Hallo allemaal,
Volgende situatie: Mijn vriendin en ik woon in het ouderlijke huis van haar ouders wij zij ook is opgegroeid samen met ons dochter. Het is een klein vrijstaand oud huis (uit 1930) van ca. 65 m2 (enkelglas, geen centrale CV, slecht geïsoleerd etc.).
Op het erf zijn er nog een aantal gebouwen (schuren - in totaal ca. 70+ m2) en een woonboerderij waar nu haar ouders in wonen.
We zouden graag op dezelfde plek een nieuw, duurzaam huis willen bouwen.
De vragen waar we op het moment mee zitten zijn:
- Is het mogelijk het nieuwe huis ‘groter’ te bouwen (dmv het oppervlak van de schuur(en) erbij te trekken? We denken aan ca. 150m2 totaal dus ca. 85m2 begane grond en 65m2 eerste verdieping.
- Wat zou de beste aanpak zijn aangezien we niet het oude huis + grond kunnen kopen, de sloopkosten en een nieuw huis kunnen betalen.
- Verder zijn we op zoek naar de beste oplossing voor het eigenaarschap. Erfpacht van haar ouders, opstal recht etc. Een schenking willen haar ouders nu niet. Er zou ook een optie zijn dat haar ouders het huis bouwen en wij huren (later erven). Maar ik wil mezelf ook verzekeren dat ik (deels) eigenaar van het huis ben en iig niet zomaar alles kwijt kan raken.
Elk tip is welkom en ons dank is groot!