Vraag

Overgang van gas naar elektra

  • 1 July 2019
  • 6 reacties
  • 720 Bekeken

van het gas af? graag willen wij van het gas af en dan overgaan naar elektra in de nabije toekomst.
bv. niet meer op gas koken maar op bv. inductie.
Helaas dat gaat niet zomaar volgens de installateur. er moeten nieuwe leidingen aangelegd(getrokken) worden door het gehele huis.
onder het huis (in de spaarruimte) door is ook niet mogelijk omdat daar een scheidingswand met gelaagd beton zit. dus hoe kun je dat realiseren?
en dan praat ik niet eens over de extra kosten die dat met zich meebrengt.
ik vraag me wel af of dit idealistische plan wel goed is doordacht

6 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik vraag me af of dit wel de installateur is die je moet hebben ?
Een dubbele leiding van meterkast naar keuken moet genoeg zijn, daar hoeft niet het hele huis voor op zijn kop
Reputatie 6
Badge

Helaas dat gaat niet zomaar volgens de installateur. er moeten nieuwe leidingen aangelegd(getrokken) worden door het gehele huis.
onder het huis (in de spaarruimte) door is ook niet mogelijk omdat daar een scheidingswand met gelaagd beton zit. dus hoe kun je dat realiseren?


Wanneer is het huis gebouwd ?
Al 10-tallen jaren wordt bij de bouw altijd al een loze leiding van de meterkast naar de keuken gelegd als voorbereiding op electrisch koken. Heb je onderzocht of er zo'n pijp ligt en/of is deze al in gebruik voor iets anders ?
Reputatie 2
De hype "van het gas af" draait op volle toeren.
En, eerlijk is eerlijk, is doe daar volop aan mee.
Maar er worden door Den Haag en allerlei consumentenorganisaties wel wat foute beelden geschetst.

Ook VEH plaats artikelen over brave burgers die "van het gas af" zijn.
Steevast worden de weggevallen netwerkkosten voor gas als voordeel gemeld. Momenteel ruim 170,- per jaar.

Maar ..... in de nabije toekomst zal het stroomverbruik in een huishouden fiks gaan stijgen.
Warmtepompen, elektrische boilers voor bijverwarming water, een elektrisch autootje etc.
En komen we dan nog toe met onze standaard 1x80 Amp of 3x25 Amp ?
Misschien moeten we wel naar 3x35Ampere.

Kleinigheidje ? Paar hoofdzekeringetjes laten vervangen ?
Jammer, want buiten de eenmalige aanpassingskosten
(verwijderen gas: 732,05 plus verhogen elektra: 253,05 maakt 985,10)
zijn de tarieven voor een 3x35 aansluiting € 610,45 hoger dan een 3x25 of 1x80 aansluiting.
De jaarlijkse besparing op de vervallen gasaansluiting zijn slechts € 170,61.

Van het gas af kan dan wel eens duur uitpakken:
  • Eenmalig 985,10
  • Jaarlijks € 439,84 verhoging aan netwerkkosten

Met name het grote prijsverschil tussen 3x25 en 3x35 is onredelijk hoog en dat zal de energietransitie niet ten goede komen.
Dat zou VEH eens aan de minister moeten voorleggen.
er loopt wel een leiding van de meterkast naar de keuken maar deze is al in gebruik (voor de vaatwasmachine).
daar ligt dus het probleem . er kan geen extra leiding bij getrokken worden.
Reputatie 2
Bij sommige woningen heb je de mogelijkheid om buitenom te gaan.
Bij ons is dat in gebeurd om in de berging 2 aansluitingen te maken met elk een eigen groep.
Een voor de wasmachine en een voor de droger.

Via de meterkast naar de kelder. Van daaruit naar buiten, ondergronds naar achterzijde woning en daar weer naar binnen.

By the way. Hoe dik is die betonnen scheidingswand ?
Reputatie 4
Badge +3

@Prins het is al weer even geleden dat je deze topic bent begonnen en ik ben erg benieuwd hoe je er nu voor staat. Kun je inmiddels verder? Ik hoor het graag. 

Reageer