Beantwoord

muur van buren net niet op de erfgrens, wat mag je daarmee?

  • 12 February 2024
  • 6 reacties
  • 135 Bekeken

Hallo, 

Onze buren hebben de muur van hun overkapping +-2cm van de erfgrens (aan hun kant) gezet, met als resultaat dat we vanuit de woonkamer nu tegen die muur aankijken.

Nu zouden we daar graag een klimplant of vogelkastje tegenaan willen zetten, mogen we dit zonder toestemming van de buren doen?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erve 13 February 2024, 11:54

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3

Op je eigen erf mag je doen wat je wil, maar je mag niet over de erfgrens gaan. Veel gemeentes hebben een eigen voorschrift dat je of tot de erfgrens mag bouwen, of minimaal 1 meter ervandaan. Dit voor het onderhoud. Van het Burgerlijk Wetboek mag een gebouw (woning, berging, overkapping) tot de erfgrens en niet op de erfgrens, met een hoogte zoals in het bestemmingsplan staat, dikwijls 3 meter. Een erfafscheiding moet wel op de erfgrens en is meestal maximaal twee meter hoog in de achtertuin en 1 meter hoig in de voirtuin. Dus als de erfafscheiding 10cm dik is, dan loopt de erfgrens in het midden van die 10cm, 5cm bij de ene buur, 5cm bij de andere buur. Als de ene buurman een erfafscheiding wil moet de andere buurman daaraan meewerken en de helft meebetalen.

Het is jammer dat de buurman die 2cm heeft gelaten, want dat wordt dan een bron van gedoe. Van die 2cm moet u afblijven want die is niet van u, tenzij de buurman toestemming geeft. Er mag dus eigenlijk ook niets overheen groeien en ook geen wortels onder de grond. Ook uw regenwater mag niet afvloeien over de tuin van uw buurman. Maar die toestemming is maar totdat hij zijn huis verkoopt. Misschien heeft hij ruimte gelaten voor een erfafscheiding van 4cm dik?

Bedankt voor je reactie!

Ik heb het bouwbedrijf even gebeld (die die woning gebouwd heeft) wat nou precies de bedoeling was met die muur, maar die muur staat strak tegen de erfgrens aan.

 

Reputatie 4

Bedankt voor je reactie!

Ik heb het bouwbedrijf even gebeld (die die woning gebouwd heeft) wat nou precies de bedoeling was met die muur, maar die muur staat strak tegen de erfgrens aan.

 

Fijn, want anders moest je ook nog het onkruid uit dat stukje tuin van de buren halen, of hun toestemming geven om via jouw tuin, hun stukje grond van onkruid te ontdoen.

Maar ik mag dus helemaal niks met die muur doen?

Alleen met toestemming van de buren?

Reputatie 3

Het bouwbedrijf had de opdracht de muur strak tegen de erfgrens te bouwen. Maar of dat ook zo is uitgevoerd weet alleen de eigenaar en de betrokken buurman. En de buurman zegt dat die muur 2cm uit de erfgrens staat. Ik zou dus de meting van de buurman voor waar aannemen en niet die van het bouwbedrijf, want die is niet eens komen meten. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou gewoon even met de buurmensen overleggen.

Anne.

Reageer