Vraag

Hypotheek maandelijkse aflossing verhogen?

  • 11 December 2021
  • 2 reacties
  • 308 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Misschien een gekke vraag; maar een paar google searches hebben mij nog geen duidelijk antwoord verschaft. Ik ben geen expert op dit gebied, maar vraag me dit gewoon af.

Veel mensen zijn er al mee gewend: je kunt bij je energiemaatschappij je maandbedrag kiezen. (misschien niet het beste voorbeeld, immers gaat het hier over een voorschot). Het zelfde geldt bij een persoonlijke lening, naast de vaste aflossing kun je maandelijks aanvullend aflossen. 

Bij Hypotheken is er vaak een max. van bijv. 10% per kalenderjaar, doorgaans met een minimum bedrag van bijv. €500,-. Ik heb er niet over gesproken met mijn hypotheekverstrekker, maar vraag me af of er niet gewoon een afspraak te maken is dat de bank een hoger maandbedrag dan de werkelijke annuiteit + rente afschrijft.

Als voorbeeld:
Je betaalt maandelijks €300 rente en €700 aflossing. Je financiële situatie staat het toe dat je eigenlijk wel €1200 kunt missen elke maand. Je vraagt de bank om de maandelijkse afschrijving te verhogen naar €1200. 

Voordeel voor de bank: zij weten dat jij sneller af lost en het risico dus afneemt.
Voordeel voor jou: je hoeft niet meer om te kijken of er zelf een administratie op na te houden om extra af te lossen. Enige wat jij nog hoeft te doen: jaarlijks berekenen wat je extra aflossing voor invloed heeft op je hypotheekrenteaftrek, zodat je niet te veel hypotheekrenteaftrek ontvangt van de belastingdienst. 


2 reacties

Reputatie 2

@ervh Via onze website kun je achtergrond informatie lezen https://www.eigenhuis.nl/wonen/wonen-en-de-hypotheek/hypotheek-aflossen#/ en we hebben ook een rekenhulp hiervoor ontwikkeld https://www.eigenhuis.nl/wonen/wonen-en-de-hypotheek/hypotheek-aflossen/rekenhulp-extra-aflossen-op-je-hypotheek#/. Heb je meer vragen over aflossen dan kun je telefonisch contact opnemen met mijn financiële fiscale collega's via 033 450 77 50. Van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reputatie 6
Badge

Ik zet elke maand een bedrag opzij op een aparte rekening voor de hypotheek en de hypotheek verstrekker schrijft daar elke maand een bedrag vanaf dat lager is.

Aan het einde van het jaar kijk ik of ik wat er extra op die rekening staat wil gebruiken om extra af te lossen, of om een andere uitgave te doen aan het huis, zoals bijvoorbeeld de buitenkant laten schilderen het jaar erop. 

Ik vind het voordeel daarvan dat ik flexibeler ben in de extra aflossing, komt het een jaar niet uit, dan doe ik geen extra aflossing, komt het zo uit dat ik te veel spaargeld heb omdat ik weinig heb uitgegeven, dan voeg ik nog wat extra toe aan de hypotheek rekening en heb ik een wat grotere extra aflossing.

Door de extra aflossingen de afgelopen jaren is het verschil tussen wat ik maandelijks op die rekening stort en wat er afgeschreven wordt steeds groter geworden, en worden de extra aflossingen dat ook vanzelf.

Reageer