Vraag

Moet herbouwaarde in je taxatierapport te staan?

  • 24 March 2023
  • 1 reactie
  • 107 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Voor de hypotheek hebben voor ons toekomstig huis een taxatierapport laten maken. Hier vind ik geen herbouwwaarde in terug, maar zou die wel graag willen weten ivm de verzekering. Kan ik de taxateur er op aanspreken dat de herbouwwaarde ontbreekt of had ik het dan vooraf moeten aangeven? De rekening is al betaald.


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Voor zover ik kan nagaan is herbouwwaarde niet iets dat in een ‘standaard’ taxatie rapport staat.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat u de taxateur niet kunt vragen om alsnog - eventueel tegen bij betaling - dit gegeven aan het taxatie rapport toe te voegen.

In het Model 2021 - NWWI wordt enkel bij VVE’s verwezen naar de herbouwwaarde.
In de bijbehorende Q&A staat zelfs uitdrukkelijk vermeld dat de taxateur niet zelf de herbouwwaarde moet gaan vaststellen.

In de informatie van Independer staat dat een taxatie om de herbouwwaarde te bepalen niet hetzelfde is als een ‘normale’ taxatie om de waarde van een woning te bepalen. Want daarbij zijn zaken als locatie ook een belangrijke factor terwijl die bij de herbouwwaarde een minder belangrijke rol hebben. De herbouwwaarde is daarom vaak ook lager dan de ‘normale’ taxatiewaarde van een woning.

Independer heeft een een tool online staan om zelf een idee te krijgen van de herbouwwaarde.

Belangrijk is ook dat de waarde door uw verzekeraar wordt geaccepteerd,
zodat als je er ooit gebruik van moet maken je niet in een juridisch gesteggel terecht komt.

Anne.

Reageer