Beantwoord

GSM-verbinding liftinstallatie

  • 1 May 2020
  • 2 reacties
  • 310 Bekeken

We hebben een lift met 2-zijdige spreekverbinding op de alarmknop die gebruik maakt van het telefoonnet. Analoge telefoonverbindingen worden uitgefaseerd. Schindler stelt omschakeling naar digitale connectiviteit voor. Installatie en activering gratis. Jaarlijkse huur van de hardware 100 EUR jaarlijkse abonnementskosten SIMkaart 160 EUR. De ombouw sluit aan op de huidige liftvoorziening en is dus onzichtbaar. 

Ik vraag me af of dit een reel bod is en of er alternatieven zijn? 

Het gaat om een gebouw met lift voor 4 woningen. 

 

icon

Beste antwoord door Anne 1 June 2020, 18:38

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Kan er in de notulen van de VVE van mijn vader’s woning ook niet direct iets over terugvinden.

Wat ik begrijp van het grote boze internet is het inderdaad wel een vrij normale oplossing om ‘analoge’ (en ISDN) telefonielijnen om te wisselen voor een GSM oplossing voor spreekverbindingen in liften, omdat die over het algemeen nog wat stabielere worden ervaren dan zogenaamde VOIP (internet) telefonielijnen.

Of de prijzen ‘concurerend’ zijn is een beetje moeilijk te bepalen.
Wel dat over het algemeen de kosten van een analoge lijn nog wel een stukje hoger waren?

Er is blijkbaar een wettelijke verplichting om een werkende spreekverbinding in een lift te hebben.
Ik weet niet hoe dat tot op heden werd opgelost, maar kan me voorstellen dat er een meerjarig contract is met het liftbedrijf? Het kan zijn dat je op basis daarvan een nog iets betere onderhandelingspositie kunt innemen (als zijn bv hebben beloofd de komende 15 jaar die verbinding te verzorgen), maar ik kan me ook voorstellen dat daar weinig ruimte in zit.


Hier staan wat ervaringen van mensen met een vergelijkbare vraag:
https://www.vvebelang.nl/forum/thread/spreek-en-luisterverbinding-in-de-lift/1655/

Dankjewel Anne. Een spreek- luisterverbinding is in principe wel verplicht. B

Bij liften met een bouwjaar tot 1998 mag naar keuze een alarmbel of een spreek-luisterverbinding zijn aangebracht. 

 

Reageer