ik na 2027 een aardige energierekening ga krijgen.
Ben benieuwd of er meer mensen info hebben met verglijkbare woningen