Skip to main content

Van alle kanten hoor je dat we ons moeten voorbereiden op het eventueel uitvallen van de Nuts voorzieningen door sabotage van buitenaf. Zelfredzaamheid is het motto.

Op veel zaken kun je je voorbereiden; drinkwater opslaan, opwindbare noodradio, voedsel in blik, enz. En met een glasfles en met een kampeer kookstelletje kun je zelfs koken als de stroom en het gas is uitgevallen. Kaarsen of gaslampje voor licht, enz.

Maar het is wel heel wrang dat je dan je eigen zonnepanelen niet kan gebruiken vanwege beveiliging van het uitgevallen stroomnet.

Ik kan mij niet voorstellen dat er géén oplossing te verzinnen is, dat je toch je panelen kunt gebruiken zonder dat die stroom het net op gaat. Zet je hoofdschakelaar uit en je bent er, zou ik zeggen. 😉 Het zal wel niet zo simpel zijn, maar loopt hier in dit technoland vast wel een knappe kop rond die een apparaatje verzint die dit wel mogelijk maakt.

 

 

 

 

 

 

Maar het is wel heel wrang dat je dan je eigen zonnepanelen niet kan gebruiken vanwege beveiliging van het uitgevallen stroomnet.

Ik kan mij niet voorstellen dat er géén oplossing te verzinnen is, dat je toch je panelen kunt gebruiken zonder dat die stroom het net op gaat. Zet je hoofdschakelaar uit en je bent er, zou ik zeggen. 😉 Het zal wel niet zo simpel zijn, maar loopt hier in dit technoland vast wel een knappe kop rond die een apparaatje verzint die dit wel mogelijk maken

Natuurlijk zijn er (al lang) oplossingen voor het probleem wat je meldt.

Er moet wel gezegd worden dat de bestaande maatregelen niet zo zeer voor de veiligheid van het uitgevallen stroomnet zijn maar veel meer voor je eigen veiligheid. Als er iets fout gaat is dat bij jou in de buurt van de meterkast, voorzichtigheid blijft dus altijd geboden.

Omvormers van zonnepanelen panelen willen de geproduceerde energie aan het net terugleveren in de vorm van een wisselspanning van 50 Hz; die 50 Hz moet precies synchroon lopen met die van het net  anders gaat het “knallen” door kortsluitstromen. De PV omvormer bedenkt dus niet zelf de frequentie van de opwekte spanning maar leidt deze af van de aangeboden netfrequentie.

Bij net uitval is er geen frequentie detecteerbaar en zal de omvormer dus ook niet werken.

Je zult dus een speciale omvormer nodig hebben die zelf een spanningsfrequentie genereert als het net het af laat weten. Dergelijke omvormers moeten heel snel op en af kunnen schakelen om niet in conflict te komen met de netspanning.

Vaak worden deze “generators” gecombineerd met een accu zodanig dat ze vanuit een gelijkspanning van de accu een 230V wisselspanning voor de gebruiksbelasting kunnen leveren. In die gevallen wordt die accu dan ook direct vanuit de PV panelen opgeladen. Bij netuitval wordt de gebruikersbelasting dan (automatisch) over geschakeld van het publieke net naar de eigen generator.

De benodigde acculaders en 230V generatoren zijn in allerlei vormen en kwaliteiten al jarenlang beschikbaar maar voor de woonomgeving in Nederland nog niet echt ingeburgerd. In de mobiele wereld, met name pleziervaart en mobile homes (campers) wordt dit al heel lang toegepast.


@draughtsman Welkom op Eigen Huis Community. We zien dat een ander lid reeds een reactie heeft gegeven. Wellicht dat meerdere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie


Bij ons werd vorig jaar de stroom afgesloten vanwege werkzaamheden aan het stroomnet. Ik dacht precies hetzelfde; ik heb zonnepanelen, dus als die opwekken, kan ik dat toch gelijk gebruiken in plaats van terug te leveren. Helaas werkte dat inderdaad niet. Uitgeschakeld zoals @jvdleeuw ook al schrijft, voor je eigen veiligheid

Je zal een opslag moeten plaatsen waar de opgewekte energie wordt opgeslagen in plaats van direct teruggeleverd. Als de stroom uitvalt (of de panelen niets opwekken) verbruik je eerste die opgeslagen voorraad. Dat kan middels een speciale "batterij". Die bestaand al een tijd maar waren niet echt aantrekkelijk. Weinig vraag, hoge prijzen. Met de lopende discussie over terugleveren / salderen zal daar waarschijnlijk meer vraag naar komen, gevolgd door aanbod en waarschijnlijk een lagere prijs. Maar, ook er zijn ook genoeg mensen die hun elektrische auto hiervoor gebruiken. 


