Goedemiddag,
Vandaag kreeg ik van Vattenfall de nieuwe tarieven per 1 januari 2023. Electra is bijna 2 x zo duur als per 1 oktober en ook gas is weer een euro duurder per kuub. Dat is veel meer stijging dan de stijging van de gasprijs vanaf 1/10. Die is zelfs enorm gedaald (op 1/10 was het € 169 / MWh op TTF en vandaag € 116 / MWh).
Het lijkt er zeer sterk op dat Vattenfall (en zeer waarschijnlijk al z’n collega’s) alle verliezen die gemaakt worden op nog lopende vaste contracten af gaat wentelen op de sufferds zoals ik die niet tijdig een nieuw vast contract hadden afgesloten en natuurlijk op de overheid die het verschil tussen de per 1/1/23 geldende maximum prijs en de nu aangekondigde tarieven voor een deel mag bijdokken het eerstkomende jaar.
Zijn wij echt zo het haasje omdat Shell en z’n collega gasoppompers en Vattenfall en z’n collega energieleveranciers ondenkbare winsten moeten maken en alle ondernemersrisico’s lekker afwentelen op de sukkels die erin trappen? Ik hoop het niet.
De vraag is wat nu werkelijk de kosten van 1 kWh zouden moeten zijn gezien de huidige kostprijs. Alleen gas is duurder geworden het afgelopen jaar. Olie is net zo duur als een jaar terug en ook duurzaam opgewekte energie zal niet kostbaarder zijn geworden om op te wekken. Het gaat dus vrijwel alleen om zakkenvullen vanwege koppeling van de prijs van bijvoorbeeld duurzame energie met die van gas.
Volgens mij worden wij door de marktpartijen enorm in het ootje genomen. En nu zeg ik het wel heel netjes.
Graag jullie mening!
Groeten, Gerrit