Vraag

funderingproblemen door waterstand?

  • 27 April 2024
  • 1 reactie
  • 34 Bekeken

Zo'n 10 jaar geleden heeft Waterschap Brabantse Delta, hierachter (grote sloot, aftakkinkje van de Mark), de waterstand verhoogd. Eerst af en toe, maar een paar jaar geleden definitief. Hierdoor staat onze ( en bij alle buren) kruipruimte, volledig onder water. Zo'n 30-50 centimeter. 

De gemeente zegt: staat nergens dat een kruipruimte droog moet zijn. Brabantse Delta zegt: moet je bij de gemeente zijn. 

Hoe lang is dit nog te doen zonder definitieve funderingsproblemen? 

Daarnaast is het misschien ook niet gezond? 

Stef Josso 

Breda


1 reactie

Reputatie 3

Hier bij 

https://www.stal-en-akker.nl/artikel/600552-toekomst-van-de-landbouw-grondwaterpeil-gaat-omhoog-in-zand-en-veengebieden/ 

staat dat het een plan is van de overheid om landelijk het grondwaterpeil te verhogen vanwege milieu, klimaat, CO2 en stikstof dinges. Ik kan verder niet vinden dat de West-Brababtse Delta dat plan heeft voor de Mark in Breda. Ik begrijp dat de Mark en de Singel van Breda uiteindelijk overgaan in de Dintel en bij Dinteloord in het Volkerak uitmonden. Heb je daar misschien een link van, want het enige dat ik bij hun vind is die overlast voor kelders, niet kruipruimte.

Het is de afgelopen winter behoorlijk nat geweest, lijkt me slim dat in bekkens of zo te bewaren voor de droge zomers.

Bouwkundig weet ik niet beter dan dat beton en metselwerk funderingen langdurig tegen water kunnen. Ook houten palen als die maar onder water blijven. Als je de kruipruimte donker houdt, des te minder algen of schimmel je dan hebt. Kruipruimtes hebben ventilatie dat het muf ruiken tegengaat.

Misschien is de oorzaak van zoveel water in de kruipruimte de grote regenval geweest afgelopen winter?

Reageer