@FamDa  Helaas werkt het niet zo als je denkt. Ook voor de thuisaccu en de accu van de EV heeft de (hybride) omvormer een werkende verbinding met het net nodig om te kunnen werken.

Helemaal off-grid is een heel andere tak van sport en vergt een andere type omvormer en een specifieke aansturing. Dit is wat @jvdleeuw (met “speciale omvormer”) bedoelt.

@draughtsman  Dus stroomnet uitgevallen - geen stroom - ook niet met een “gewone” thuisaccu.


@FamDa  Helaas werkt het niet zo als je denkt. Ook voor de thuisaccu en de accu van de EV heeft de (hybride) omvormer een werkende verbinding met het net nodig om te kunnen werken.

Helemaal off-grid is een heel andere tak van sport en vergt een andere type omvormer en een specifieke aansturing. Dit is wat @jvdleeuw bedoelt.

@draughtsman  Dus stroomnet uitgevallen - geen stroom - ook niet met een “gewone” thuisaccu.

 

Ben ik het dus niet helemaal mee eens.

Het gaat niet per sé om alleen off-grid oplossingen maar bijv. ook om geïntegreeerde noodstroom voorzieningen voor bestaande installaties. In het kader van de vraagstelling ben ik niet verder ingegaan op de installatietechnische details van de oplossing; uiteraard gelden er bijzondere eisen aan de installatie zelf, de omvormer, het batterij management system en de omschakeling van net naar generator v.v.

Voor de EV accu lijkt er m.i. nog lang geen grotere rol weggelegd dan een enkel simpel extra stopcontact dat beschikbaar blijft bij netstroom uitvalt . .  en je auto ook voor de deur staat (V2L).


en hoe zit dat dan met die kleinere ups systemen die je kunt kopen om bv je server/netwerk aan te zetten bij stroomuitval? Die leveren ook gewoon 230V als de netspanning weg is.


@EmielS  Als ik me niet vergis is de overbruggingstijd van een kleine Home-UPS vrij beperkt, misschien 15-30 minuten, maar vooral het vermogen is niet hoog en meestal afgestemd op een thuiswerkplek.

Vooral kan je tijdens een stroomuitval de accu van de UPS niet met een “normale omvormer” met de stroom van de zonnepanelen bijladen, hiervoor heb je waarschijnlijk een “speciale omvormer” nodig die ook in de zgn. “eiland-modus” kan werken.

Volgens mij was de vraag/stelling van @draughtsman :  “Je zonnepanelen kunnen gebruiken bij stroomuitval”


Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben mij ook bewust van thuisbatterijen en ik zie ook systemen die als noodstroom kunnen dienen. (Alleen staat er niet bij of je ze nog kunt opladen tijdens stroomuitval…) Ik zou het mooiste vinden als ik toch wat stroom van mijn panelen kan krijgen, zonder accu's, om tijdens de zonnige dagen de diepvries / koelkast wat langer aan de gang te houden, totdat het net weer hersteld is.

...Daar zou ik graag een slim apparaatje voor willen hebben uitgevonden. 🙂

 


@draughtsman  Misschien komen de ecoflow oplossingen in de buurt van dat wat je zoekt?

Met name de “EcoFlow RIVER 2 Power Station” zou iets voor de kleinverbruikers koelkast/diepvries kunnen zijn. - Let op! Je kan geen “grote” pv-installatie aansluiten.

Trouwens wat bedoel je met “langer aan de gang houden”.

Een diepvries bijvoorbeeld kan enkele uren zonder stroom zonder te ontdooien (staat in de technische data).


Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben mij ook bewust van thuisbatterijen en ik zie ook systemen die als noodstroom kunnen dienen. (Alleen staat er niet bij of je ze nog kunt opladen tijdens stroomuitval…) Ik zou het mooiste vinden als ik toch wat stroom van mijn panelen kan krijgen, zonder accu's, om tijdens de zonnige dagen de diepvries / koelkast wat langer aan de gang te houden, totdat het net weer hersteld is.

