Skip to main content
Vraag

Nieuwe energieleverancier

  • 28 June 2024
  • 34 reacties
  • 249 Bekeken

Ik krijg bericht van mijn huidige energieleverancier dat ik per 1 augustus overstap naar een andere leverancier. Ik weet echter van niets en heb geen contact gehad met welke andere leverancier dan ook. Ik wil gewoon bij mijn huidige leverancier blijven. Mijn huidige leverancier heeft geen informatie over de voor mij onbekende nieuwe leverancier. De netbeheerder Stedin ook niet. Wat nu? Gewoon tot 1 augustus wachten en kijken wat er gaat gebeuren? 

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 Ik meen uit volgende info van consuwijzer het volgende te halen maar u kunt het beter zelf lezen:

  1. Schrijf een brief/mail naar uw (huidige) energieleverancier dat er geen sprake is van een nieuw contract. U zegt dat u met die andere leverancier zelfs geen contact heeft gehad.
  2. Schrijf ook een mail naar die zogenaamde nieuwe leverancier. Vraag waar ze het contract en contact op baseren.

Verder denk ik

 

  1. Hoe kan een nieuwe leverancier zo maar aan uw gegevens zoals uw bankrekening nummer komen. Dus volgens mij is de kans groot dat de oude en de nieuwe onder één hoedje spelen.
  2. Neem contact op met consuwijzer. Vermeld hen ook of de oude leverancier er voordeel heeft van niet. Stel dat u nog twee jaar een terugleververgoeding van 30 cent zou hebben bij een netto teruglevering van 2000 kWh. Of geen terugleverkosten kan rekenen. Ik noem maar wat.
  3. Betaal niets aan de nieuwe leverancier. Omdat de nieuwe en de oude leverancier waarschijnlijk onder één hoedje spelen betaal niets aan de nieuwe leverancier. Eventuele automatische incasso's kan u tot 2 jaar terug draaien (info TrosRadar).

 

Reputatie 7
Badge +4

 Ik had hetzelfde met Intergas  (niet de fabrikant van ketels en warmtepompen) maar een inmiddels failliete ‘energieleverancier' met mijn hoogbejaarde moeder. Telefonische verkoop. Stuurden daarna de bevestigingsenvallop, waarvan ik dacht dat het reclamedrukwerk was en dus bij het oud papier belandde. Moeder zou zogenaamd ook haar bankrekening nummer gegeven hebben. Maar dat kon gewoon niet. Volgens mij hadden ze de bankrekeningnummer(s) omdat ze het voormalige monopolie gasbedrijf hadden overgenomen.

 De huidige leverancier Essent schreef per brief de ‘overstap’ te betreuren. Maar als we meenden het slachtoffer te zijn van een agressieve verkooptruck was een bericht aan Essent voldoende om het terug te draaien. Dat had ik dan ook gedaan. Alleen deed Essent niets. En later wisten ze zogenaamd ook van niets.

 Toevallig vernam ik dat ook andere hoogbejaarden hetzelfde overkwam. Maar van wie ik dat weet, heeft een beroepsgeheim (...).

 Veel brieven gestuurd. Maar toen ik bij TrosRadar hoorde dat automatische incasso's terug gedraaid konden worden gaven ze uiteindelijk toe. Maar ze hebben toch wel mooi de € 5,- maandelijkse subsidie voor een ‘groen’ elektriciteitscontract kunnen vangen.

 Dan Essent weer. Essent wilde eerst al haar gemiste betalingen op haar rekening gestort hebben. Gedaan. En het geld van Intergas werd ook teruggestort. Maar dat was dan natuurlijk voordat ze failliet waren gegaan.

Voor alle duidelijkheid. Ik heb alleen bericht gehad van mijn huidige energieleverancier. De zgn. nieuwe leverancier ken ik niet en heeft dus ook geen enkele informatie van mij gekregen. Ook is er geen enkel contact geweest met de nieuwe en onbekende leverancier.

Reputatie 7
Badge +4

Voor alle duidelijkheid. Ik heb alleen bericht gehad van mijn huidige energieleverancier. De zgn. nieuwe leverancier ken ik niet en heeft dus ook geen enkele informatie van mij gekregen. Ook is er geen enkel contact geweest met de nieuwe en onbekende leverancier.

Ik zou daarover dan toch maar contact opnemen met je huidige leverancier. En voor de zekerheid nogmaals met Stedin.

Beide kennen de leverancier niet. Zowel de huidige leverancier als de netbeheerder krijgen slechts een overstap door en een datum. Pas op de datum van overstappen komt de netbeheerder de naam van de leverancier te weten. Ik kan daarom helaas geen contact leggen met de nieuwe leverancier.

Reputatie 7
Badge +4

 De huidige leverancier krijgt een bericht binnen. Die weet toch wel van wie ?

 Wie is uw huidige leverancier. 

Huidige leverancier is Budgetenergie. Ze krijgen alleen een overstap met datum door. Op overstapdatum krijgen ze de meterstanden voor de afrekening.

Reputatie 5

heb je echt een contract met BudgetEnergie en niet toevallig met een vaag tussenpersoon? Die constructie zorgt nl nog wel eens voor een jaarlijkse overstap

Ik heb echt een contract met Budgetenergie.

