Masterscriptie onderzoek Universiteit Leiden

  • 10 May 2023
  • 2 reacties
  • 67 Bekeken

Beste huiseigenaren,

 

Voor mijn masterscriptie aan de Universiteit Leiden doe ik onderzoek naar de verduurzaming van de huizenmarkt in Nederland. Huiseigenaren spelen hier een belangrijke rol in aangezien die vaak zelf verantwoordelijk zijn voor de verduurzaming van hun eigen huis. Daarom heb ik een enquête opgesteld die huiseigenaren vraagt naar wat de overwegingen zijn in hun beslissing met betrekking tot de verduurzaming van hun huis. 

De resultaten van deze enquête worden gebruikt om een beter beeld te krijgen van de huidige stand van zaken op het gebied van duurzaamheid in de eigenaar-bewoner sector van de woningmarkt. Het invullen van de enquête kost slechts enkele minuten van uw tijd en uw antwoorden worden vertrouwelijk behandeld. 

Ik zou u deelname zeer op prijs stellen en hoop dat u de enquête wil invullen. Mocht u vragen hebben naar aanleiding van de enquête, neem dan contact op via reinder.aalders@gmail.com of 06-46103830

https://leidenuniv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3RbpGJpxrj7nOAK


2 reacties

Reputatie 3

Sinds het bouwbesluit in 1992 is tegelijk de energie prestatie eis ingevoerd. Om de tien jaar of soms eerder is die eis steeds opgevoerd. De eis geldt voor nieuwe bouwaanvragen. Veranderingen aan bestaande woningen moeten voldoen aan de eis van 2012 voor het deel dat verandert.

Sinds 2015 heeft elke woning een voorlopig energielabel gekregen gebaseerd op de eisen ten tijde van het bouwjaar. Een definitief energielabel kon je aanvragen door het aanleveren van de gegevens. Op 1 januari 2021 zijn alle labels definitief geworden. Je kan nog altijd wijzigingen aanvragen, maar de kosten zijn hoger en er komt een deskundige aan huis.

In 1992-2002 kon je nog een bouwvergunning krijgen voor een woning met isolatie begane grondvloer, gevel en dak Rc>=2,5m2K/W. Voor de gevel komt dat neer op een spouwmuur van 30cm dik met 8cm isolatie. Sinds 2022 zijn de eisen voor nieuwbouw begane grondvloer Rc>=3,2, gevel 4,7 en dak 6,2. Voor de gevel komt dat neer op een spouwmuur van 40cm dik met 18cm rockwoolisolatie.

Met deze minimum eisen aan maatregelen streeft de overheid ernaar dat elke bewoner aan de slag gaat om zijn woning energiezuiniger te maken.

Waarom ga je in je vraagstelling hier niet van uit? Een deel van de maatregelen is gewoon verplicht door de overheid en de rest is vrijwillig maar wordt overal gepromoot. Je kan ook subsidie krijgen. 

Voor de oorlog hadden woningen helemaal geen isolatie, spouwmuren waren 22cm dik met 2cm spouw. Hoe wil je die isoleren? Na de oorlog wordt de spouwmuur 27cm dik maar nog zonder isolatie. Na de oliecrises gaan ze eindelijk wel isoleren met 5cm isolatie maar je ziet aan de uitvoering dat de bouw het nog maar flauwekul vond. Pas vanaf 1992 wordt het serieus opgepakt.

Maar hoe verbeter je de isolatie van deze woningen met spouwmuren van 22 tot 27cm dik? Vullen met piepschuimkorrels is zinvol als er nog geen isolatie in zit. Maar wat kun je verder nog doen? 

Ook de beglazing is een heel verhaal. Dubbele en trippel beglazing moet nog passen in de sponning, dat kan niet overal. Dubbel glas met Argongas is de spouw verdubbelt de isolatie. Gewoon HR++ beglazing is niet meer voldoende.

Ik begrijp niet goed dat je al deze dingen niet meeneemt in de vraagstelling. Daar draait het toch allemaal om? Mensen hikken tegen problemen aan dat trippel glas niet past in de sponning en ze alle kozijnen maar moeten vernieuwen. Dat zijn veel te dure kosten voor die mensen, niet dat ze die niet willen betalen. 

 

Ik mis de ‘Niet van toepassing’ optie bij de 1e set vragen?
Ik heb niet veel barrières ervaren bij het verduurzamen.

Anne3.
(Zelfde als Anne en Anne2 vanwege inlogproblemen)

Reageer