Vraag

Oude ventilatieschacht van afzuigkap open houden?

  • 2 December 2021
  • 6 reacties
  • 391 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Hoi,

We hebben onlangs een nieuw huis gekocht (bouwjaar 91) en daar hebben we een nieuwe keuken in laten zetten. De oude keuken had een afzuigkap met een schacht die via de bijkeuken naar buiten gaat.

Onze nieuwe keuken heeft een fornuis waar de afzuiging al in zit (recirculatie).

Nu vraag ik me af of het slim is om de oude ventilatie schagt te behouden. Een andere optie is om het gat dicht te stucen.

Verder heeft het huis geen roosters in de ramen voor ventilatie maar wel kleine klapraampjes aan de voor en achterkant.

 

Bijgevoegd een foto van de situatie.

Kan iemand mij advies geven hierover?

Vriendelijke groet,
Emile Strijbos

 


6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Begin eens met een redelijk goede CO2 meter aan te schaffen. Ruim €100 gaat je dat kosten. Dan kun je zelf bepalen wat nodig is.

@EGM Wanneer je geen reactie krijgt via de Community kun je altijd telefonisch contact opnemen met onze Bouwkundige Ledenservice. Dit kan maandag tot en met donderdag van 9.00 - 18.00 uur en vrijdag van 9.00 uur - 16.30 uur. Het telefoonnummer is 033-4507750. Groet, Thea

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou het even aanzien of je meer ventilatie nodig bent. Voor de afzuigkap heb je de schacht voorlopig niet meer nodig. Ik ben trouwens niet zo gek op dat recirculatie.

Het zou zo maar kunnen dat je door dat recirculatiesysteem gewoon te weinig ventilatie krijgt. Hoe is verder de woning geventileerd?

Verder is er geen ventilatie systeem zoals WTW of mechanische ventilatie. De slaapkamers hebben veluxramen die een ventilatiestand hebben en de badkamer heeft alleen een raam die open kan. Maar badkamer gaan we nog renoveren en dan bouwen we daar een actieve ventilatie in.

Reputatie 6
Badge +1

Mooie term: actieve ventilatie. Ik zou je aanraden om dat ook van dat stukje schacht te maken. Wel opletten op geluid en energieverbruik. Vele systemen zijn er mogelijk. Zelfs CO2 gestuurd. Heb je nu al wel een CO2 meter?

Nee nog geen CO2 meter gebruikt. Maar is het zinvol om en de raampjes open te zetten en die schacht met (of zonder) actieve ventilatie te hebben?

Reageer