Vraag

Ervaringen met Deceuninck Twinson o wall gevelbekleding

  • 21 June 2023
  • 4 reacties
  • 91 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

In 2017 bouwden wij onze nieuwbouwwoning en een groot deel van de gevel is daarbij bekleed met Deceuninck Twinson o wall gevelbekleding. Wij hadden gehoopt op minstens 25 jaar onderhoudsarm genieten van dit materiaal, maar niets is minder waar. Met name aan de zon zijde zit het er 5,5 jaar later dramatisch uit; de planken golven enorm. Blijkbaar gaat dit materiaal enorm werken onder invloed van de warmte. 

Aannemer, fabrikant en zelfs leverancier zijn hier geweest om te komen kijken en de fabrikant wijst nu alle aansprakelijkheid af omdat hun eigen expert stelt dat er onvoldoende ventilatie is voorzien. Persoonlijk vind ik deze lezing onzin; die ventilatie kan in mijn beleving onmogelijk de oorzaak zijn van dit probleem. Het risico zit er daarom in dat als de aannemer nu het gevelmateriaal vervangt, ik over een paar jaar weer met hetzelfde zit. Tegen die tijd is de garantie van aannemer verlopen en moet ik dus rechtstreeks bij Deceuninck zijn (zij geven geloof ik 20-25 jaar garantie). Alleen; ze wijzen nu de aansprakelijkheid ook af, dus ik geloof er niks van dat ik er dan wél iets aan heb. 

Kortom; ik ben heel teleurgesteld in deze fabrikant. Er zouden denk ik veel meer ervaringen met dit materiaal moeten zijn, dus ik ben benieuwd wie vergelijkbare ervaringen heeft. Hier in de buurt staan nog een paar huizen met dit materiaal (gebouwd door andere aannemer) maar dezelfde klachten. Ik kan dus onmogelijk de enige zijn. 

 

Iemand ervaringen? 


4 reacties

Reputatie 3

Ik stel me zo voor dat er ook montagevoorschriften gegeven zijn en dat je daaraan kan relateren of het zo is uitgevoerd. Ik lees hier op hun website dat ze een gepatenteerd clipsysteem hebben. Als dat is aangehouden kunnen ze het toch niet afkeuren? Ingeval van houten planken zouden er latten achter zitten waardoir je langs achter ventilerende koeling hebt. Dat moet hier dan toch ook het geval zijn?

Twinson is van kunststof gemaakt, ingeval pvc kan die tot 120°C verdragen, ingeval siliconen 180°C. Dus kan het tegen de zon. Die is nu even een beetje heter. Kunststof zet dan uit en gaat wellicht bol staan. Maar als het afkoelt gaat het weer terug toch? 

Zou het helpen om het af te koelen met de tuinslang erop? Ik denk dat als de bolling ook blijft na afkoelen dat je dan een punt hebt, dat het uiterlijk niet meer is zoals beloofd. Met een rechtsbijstandverzekering zou je het aan kunnen kaarten. Ik denk dat de leverancier aansprakelijk is, en niet de fabrikant. Hoe erg is die bolling? Houdt er een rechte lat tegenaan en meet de groitste uitwijking in millimeters. Zitten de clips niet te ver uit elkaar dan voorgeschreven? Ik zat te denken aan hart op hart 60cm.

Kunststof verweert niet dus de rest zal wel voldoen, alleen de bolling.

Mijn eerste (en enige) aanspreekpunt blijft natuurlijk aannemer. De aannemer kijkt naar leverancier en de leverancier kijkt naar fabrikant. De aannemer heeft een paar planken los gehaald om echt goed te kunnen inspecteren, en vertegenwoordigers van alle drie partijen zijn hier geweest. 

De ventilatie áchter de planken is ruimschoots voldoende. daar zitten inderdaad horizontale latten (met nog ruimte daar achter zelfs) de planken zelf zijn vervolgens verticaal gemonteerd.

Het belangrijkste is dat fabrikant ventilatieprofielen levert die boven en onder toegepast moeten worden zodat er vrije lucht flow kan zijn achter die planken. Die zijn in beginsel overal toegepast conform voorschrift, alleen heeft de fabrikant net een paar kleine schoonheidsfoutjes gevonden om mee te slaan. Die schoonheidsfoutjes zijn écht minimaal, of het gevolg van werking van de planken (de profielen worden omhoog gedrukt). Bovendien zijn een paar planken toegepast die een beetje langer zijn dan het voorgeschreven maximum van 6 meter. Geen idee waarom Deceuninck dan überhaupt planken levert die langer zijn dan dat maximum. Ik begin vooral te twijfelen aan de lezing van fabrikant omdat ik dezelfde vervormingen zie op plekken die wél exact conform voorschriften aangebracht zijn (ventilatieprofielen zijn daar goed, en lengtes niet te lang). Bovendien zijn hier in mijn woonwijk meer huizen met hetzelfde materiaal, andere aannemer, maar dezelfde problemen. Er moeten dus meer mensen zijn met deze problemen met dit materiaal. 

Overigens, de planken zijn blijven vervormd. Ook in de winter blijven ze in deze bolling. Afkoelen heeft geen zin. De bolling vindt plaats langs de langsnaden, 

Reputatie 3

Ik heb een foto van de doorsnede gekopieerd van de website. In lengterichting zal een plank wel niet bollen maar in breedterichting zijn er inwendig in de plank geen "dwarsliggers" om bollen te voorkomen. Op je foto is goed te zien dat de planken naar buiten bollen. 

 

Ik zie op deze fot hierboven tussen de planken een grijs profieltje, is dat niet bedoeld als afstandhouder om bollen te voorkomen. Het lijkt of de planken te strak tegen elkaar zitten en er dan geen dilatatie is om eventueel uitzetten in horizontale zin te voorkomen. Het komt op mij over als een ontwerpfout, of ze zijn die dilatatie vergeten bij de montage tegen krimp en rek. Het lijkt op een geval van gelijk hebben maar nu nog gelijk krijgen. Het hangt er dan vanaf of een rechter hierin zou willen meegaan. Elke plank bolt evenveel, er blijft regelmaat, dat is minder "slordig" dan als een paar planken maar bollen en de rest niet. 

Bij dakpannen is ook 3mm speling bij elke pan. Bij glas in ramen is rondom ook 3mm speling. Dit is allemaal voor het kunnen uitzetten als de zon erop staat. 

Ik neig eerlijk gezegd ook wel richting een ontwerpfout, maar waardoor die nou precies wordt veroorzaakt is me niet helemaal helder. De clips die op jouw afbeelding te zien zijn, zijn hier ook zo toegepast en het idee is dat die ruimte moeten geven voor uitzetting. Het gebruik van die clips geeft een voegbreedte van 1-2mm ofzo. Dat is rondom de woning zo toegepast, en alleen aan de zon zijde geeft dat dit probleem. 

Het totale beeld is trouwens een stuk slordiger dan deze uitsnede, er zijn namelijk ook planken die in de lengterichting bol trekken alsof ze onder spanning staan. 

 

Op dit moment heeft de fabrikant de montagewijze beoordeeld en afgekeurd. Maar die deskundige is natuurlijk niet onafhankelijk. Ik denk dus dat ik hier nog een onafhankelijke expert naar wil laten kijken. Ik ben benieuwd tot welke conclusie die komt. Tegelijkertijd ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde ervaring met dit materiaal. 

Reageer