Energieprijsverhoging per 1 januari 2023. We worden voor de gek gehouden!

  • 22 November 2022
  • 5 reacties
  • 309 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Goedemiddag,

Vandaag kreeg ik van Vattenfall de nieuwe tarieven per 1 januari 2023. Electra is bijna 2 x zo duur als per 1 oktober en ook gas is weer een euro duurder per kuub. Dat is veel meer stijging dan de stijging van de gasprijs vanaf 1/10. Die is zelfs enorm gedaald (op 1/10 was het € 169 / MWh op TTF en vandaag € 116 / MWh).

Het lijkt er zeer sterk op dat Vattenfall (en zeer waarschijnlijk al z’n collega’s) alle verliezen die gemaakt worden op nog lopende vaste contracten af gaat wentelen op de sufferds zoals ik die niet tijdig een nieuw vast contract hadden afgesloten en natuurlijk op de overheid die het verschil tussen de per 1/1/23 geldende maximum prijs en de nu aangekondigde tarieven voor een deel mag bijdokken het eerstkomende jaar.

Zijn wij echt zo het haasje omdat Shell en z’n collega gasoppompers en Vattenfall en z’n collega energieleveranciers ondenkbare winsten moeten maken en alle ondernemersrisico’s lekker afwentelen op de sukkels die erin trappen? Ik hoop het niet.

De vraag is wat nu werkelijk de kosten van 1 kWh zouden moeten zijn gezien de huidige kostprijs. Alleen gas is duurder geworden het afgelopen jaar. Olie is net zo duur als een jaar terug en ook duurzaam opgewekte energie zal niet kostbaarder zijn geworden om op te wekken. Het gaat dus vrijwel alleen om zakkenvullen vanwege koppeling van de prijs van bijvoorbeeld duurzame energie met die van gas.

Volgens mij worden wij door de marktpartijen enorm in het ootje genomen. En nu zeg ik het wel heel netjes.

Graag jullie mening!

Groeten, Gerrit


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Van mag het vaste bedrag aan energiecompensatie wel blijven. Het liefst alleen voor huishoudens met een variabel contract. Je weet immers dat de compensatie uiteindelijk betaald moet worden door de belastingbetaler. En in veel gevallen jaagt het verbruik, en daarmee de marktprijs, ook aan. Sowieso is de verhouding in het prijsplafond voor stroom en aardgas ook scheef.

Reputatie 7
Badge +1

@G.V   De ACM, de tandloze tijger - je kent hem wel, heeft aangekondigd “scherper” te controleren.

Citaat uit de NRC van gisteren: “De ACM heeft eerder al laten weten de tariefverhogingen van Vattenfall „fors” te vinden. Ook de stijging van Essent wordt volgens een woordvoerder meegenomen in een „geïntensiveerd” onderzoek naar de aangekondigde tariefverhogingen van leveranciers.”

Zal wel met een sisser (van gas) aflopen. En idd. - BBB: BelastingBetaler Betaalt!

Reputatie 6
Badge

Dat plafond gaat hem niet worden zo, dat kost de belasting betaler onnodig veel geld en haalt ook wel een beetje de noodzaak tot energie besparing weg bij een grote groep mensen.

 

Misschien is het beter als het plan de nek wordt omgedraaid. Dan krijgen we weer concurentie op de energie markt en moeten de energie maatschappijen hun prijzen weer verlagen. Doen ze dat niet dan stapt heel Nederland over op de flexibele tarieven van aanbieders zoals bijvoorbeeld ANWB energy, Tibber of Zonneplan omdat die stukken lager zijn dan wat de traditionele aanbieders leveren. En dan gaan ze of failliet, of worden ze worden in geval van too big to fail genationaliseerd… is het in iedergeval afgelopen met hun huidige praktijken.

 

(Neemt natuurlijk niet weg dat voor de groep mensen die een probleem met hun energie rekening hebben wel een andere oplossing gezocht moet worden, desnoods door de €190,- terug gave door te laten lopen in volgend jaar en dat bij de hogere inkomens via iets hogere belastingen weer terug te halen)

Reputatie 7
Badge +3

U bedoelt geen flexibele tarieven maar dynamische tarieven.

Flexibel: Het tegenovergestelde van een vast contract. De kWh en gasprijs varieerd dus per maand (of aantal maanden) en ligt dus geen jaar of enkele jaren vast zoals bij een vast contract.

Dynamisch: De kWh of gasprijs varieert per uur (vooral die van elektriciteit). Die van elektriciteit is vooral afhankelijk van het aanbod van wind en zon. Een dynamisch contract zou ook een vast contract kunnen zijn.

Dynamische contracten kunnen ook ongunstig zijn voor het achterlijke prijsplafond (voor de overheid, en dus de belastingbetaler). Want als er dan stroom afgenomen zou worden in de duurste uren dan is de overheid/belastingbetaler die het verschil met € 0,40 per kWh bij legt.

Reputatie 6
Badge

U bedoelt geen flexibele tarieven maar dynamische tarieven.

 

Inderdaad, ik bedoelde de dynamische tarieven die een dag van te voren bekend zijn, en voor stroom per uur zodat je die zaken die je kan sturen op gunstige uren aan kan zetten.

Bedankt voor de correctie.

 

Reageer