...Daar zou ik graag een slim apparaatje voor willen hebben uitgevonden. 🙂

Mijn praktische oplossing voor dit probleem was een deel van de zonnepanelen als aparte string aansluiten op een een Victron Multiplus invertor en de noodstroomuitgang van deze invertor aansluiten op een aparte (afgescheiden) groep van noodstroom gebruikers zoals netwerk, TV, koelkast, diverse opladers, LED-verlichting (en natuurlijk mijn koffiemachine !). Er staat een accubuffer op aangesloten maar echt nodig is die niet; het vermogen en laadcapaciteit kan beperkt blijven.

Zie onderstaand plaatje voor de configuratie mogelijkheden

 


Trouwens wat bedoel je met “langer aan de gang houden”.

Een diepvries bijvoorbeeld kan enkele uren zonder stroom zonder te ontdooien (staat in de technische data).

ja, klopt. Ik ga dan uit van een storing die een paar dagen duurt.


@draughtsman  Meerdere dagen stroomstoring?? - En dan met stroom uit zonnepanelen met opslag in een accu overbruggen? - Je weet hopelijk hoeveel kWh je voor een diepvries en een koelkast per dag nodig hebt.


Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben mij ook bewust van thuisbatterijen en ik zie ook systemen die als noodstroom kunnen dienen. (Alleen staat er niet bij of je ze nog kunt opladen tijdens stroomuitval…) Ik zou het mooiste vinden als ik toch wat stroom van mijn panelen kan krijgen, zonder accu's, om tijdens de zonnige dagen de diepvries / koelkast wat langer aan de gang te houden, totdat het net weer hersteld is.

...Daar zou ik graag een slim apparaatje voor willen hebben uitgevonden. 🙂

 

 

Het stroom verbruik in je huis verschilt per seconde en nog flink ook met grote verbruikers, als je bijvoorbeeld een Quooker hebt schiet dat zomaar 3000W omhoog van het ene op het andere moment en een paar seconden later weer 3000W omlaag. Geen enkele PV omvormer kan dat zo snel volgen en zorgen dat je daar in huis niets van merkt dmv een spanningsdip bij het inschakelen, of een flinke rookwolk uit de omvormer bij het uitschakelen van de gebruiker als de omvormer zijn vermogen niet kwijt kan (best handig zo’n electriciteitsnet waar je altijd vermogen in kan dumpen).

 

Als je dus bij netuitval je zonnepanelen stroom wil kunnen gebruiken heb je een aantal dingen nodig:

  • Je huis installatie moet los gekoppeld worden van het net, en de nul in huis moet aan de aarde gekoppeld worden om geen zwevende 0 te hebben. De eerder genoemde Victron Multiplus II omvormers hebben dit ingebouwd met een automatische transfer switch die binnen 20ms omschakeld bij net uitval zodat je daar in huis niet eens iets van hoeft te merken.
  • Je hebt omvormers nodig die eiland mode ondersteunen, of te wel ze kunnen zelf de 230V sinus @50 Hz. maken. De eerder genoemde Victron omvormers hebben dit ingebouwd.
  • Je hebt buffer capaciteit nodig omdat je momentane verbruik en PV opwek nooit in balans zijn. Batterijen schijnen hier vrij goed in te zijn.
  • Je hebt bestuurbare PV omvormers nodig waarvan het geleverd vermogen geregeld kan worden, dit is om te voorkomen dat de batterijen overladen worden als ze vol zijn en/of de PV omvormers in rook opgaan als de batterijen vol zijn en het vermogen nergens naar toe kan.
  • Je hebt een besturing nodig die dit regelt. Victron heeft hier een ESS voor.

Er mag in je meterkast op geen enkele manier nog stroom staan op het moment dat de hoofdschakelaar uit is gezet.

En daarom schakelt dus idd de omvormer af wanneer die geen stroom meer detecteert aan de huis kant.

De backup systemen voor servers geven geen stroom terug aan het stroomnet in je woning, enkel aan de direct daarop aangesloten servers.

Ook die moeten overigens - in ieder geval in professionele omgevingen - achter een noodschakelaar zitten die het geheel stroomloos kunnen maken. Ik heb eens meegemaakt dat een bedrijf dat kwam installeren en de monteur het een goed idee leek om die schakelaar even te testen… O:)

Anne.


Reageer