Reputatie 5

een aantal energiecowboys zijn soms heel inventief in het afsluiten van nieuwe contracten, en dat kan al in een telefoongesprek waarvan je dacht dat je ze afgewimpeld had. Zou dat een mogelijkheid zijn, heb je (onlangs) zo’n gesprek gehad?

Reputatie 7
Badge +4

 @D.K  Neem dan contact op met de klantenservice van Budget Energie. Als je bent ingelogd zie je rechtsonderaan een blauwwitte tekstwolkje. Eerst gaat de Artificial Intelligence antwoorden. Waarschijnlijk zal je op werkdagen verder moeten voor echt contact. 

 Mail dus ook naar Budget Energie en Stedin dat je slachtoffer bent van een valse aanmelding (en derhalve valse afzegging) en omdat je nu nog onbekend bent met de oplichter niets anders rest dan met Budget Energie en Stedin op de hoogte te stellen.

 Het lijkt mij sterk als agressieve telefonische verkoop aan banden wordt gelegd ‘energiebedrijven’ vervolgens hun praktijken zelfs zonder een telefoongesprek voort kunnen zetten.

Reputatie 7
Badge +4

Even getest.   Vraag stellen met niet meer dan 75 letters dus ‘valse aanmelding'.  Krijg je als antwoord ‘Wat vervelend om te horen dat je een valse aanmelding hebt gehad'.  

 Dus dergelijke praktijken komen vaker voor.

  Ze begrijpen dus de vraag maar vervolgens “Helaas begrijp ik je vraag niet. Probeer je vraag met minder woorden te stellen, zo begrijp ik je beter!". 

Ik heb uitgebreid gechat met Budgetenergie.

Een fragment hieronder.

  • k weet niet precies hoe het systeemtechnisch werkt, maar als er een aanmelding wordt gedaan verstuurd het informatie. We zien dan switch (overstap/overname) en een datum. Deze informatie wordt alleen gedeeld tussen energieleverancier en netbeheerders
  • Zo ver ik weet verstuurd het niet de naam van de leverancier mee

Ik heb uitgebreid gechat met Budgetenergie.

Hieronder een fragment.

 

  • Ik weet niet precies hoe het systeemtechnisch werkt, maar als er een aanmelding wordt gedaan verstuurd het informatie. We zien dan switch (overstap/overname) en een datum. Deze informatie wordt alleen gedeeld tussen energieleverancier en netbeheerders
  • Zo ver ik weet verstuurd het niet de naam van de leverancier mee

 

Reputatie 5

Budget Energie zou zo maar gelijk kunnen hebben, en dus moet je bij Stedin zijn, als dat de kabelaar is waarop je aangesloten bent. Die moet wel weten wie de nieuwe leverancier wordt.

Ook de netbeheerder Stedin weet de nieuwe leverancier niet. Ik heb contact met hen gehad. Pas kort voor en kort na de overstap krijgen ze het te horen.

Reputatie 7
Badge +4

@D.K. Nou dan krijgen ze toch van u te horen dat de aanmelding vals is ?

Pas dan ja

Reputatie 7
Badge +4

Euh u kunt nu toch zelf doorgeven aan Stedin dat de aanmelding vals is. Controleert u af en toe de box ongewenste mails? Of de box minder belangrijke mails. Voor het geval de oplichter uw mail adres te pakken heeft gekregen. Heeft u zonnepanelen. Want dan zit u, net na de zomer, misschien ook met het uitbetalen van uw zomeroverschot.

Stedin weet dat ik niet wil overstappen. Zij kunnen niets doen op dit moment. Pas op de dag van overstappen weten zij wie de onbekende nieuwe leverancier is.

Reputatie 5

dan rest je niks anders dan af te wachten tot het moment van overstappen, je hebt dan 14 dagen de tijd om te annuleren en de nieuwe, ongewenste leverancier aan de schandpaal te nagelen. Ik zou dat wel melden overigens, dit is gewoon fraude als je zelf van niks weet of geen bewijs van overschrijving hebt.

Reputatie 7
Badge +4

@EmielS Nee om te annuleren bij je nieuwe leverancier heb je 14 dagen de tijd wanneer je een, in dit geval zogenaamde, overeenkomst bent aangegaan met de nieuwe leverancier.

 Wel kan je bij misleiding (tenzij de nieuwe leverancier het tegendeel kan bewijzen, de bewijslast ligt dus bij de nieuwe leverancier. Dus bijvoorbeeld wanneer het telefoongesprek of iets dergelijks heeft plaatsgevonden) het contract kosteloos worden ontbonden.

 Consuwijzer adviseert bij oplichting niets te betalen aan de nieuwe leverancier. Als er met dwangsommen wordt gesmeten is het de geschillencommissie of de rechter de bevoegdheid daarvan bepaalt.

 Energiecontract vernietigen of annuleren | ACM ConsuWijzer

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@D.K  Deel de huidige levencier mede dat er sprake is van oplichting door de nieuwe leverancier. U een boete wegens ‘overstappen’ niet accepteert als ook het uitbetalen van anders te salderen teruglevering.

Reputatie 5

als je blijkbaar geen schriftelijk akkoord hebt gegeven is er inderdaad niet eens een contract. Maar ik kan ook online een contract afsluiten en volgens mij gebeurt dat niet schriftelijk. Hoe zit dat dan?

Reputatie 7
Badge +4

@EmielS  Bewijslast ligt bij de energieleverancier. 

Reageer