Vraag

Kennisverschil

  • 24 January 2021
  • 3 reacties
  • 118 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Op dit moment is de markt erg overspannen en wordt veel gewerkt met biedingen. Je zou een site moeten hebben die per plaats de meest actuele verkoopinformatie geeft van een pand. Via het kadaster duurt het opvragen van informatie best lang. Makelaars hebben die kennis wel en wordt niet snel openbaar gedeeld. De kopende consument is eigenlijk de dupe van het gebrek aan openbare actuele  kennis. Eigenlijk zou er een verplichting moeten komen dat bij verkoop het koop-verkoopcontact diezelfde dag digitaal naar het kadaster gaat en openbaar is. Zou dat door de vereniging aangekaart kunnen worden.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het verwerken door het Kadaster duurt gewoon erg lang.
Ook het bericht dat een pand op jouw naam is gekomen duurt weken (maanden?) voordat je het thuis krijgt.

Overigens veranderen de prijzen niet zo heel sterk dat je niet een goede inschatting kunt maken op basis van bijvoorbeeld een koopsom postcode overzicht van het kadaster en de trendlijnen van bijvoorbeeld de NVM?

Kopers en verkopers kunnen er voor kiezen om het koopcontract juist niet naar het Kadaster te sturen. Daarnaast zegt een koopcontract ook nog niet zo heel veel. Het komt volgens mij best vaak voor dat de verkoop dan toch niet door gaat.

Reputatie 3

@PaulP 

Volgens mij is het pas definitief als het gepasseerd is (langs de notaris). Daarvoor kunnen er nog vele redenen zijn dat de koop uiteindelijk niet doorgaat.

Ook het moment van passeren kan een flinke tijd achter lopen op het ‘overeenkomen van de prijs’ tussen koper en verkoper.

Dus wat versta je onder ‘actuele verkoopinformatie’?

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt trouwens een aankoop makelaar in de arm nemen.
Ik neem aan dat een NVM makelaar inzicht heeft in de overeengekomen verkoopprijzen van alle panden die via een NVM makelaar zijn verkocht of aangekocht.

Ik denk niet dat je alle kennis voordelen die andere hebben helemaal weg kunt reguleren. Of dat je dat zelfs maar zou moeten willen.
Dat een makelaar wiens vak het is soms een wat beter idee heeft over wat de prijs zou moeten zijn is denk ik niet zo vreemd. Wat overigens niet wil zeggen dat er niet met een zekere regelmaat ‘de gek die er wat voor geeft’ langskomt die tientallen procenten boven de vraagprijs biedt.

Ik denk ook dat veel mensen toch vrij aardig tegen de limiet van wat ze kunnen (of willen) uitgeven bieden. 

Ik ben het afgelopen jaar nog weer betrokken geweest bij de aankoop van een huis en toen hadden we vooral last van mensen die zonder voorwaarden een bod konden uitbrengen. De prijs zaten we over het algemeen wel goed in de buurt mee.
 

Reageer