Vraag

Opstookprotocol vloerverwarming - wie is verantwoordelijk

  • 14 June 2023
  • 3 reacties
  • 282 Bekeken

Bij de vooroplevering van mijn nieuwe appartement vroeg ik de uitvoerder van de aannemer of wij ook een opstookprotocol voor de vloerverwarming krijgen. De uitvoerder gaf aan dat de een leverancier van de vloer (in ons geval PVC) dat moet aangeven.

Van een aantal vloeren leveranciers heb ik vernomen dat vóór het egaliseren het door de aannemer aangegeven opstookprotocol uitgevoerd moet zijn. 

Dit is strijdig en ik vroeg mij af wie nu verantwoordelijk is voor het afgeven van het opstookprotocol. Mochten er bijvoorbeeld scheuren ontstaan, dan moet er wel iemand aansprakelijk gesteld kunnen worden en dan wil ik niet tussen het vingerwijzen van 2 partijen zitten.


3 reacties

Reputatie 2

Als de vloerverwarming wordt verzorgd door een warmtepomp in plaats van een traditionele CV ketel is een opstookprotocol niet van toepassing. De temperaturen van het water dat door de leidingen stroomt is bij een warmtepomp veel lager.

Heb je een traditionele CV ketel, dan is een opstookprofiel nodig. Hiervoor ben je zelf verantwoordelijk.

Het betreft geen CV en geen warmtepomp, maar een aansluiting op het warmtenet.

Reputatie 2

Zelf woon ik in een nieuwbouwappartement met warmtepomp, vandaar mijn opmerking. Ik heb geen ervaring met een warmtenet en wat de temperatuur van het water is dat door de leidingen loopt.

Reageer