huis verkopen aan de kinderen

  • 11 November 2023
  • 1 reactie
  • 107 Bekeken

Allen,

De (fiscale) regels rondom het verkopen van het ouderlijk huis aan de kinderen zijn continue aan verandering onderhevig. Het gevolg is dat ik door het bos de bomen niet meer zie. 

Is er ergens een up-to-date overzicht van alle mogelijke manieren om het huis over te dragen met daarbij de voor- en nadelen van elke variant ? 

Overigens, het belangrijkste doel is niet zozeer om de erfbelasting te verlagen maar meer om te voorkomen dat het huis moet worden opgegeten igv langdurige opname in een verpleeghuis.  

 

Dank

Harry


1 reactie

Reputatie 6
Badge

Hallo Harry

Ik dacht dat die dynamiek in fiscale regels nog wel meeviel. In ieder geval is alles op de website van de belastingdienst redelijk goed terug te vinden.

Bij mijn weten heb je bij een eventuele opname in een verpleeghuis ruim tijd (zeker 3 jaar) om iets te regelen. Je huis blijft dan in box 1

In feite is je huis de eerste 3 jaar de best denkbare belegging omdat deze bij de bepaling van je eigen bijdrage uit vermogen aan de zorginstelling dan niet wordt meegerekend.

Als je als enig overgebleven ouder je huis wilt verkopen kun je in ieder geval wel de opbrengst inzetten voor uitbetaling van eventuele erfdelen aan de kinderen voordat je eigen bijdrage uit vermogen voor de zorginstelling wordt vastgesteld.

Reageer