Vraag

Hoe meet ik fijnstof (van uitlaatgas) in de woning en welke luchtfilters kunnen dit reduceren?

  • 27 March 2023
  • 6 reacties
  • 73 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties

In verband een toename van longklachten, vraag ik me af in hoeverre de fijnstof van uitlaatgassen van de weg onder aan de flat invloed hebben.

Wie kan meedenken over de volgende vragen:

  1. Hoe meet ik de kwaliteit , de hoeveelheid roet-fijnstof in de woning? Welke meter koop ik of kan ik misschien huren of lenen?
  2. Welke luchtreiniger kan deze roet-fijnstof minimaliseren?
  3. Welke planten kunnen helpen minimaliseren en hoe groot of klein is deze bijdrage?
  4. Welk type bedrijf doet dit soort metingen en advies (in Friesland).
  5. Wie heeft positieve ervaringen na welke ingrepen?
  6. Welke rol zou de verhuurder/woningbouw hierin kunnen spelen / verantwoordelijkheid?
  7. Wat zijn andere mogelijke ingrepen (behalve accepteren of verhuizen)?

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn meters, zoals bijvoorbeeld de Netatmo binnenmodule, die de CO2 ppm bijhoudt.
En ook de luchtvochtigheid, wat ook een factor is bij gezonde binnenlucht.

Ook kun je op Check je plek | Atlas Leefomgeving controleren wat de waardes bij jou in de straat zijn/waren

Een luchtreiniger met HEPA filter zou in principe de kleinste deeltjes moeten filteren.
Bij een filter is het altijd van belang om de filters regelmatig te vernieuwen.

Van luchtreiniger met ‘ionisatie’ is nog niet bewezen dat ze veel toevoegen, terwijl; ze wel ozon produceren, wat soms minder wenselijk is.

Zin en onzin van een luchtreiniger - Inspiratie voor een zorgeloze zomer (standaard.be)
https://www.volkskrant.nl/beter-leven/dure-luchtreiniger-kopen-pas-op-een-slechte-kan-schadelijk-zijn~b8e9c239/
Briefrapport 609330004 Ionisatoren en gezondheid - Informatieblad (rivm.nl)

Sommige luchtreiniger hebben blijkbaar een app waar je meteen ook de lutchkwaliteit van de buitenlucht zou moeten kunnen zien.

Vroeger stonden ze bij mij voor de deur in de rij te wachten voor het benzine station hiernaast.
De vorige eigenaren hadden daarom de ramen aan de voorkant dicht gemaakt, zodat er zo goed als geen lucht via de voorkant binnen kwam.

Intussen is die zo duur geworden dat bijna niemand daar meer tankt en heb ik de ramen weer laten open maken zodat ik wat makkelijker kan luchten.

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

Voor enkele 100 den Euro's zijn redelijke fijnstofmeters te koop. Hoe nauwkeurig ze zijn lijkt mij niet eens zo belangrijk. Je krijgt een indicatie wanneer de waardes hoog of laag zijn. Wind-richting en -sterkte kan zo maar veel invloed hebben.

Daarmee verminder je nog niet de waarden. Een luchtreiniger kan veel invloed hebben. Hoe zit het met het ventilatiesysteem. Heb je daar invloed op? Ventilatieroosters los zetten op de schoonste kant van je huis kan helpen.

 

Dank je @Rakker Wat bedoel je met ventilatieroosters los zetten op de schoonste kant van je huis?

Reputatie 7
Badge +1

@Sam  Soms zit er een weerstation in de buurt wat ook de fijnstofconcentratie meet.

Er bestaat een netwerk van soortgelijke weerstations - hier vind je ook zelfbouw instructies.

Het bekende Zweedse meubelhuis heeft binnenkort? ook weer een goedkope aanbieding.

YMMV

Reputatie 6
Badge +1

Dank je @Rakker Wat bedoel je met ventilatieroosters los zetten op de schoonste kant van je huis?

Als de auto's aan de voorkant van je huis rijden, zou je de roosters aan die kant dicht kunnen laten en ze aan de achterkant open zetten.

@darkfiber goede tip over Zweden 😀bedankt!

@Rakker ook bedankt. 

Reageer