Vraag

Nieuwe woning laten bouwen - kosten tekening en vergunningaanvraag etc.

  • 20 May 2021
  • 0 reacties
  • 147 Bekeken

Hallo allemaal,

Op het moment zit ik in een traject om een 2-onder-1 kapwoning te laten bouwen in Noord-Holland (totale gebouw ongeveer 15x14 meter, twee verdiepingen met zolder).
Wij zijn in gesprek met een bouwbegeleider die ons hierbij kan ondersteunen. In de offerte die hij onlangs heeft toegestuurd rekent hij 12.500 euro voor het maken van het voorlopig en het definitief ontwerp van de tekening, de bouwvoorbereidingstekeningen, het bestek en tot slot het aanvragen van de vergunningen (excl. leges en benodigde grondonderzoeken etc.). De uitvoeringstekeningen vallen hierbuiten.

Wij hebben al een uitgebreide digitale tekening gemaakt van het huis en de indeling. Wel hebben we aangegeven dat we graag willen weten hoe hij over de indeling denkt en of hij nog aanbevelingen heeft. De digitale tekening is wel op maat, maar wij hebben geen verstand van bouw. Er zal dus vast en zeker het een en ander aangepast moeten worden om er een bouwontwerp van te kunnen maken.

We hebben zelf zoals hierboven gezegd echt totaal geen verstand van bouwen. Vandaar dat wij ook een bouwbegeleider willen inschakelen, die ons kan bijstaan hierbij. Wij zijn echter wel een beetje geschrokken van de offerte. Zo wordt voor het voorlopig ontwerp en het definitief ontwerp beiden 2.300 euro excl. btw gevraagd. Dit lijkt ons gek, nu er al een uitgebreide tekening ligt. Het lijkt ons dat één van de twee dan minder kan kosten.

Tot slot vraagt hij 95 euro excl. btw per uur voor overige begeleiding et cetera. 

Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met dergelijke kosten? Wij hebben geen idee of dit enigszins normale bedragen zijn, het voelt voor ons erg duur, maar de markt is nu natuurlijk enorm gespannen.

Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen, in ieder geval bedankt voor de moeite!


0 reacties

Geen reactie

Reageer